صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اختصاص 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای ریزگردها

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها خبر داده است .

ثمانه نادری 

به گزارش کسب و کار نیوز، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ از  موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها خبر داده است .  عدم تخصیص اعتبارات بودجه‌ای برای مقابله با ریزگردها با وجود بحرانی شدن وضعیت هوا در استان خوزستان به چالشی تبدیل شده که اخیرا رئیس‌جمهوری در سخنان خود به آن پایان داد. به گفته رئیس‌جمهوری، بودجه ریزگردها حذف نشده و در کمیسیون تلفیق نیز اعتبارات آن لحاظ خواهد شد و البته پیش از آن نیز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ از گنجاندن اعتبار ریزگردها در بودجه 97 سخن گفته و حذف آن را تکذیب کرده بود.تخصیص ندادن اعتبار برای مقابله با ریزگردهای استان‌های غربی و یا بی‌توجهی به ذکر این اعتبارات در بودجه سال 97 به گفته کارشناسان، نشان از کمبود درآمدهای دولت دارد که باعث غفلت از موضوعات بنیادین کشور و عقب ماندن از طرح توسعه متوازن خواهد شد.با اینکه مردم خوزستان و برخی از استان‌های غربی چند سالی است با بحران آلودگی هوا که ناشی از ریزگردهاست دست و پنجه نرم می‌کنند، هنوز راه‌حلی از سوی دولت که به کاهش یا حل نهایی این مساله بپردازد، مطرح نشده است. فاصله استان خوزستان و برخی از استان‌های غربی از تهران نیز به گفته مردم این استان‌ها، بهانه‌ای شده است که مسئولان از رسیدگی به این مساله خود را دور نگه دارند.
بر همین اساس با مطرح شدن بحث عدم تخصیص اعتبار به موضوع ریزگردها، رئیس‌جمهوری طی صحبت‌هایی که در برنامه تلویزیونی دو شب قبل خود داشت از عدم حذف این بودجه صحبت کرد و گفت: «نمی‌توانم بگویم حذف شده، به دلیل اینکه ما بودجه‌ای که دادیم در کمیسیون تلفیق اقداماتش انجام‌گرفته است. این بودجه باید به صحن علنی مجلس برود. برخی از موارد است که باید اقدامات دیگری انجام دهیم. آنجاهایی که از صندوق باید استفاده کنیم ما تامین خواهیم کرد؛ به هر قیمتی که باشد. من به عنوان رئیس‌جمهور به مردم قول می‌دهم که این طرح را به هر قیمتی که باشد در سال آینده ادامه خواهیم داد.» 
چندی پیش  نماینده آبادان گفته بود با وجود برنامه‌هایی که برای مقابله با موضوع ریزگردها پیش‌بینی شده، در بودجه سال 97 هیچ اعتباری لحاظ نشده و قرار است اعتبار لازم برای این مساله را با برداشت از صندوق ذخایر ارزی تامین کنند. 
معمولا ایجاد ریزگردها به گفته کارشناسان، با عواملی مانند شرایط خشک و نیمه‌بیابانی، از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش رطوبت و تضعیف خاک صورت می‌گیرد که نه تنها استان‌های غربی، بلکه ممکن است کل کشور را نیز تهدید کند. از آنجایی که یکی از اهداف دولت ایجاد توسعه متوازن است رسیدگی به مسائل کلیدی که موضوع ریزگردها یکی از آنهاست، ضروری خواهد بود. با این حال به گفته کارشناسان، بودجه دولت حتی کفاف نیازهای روزمره آن را نخواهد داد، چه برسد به سایر مسائل کلیدی در استان‌ها. 
عدم تخصیص درآمدهای بودجه به مسائل بنیادین
حسین ساسانی، عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه دولت از موضوع بنیادینی مثل ریزگردها غافل شده است و اینکه این مساله در ایجاد توسعه متوازن چه موانعی می‌تواند ایجاد کند، می‌گوید: دولت به موضوع بنیادین در توسعه متوازن توجه نمی‌کند مثل ریزگردها و سایر موضوعات بنیادین. دولت به دنبال این است که مسائل روزمره را مورد رسیدگی قرار بدهد که آن نیز مقطعی است. بر همین اساس به مسائل اساسی رسیدگی نمی‌شود و این مسائل به مرور روی هم انباشته شده و باعث می‌شود که جایی ما متوقف شویم. 
کمبود سرمایه و درآمد دولت
وی با اشاره به کمبود سرمایه و درآمد دولت برای حل این مسائل تاکید می‌کند: در چنین مسائلی معمولا جان انسان‌ها در خطر است. وقتی ما از توسعه حرف می‌زنیم باید فضا برای رفاه فراهم شود، اما درآمدهای ما هر سال کمتر می‌شود. همه درآمدهای کشور از نفت به دست نمی‌آید، بلکه بخش مهمی از درآمد‌ها ناشی از ارزش افزوده از طریق بهره‌وری، منابع سرمایه و منابع انسانی است که همه اینها کنار گذاشته شده است. 
سوءمدیریت بیداد می‌کند
وی با اشاره به اینکه توجه صرف دولت به مسائل روزمره و غفلت از مسائل کلیدی مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کند، می‌‌گوید: دولت به دلیل اینکه نمی‌تواند درآمد ایجاد کند نمی‌تواند مدیریت صحیحی داشته باشد تا تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند؛ ازاین‌رو وقتی بنگاه‌ها زیان می‌کنند تولید ناخالص ملی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بودجه دولت برای کارهای روزمره است و نمی‌تواند مسائل بنیادین را پوشش دهد، در حالی که این مسائل در گذشته به این شکل نبوده و به مرور با نرسیدن بودجه به آن به یک بیماری مزمن تبدیل شده است. وقتی ما درآمدی در بودجه نداریم، چطور می‌توانیم امیدی به حل این مسائل داشته باشیم؟ دولت باید منبع ایجاد کند. ایجاد منبع هم از طریق کسب‌وکار، تولید و پایدارسازی مشاغل است. سوءمدیریت دولت در چنین مسائلی بیداد می‌کند و تا زمانی که تولید پا نگیرد و برای مدیریت صحیح امور گامی برداشته نشود، انتظاری برای بهبود نیست.