صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گزارش می‌دهد

گردشگری نیازمند روش های نوین بازاریابی

کمتر نمایشگاهی در سال 96 برگزار شده که حال و هوای مفرح و لذت‌بخش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری در آن وجود داشته باشد.
مجتبی کاوه 
به گزارش کسب و کار نیوز، کمتر نمایشگاهی در سال 96 برگزار شده که حال و هوای مفرح و لذت‌بخش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری در آن وجود داشته باشد. شور و نشاط بازدیدکنندگان و انگیزه بالای غرفه‌داران در این نمایشگاه انرژی مثبتی ایجاد کرده است که می‌توان آن را نویدبخش افزایش علاقه مردم به سیر و سیاحت و پیش‌درآمد رونق صنعت گردشگری دانست. فعالان و کارشناسان این صنعت با تاکید بر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری ایران تحلیل‌های جالب توجهی از تاثیر رویدادهای اخیر اقتصادی و اجتماعی بر صنعت گردشگری ارائه می‌کنند. 
حضور بوکینگ دات‌کام در نمایشگاه
ایمان عدلخواه، کارشناس صنعت گردشگری کیفیت برگزاری نمایشگاه یازدهم را بسیار بهتر از نمایشگاه‌های پیشین دانست و در این باره به «کسب‌وکار» گفت: تعداد شرکت‌کنندگان نمایشگاه افزایش قابل توجهی داشته و از نظر تزئین و غرفه‌آرایی هم کیفیتی که امسال شاهد آن هستیم، قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. این تغییرات نشان می‌دهد فعالان صنعت گردشگری با وجود محدودیت‌های اقتصادی و ساختاری که بر این صنعت در کشور ما حاکم است، انگیزه فراوانی برای کار و فعالیت دارند و افق پیش‌رو را روشن می‌بینند. وی درباره ویژگی‌های چشمگیر این نمایشگاه افزود: برخی اتفاقات در نمایشگاه یازدهم صنعت گردشگری بسیار جالب توجه است و یکی از آنها، حضور «بوکینگ دات‌کام»، بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین وب‌سایت رزرو هتل جهان در این نمایشگاه است. این مجموعه سال‌ها به دلیل تحریم در ایران حضور نمی‌یافت، اما به نظر می‌رسد بعد از برجام تحولاتی در تعاملات بین‌المللی با ایران صورت گرفته که آنها مایل به فعالیت در ایران شده‌اند. طبعا فعالیت چنین مجموعه‌های حرفه‌ای در ایران رونق‌بخش هتل‌های ما خواهد بود و ما را با استانداردهای روز این صنعت در جهان هماهنگ خواهد کرد. 
رقابت منفی آژانس‌های تازه‌کار در بازار گردشگری
مدیر بازاریابی و فروش آژانس «سفر به کام» در ادامه با اشاره به رقابت منفی برخی آژانس‌های تازه‌کار در بازار گردشگری کشور بیان کرد: آژانس‌های گردشگری تازه‌کار و بی‌تجربه بدون پشتوانه تخصصی لازم اقدام به فروش خدمات گردشگری به قیمت‌های نازل کرده و طبعا زیان می‌کنند و به سرعت هم از این بازار کنار می‌روند، اما با قیمت‌هایی که داده‌اند موج منفی در بازار ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند آژانس‌های معتبر هم نتوانند خدمات حرفه‌ای خود را به قیمت مناسب و سود منطقی به فروش برسانند. عدلخواه همچنین رونمایی از روش‌های نوین بازاریابی و تبلیغ را از ویژگی‌های دیگر این نمایشگاه دانست و افزود: فناوری نوین ارتباطی در حال ورود به تمام بخش‌های اقتصادی کشور است و در صنعت گردشگری هم نرم‌افزارهای نوین و استارت‌آپ‌هایی شکل گرفته‌اند که می‌توانند توسعه این صنعت را شتاب بیشتری دهند. 
ضعف زیرساخت‌ها؛ مشکل کهنه گردشگری داخلی
یک کارشناس دیگر صنعت گردشگری نیز در حاشیه این نمایشگاه بزرگ‌ترین مشکل گردشگری ایران را ضعف زیرساخت‌ها دانست وبه «کسب وکار» گفت: به جرات می‌توان گفت که کمتر کسب وکاری در کشور چنین پتانسیل بالایی برای رشد و شکوفایی دارد اما گره‌هایی که در زیرساخت‌ها داریم مانع توسعه مطلوب گردشگری ایران می‌شود. مشکلات زیرساختی ما در جاده‌ها و اقامتگاه‌ها باید توسط سرمایه‌گذاری دولتی رفع شود و کیفیت و کمیت هتل‌های ما در سراسر کشور و مخصوصا شهرهای کوچک با حمایت تسهیلاتی دولت از بخش خصوصی  افزایش یابد. سعید انسان دوست افزایش قیمت دلار را فرصتی برای رشد گردشگری داخلی دانست و افزود: آن دسته از آژانس‌های گردشگری که بر گردشگری خارجی تمرکز دارند از افزایش قیمت دلار به‌شدت نگران هستند و قطعا کسب و کار آنها دچار مشکل می‌شود اما این وضعیت می‌تواند فرصتی برای رونق گردشگری داخلی باشد و رکودی را که طی سال‌های اخیر بر این صنعت حاکم بوده، به رونق نسبی تبدیل کند. 
بازار بکر جذب گردشگر خارجی
وی همچنین پتانسیل حوزه گردشگری ایران برای حضور در بازار بین‌المللی را بسیار مناسب دانست و افزود: ما می‌توانیم علاوه بر گردشگر فرهنگی، گردشگر طبیعت را نیز به کشورمان جذب کنیم و برای این کار در گام اول نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و در گام بعدی مشارکت با آژانس‌های معتبر خارجی هستیم تا با استفاده از روش‌های نوینی که آنها در بازاریابی دارند و با استفاده از نام و اعتبار آنها گردشگران خارجی را به کشورمان جذب کنیم. به گفته وی این بازار نسبتا بکری است که کمتر به آن توجه شده و می‌توان از آن به بهترین نحو استفاده کرد. 
شایان ذکر است سامانه یکپارچه هوشمند توسعه راهبردهای گردشگری کشور با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همزمان با مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رونمایی شد. این سامانه براساس محصولات گردشگری استان‌ها، مقاصد گردشگری، فعالان بخش خصوصی گردشگری و تمام موارد مرتبط با حوزه گردشگری طراحی شده است.