چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

نرخ شکنی در بازار کابینت

کسب‌وکار کابینت‌سازان به دلیل رکود در بخش مسکن به‌شدت محدود شده، تا جایی که بسیاری از فعالان این حوزه مجبور به تغییر شغل شده‌اند.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، کسب‌وکار کابینت‌سازان به دلیل رکود در بخش مسکن به‌شدت محدود شده، تا جایی که بسیاری از فعالان این حوزه مجبور به تغییر شغل شده‌اند. البته بارها به تاثیرات رکود بخش مسکن و تحت‌الشعاع قرار گرفتن صنایع و فعالیت‌های تولیدی، صنفی و تجاری مرتبط با این عرصه اشاره شده، اما تا به امروز چاره‌ای برای این بازارها اندیشیده نشده است. کارشناسان بر این باورند که رونق بازار کابینت به طور مستقیم با حال خوب یا بد مسکن در ارتباط است. بنابراین با توجه به اینکه رکود در بازار مسکن مشهود است، باید فکری برای ارزان‌تر شدن قیمت مصالح و لوازم جانبی ساخت‌و‌ساز در ساختمان‌ها اندیشیده شود تا بتوان علاوه بر جلوگیری از ورشکستگی کارخانه‌های کابینت‌سازی، بهای مسکن در کشور را نیز کاهش داد. مصطفی آل‌حبیب، یکی دیگر از فعالان حوزه ساخت و عرضه کابینت در شهرستان فردیس درباره این مشکلات و همچنین درباره افزایش 10 درصدی اخیر قیمت کابینت در برخی مناطق، اظهار کرد: بدون تردید، با عنایت به بالا رفتن قیمت‌ها و هزینه‌های روزمره زندگی، افزایش مذکور امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود و بنابر همین ضرورت، شاهد چنین افزایشی بوده‌ایم، اما در واقع با توجه به رکود عمیق حاکم بر اقتصاد کشور، در مقام عمل امکان اعمال این افزایش وجود ندارد زیرا شاهد تقاضایی برای خرید و نصب کابینت نیستیم. وی افزود: در چنین شرایطی، بسیاری از کابینت‌سازان برای جذب مشتری و به تعبیری از دست ندادن آن، به نرخ‌شکنی و عرضه محصولات مورد نیاز مشتریان به پایین‌تر از نرخ مصوب مبادرت می‌ورزند که البته این اقدام نیز با قاعده کسب‌وکار سازگار نیست، اما در شرایطی که رخنه رکود در بدنه صنف کابینت‌سازان عمیق و فراگیر شده، نمی‌توان به این شیوه و رویکرد کابینت‌سازان ایراد گرفت و به نوعی این افزایش قیمت روی کاغذ لحاظ شده، اما در مقام عمل نمی‌توان به نرخ‌های جدید و استقبال بازار (متقاضیان) از آن امیدوار بود. آل‌حبیب تصریح کرد: حتی شاهدیم برخی از کابینت‌سازان باتجربه و نامی به فعالیت سیار مبادرت می‌ورزند و به نوعی با بازاریابی و خرید و تهیه جزئی محصولات به تناسب تقاضای مشتری، اقدام به نصب کابینت در منازل می‌کنند و به دلیل نداشتن توان کافی در پرداخت اجاره‌بهای واحدهای تجاری، فعالیت سیار را در دستور کار قرار داده‌اند. 
40 درصد فعالان کابینت از گردونه تولید و عرضه خارج شدند
علی جعفری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی و کابینت غیرچوبی
بخش زیادی از کسبه و فعالان بازار بیکار هستند و برخی دیگر هم واحدهای‌شان را تعطیل کرده‌اند. وضعیت بازار به‌شدت در شرایط رکود قرار گرفته و هنوز اقدامی ازسوی سازمان‌های ذی‌ربط صورت نگرفته است. در حال حاضر بیش از 40 درصد تولیدکنندگان و فروشندگان این صنف از گردونه تولید و عرضه خارج شده‌اند و واحدهای‌شان را تعطیل کرده‌اند و تعداد باقیمانده هم‌اکنون با کمتر از 60 درصد ظرفیت به تولید می‌پردازند. با اینکه کیفیت و پتانسیل لازم برای حضور تولیدات داخلی در کشورهای اروپایی وجود دارد و حتی برخی از کابینت‌های تولیدی افراد با نمونه‌های آلمانی رقابت می‌کند، اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید، مالیات، بیمه و بانک، تولیدات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارد که در صورت حمایت و توجه مسئولان، شرایط برای صادر کردن نمونه‌های داخلی به وجود خواهد آمد. حمایت هرچه بیشتر دولت می‌تواند به گشوده شدن فصلی نو در صنعت کابینت‌سازی کشور منتهی شود. صادرات اگر توسعه یابد ارزآوری به داد اقتصاد می‌رسد. با برخورداری از چنین توانمندی و ظرفیتی در صورت اتخاذ تدابیر اصولی و برنامه‌ریزی مدون، می‌توان حداقل در حوزه اشاره‌شده به توفیقات هرچه بیشتری نائل شد و رکود داخلی را تا حدودی با صادرات جبران کرد. در حال حاضر هزینه‌های بالای تولید علت جا ماندن کابینت‌سازان از بازارهای صادراتی است که امید می‌رود با تدابیر و توجه به این صنعت بتوان به جایگاه واقعی دست یافت. 
نبود درخواست برای نصب کابینت
محمود اعتمادی، فعال بازار کابینت 
دیگر کمتر فعالی را در بازار می‌توانید پیدا کنید که از اوضاع آشفته این روزها شکایت نداشته باشد. تا پایان سال دیگر مدت کمی باقی مانده و این در حالیست که در این روزها انتظار داریم بازار به جنب و جوش بیفتد و کسب‌وکار رونق داشته باشد. متاسفانه این رکود از چند سال گذشته آغاز شده و در سال جاری به اوج خود رسیده است. خانواده‌ها دیگر به فکر خریدن کابینت یا تعویض آن نیستند و ترجیح می‌دهند که همان کابینت‌های قدیمی را با صرف هزینه‌های کمتر تعمیر کنند. در حال حاضر، میزان تقاضا به‌شدت تنزل یافته تا جایی که در حدود دو ماه مانده به پایان سال، هیچ‌گونه سفارشی برای خرید و تهیه چنین محصولاتی وجود ندارد. به عبارت دیگر میزان سفارش در بازار کابینت به صفر رسیده است. رکود و مشکلات کسب‌وکار، تنها به قشر کابینت‌سازان خلاصه نمی‌شود، بلکه فعالان تولید، تهیه و عرضه مواد خام و اولیه چنین کالاهایی نیز با مشکلات اقتصادی عمیقی دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا در نبود درخواست برای نصب کابینت، تقاضایی نیز برای خرید ورق آلومینیوم،‌ ام‌دی‌اف و... وجود نخواهد داشت. در غرب استان تهران و بسیاری از نقاط دیگر، شاهد تعطیلی و تغییر شغل کابینت‌سازان هستیم زیرا آنچنان گره‌ها در ارتباط با این صنف کور شده که هیچ‌گونه امیدی برای بهبود وضعیت موجود در میان‌مدت وجود ندارد، درنتیجه استمرار چندین ماهه وضعیت موجود، جز عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی کابینت‌سازان، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.