صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با دقت ۹۰ درصد

هوش مصنوعی زمان مرگ بیماران را تخمین می زند

محققان دانشگاهی با استفاده از هوش مصنوعی سیستمی برای تخمین زمان مرگ بیماران در مراحل پایانی عمرشان ساخته اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بی جی آر، محققان دانشگاه استنفورد یک سیستم هوش مصنوعی ساخته اند که قابلیت پیش بینی زمان مرگ بیماران در مراحل پایانی عمرشان را با دقت ۹۰ درصد دارد.
به گفته کارشناسان امر این ماشین می تواند مراقبت های درمانی مرحله پایانی عمر بیماران را دگرگون کند.
هدف از ساخت این سیستم ایجاد یک جدول زمانی دقیق برای ماه ها، هفته ها و روزهای پایانی عمر بیماران است. به هرحال پروژه ساخت این سیستم «بهبود مراقبت های Palliative با کمک یادگیری عمیق» نام گرفته و هم اکنون نیز به طور آنلاین قابل دسترسی است. مراقبت های Palliative یا مراقبت های تسکینی  برای بیمارانی است که بیش از یک سال زنده نمی مانند.
محققان در این تحقیق می نویسند: بهبود کیفیت خدمات درمانی مرحله پایانی عمر برای افراد بستری در بیمارستان اهمیت زیادی دارد. تحقیقات مختلف نشان داده پزشکان اصولا در این حوزه نمی توانند پیش بینی دقیقی انجام دهند. این روند سبب می شود میان خواسته بیمار و مراقبت های  مراحل پایانی عمر او تضاد به وجود بیاید. پیش بینی نادرست پزشکان عواقب ناخواسته ای در پی دارد مانند آنکه بیمار روزهای پایانی عمر خود را به جای خانه در بیمارستان بگذراند.
به هرحال محققان الگوریتمی تهیه کرده اند و سوابق بیش از دو میلیون بیمار را به آن آموزش داده اند. سیستم مذکور با کمک این اطلاعات و هوش مصنوعی می تواند الگوهایی را شناسایی کند که از چشم پزشکان دور می ماند. در نتیجه با در نظرگرفتن این الگوها قابلیت پیش بینی بهتری از عمر باقیمانده بیمار خواهد داشت.
این الگوریم برای زمان فوت بیماران تحت مراقبت های تسکینی به کار گرفته شد و سیستم توانست با دقت ۹۰ درصد مدت زمان باقیمانده از عمر بیماران را تخمین بزند.