صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پروژه های نیمه تمام با پول دولت تکمیل نمی شود

شهرکرد-خبرنگار کسب و کار،استاندار چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری گفت: طی جلسات برگزار شده با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری مقرر شد تسهیلات بسیار خوبی در بحث اشتغال به استان واگذار و این استان دومین استان در بحث اعتبارات اختصاصی در زمینه اشتغال شد.

به گزارش کسب و کار نیوز استاندار چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری گفت: طی جلسات برگزار شده با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری مقرر شد تسهیلات بسیار خوبی در بحث اشتغال به استان واگذار و این استان دومین استان در بحث اعتبارات اختصاصی در زمینه اشتغال شد.
وی افزود: اعتبار به اندازه کافی برای ایجاد اشتغال وجود دارد،اما بستگی به تلاش مدیر دستگاه مربوطه دارد که بتواند این اعتبار را جذب کند.
عباسی با اشاره به مشکلات در بحث ایجاد اشتغال، خاطر نشان کرد: عدم واگذاری پروژه های نیمه تمام از سوی برخی از دستگاه ها به بخش خصوصی خود یکی از مهمترین عوامل بیکاری و عدم ایجاد اشتغال است.
استاندار با اشاره به پروژه های نیمه تمام در سطح کشور گفت: در حال حاضر بیش از 71 هزار پروژه نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد که از این میزان 65 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی می باشد که در مجموع 2 هزار پروژه این از این تعداد مربوط به استان چهارمحال و بختیاری می باشد.
وی افزود: 360 هزار میلیارد تومان بودجه دولت در سال 97 پیش بینی شده است که از این میزان بین 70 تا 90 درصد از آن صرف هزینه های جاری دولت و تنها 10 تا 20 درصد صرف هزینه های عمرانی می شود، که با این شرایط بهترین راه حل برای اتمام پروژه های نیمه تمام واگذاری این پروژه ها به بخش خصوصی می باشد.
عباسی تصریح کرد: اگر قرار باشد با پول و بودجه دولتی پروژه های نیمه تمام، تکمیل و راه اندازی شود، عمر خود پروژه تمام شده است که دولت تصمیم گرفته این پروژه ها را به طرق مختلف و با شرایط به بخش خصوصی واگذار کند که با این تدبیر اولا پول دولت تنها صرف پروژه های ملی و استانی نمی شود و ثانیا" شرایطی فراهم می شود که مردم و بخش خصوصی نیز در امورات دولت سهیم باشند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به شرایط واگذاری پروژه های دولتی به بخش خصوصی گفت: واگذاری بخش های مختلف دولتی به بخش خصوصی باید به شرط چابک سازی دولت صورت گیرد و به این معناست که اگر پروژه ای به بخش خصوصی واگذار می شود به طبع هزینه های دستگاه مربوطه کاهش و حتی نیروهای مازاد نیز به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود:زمانی که پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود نه تنها در امر راه اندازی و بهره برداری پروژه تسریع صورت میگرد که یک نشاط و پویایی به جامعه تزریق و ایجاد اشتغال چشم گیری صورت میگیرد.
 عباسی تاکید کرد: لزومی ندارد یک دستگاه برای ساخت و ایجاد یک ساختمان جدید چندین میلیارد اعتبار صرف کند،بلکه سیاست این است که دستگاه مربوطه بوسیله بخش خصوصی و با در اختیار قرار دادن زمین دولتی و ارائه تسهیلات ساختمان مربوطه را آماده و از بخش خصوصی به مدت چندین سال آن ساختمان را اجاره کند و در این بین دولت موظف است اجاره آن ساختمان را پرداخت کند که در این شرایط بسیاری از هزینه های اضافی دستگاه ها حذف می شود.
وی اظهار کرد: امیدواری مردم،اتمام پروژه های نیمه تمام،اختصاصی کردن کارهای عمرانی دولت و وگذاری پروژه های دولتی به بخش خصوصی قطعا" در رفع بیکاری نقش بسیار موثری دارد.


استاندار چهارمحال و بختیاری در پایان عنوان کرد: جلساتی برای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی و طرح شرایط واگذاری برگزار شود و از مطبوعات، خبرگزاری ها و مدیران فضای مجازی نیز دعوت بعمل آید تا برای واگذاری پروژه ها به دولت کمک و تبلیغ کنند و در این بین هزینه انتشار این اخبار نیز به آنها پرداخت شود تا انگیزه کمک به دولت در واگذاری پروژها به بخش خصوصی در مطبوعات و نشریات ایجاد شود.