چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن بتن در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد:

ضعف نظارت بر تولید و اجرای بتن

انجمن بتن با توجه به کاربردهای روبه گسترش بتن در بخش‌های عمرانی و ساختمانی هر ساله، مراسم روز بتن و همایش ملی این محصول را در اواسط مهرماه برگزار می‌کند. دکتر هرمز فامیلی، رئیس این انجمن در نشست خبری به همین مناسبت، در پاسخ به پرسش «کسب وکار» مبنی بر اینکه سازه‌های بتنی تا چه حد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، گفت: سازه‌های بتنی با توجه به مجموع شرایطی که در کشور داریم از به‌صرفه‌ترین سازه‌ها به شمار می‌روند و دانش اجرای این سازه‌ها هم توسط متخصصان و کارشناسان داخلی به حد کافی توسعه پیدا کرده است. چالش ما در حوزه بتن این است که بتوانیم بین نیازهای کاربردی و آنچه در کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی می‌گذرد و دانش بتنی که توسط اساتید و دانشگاهیان ما توسعه پیدا کرده است، پل ارتباطی برقرار کنیم. به همین منظور موضوع امسال روز بتن را ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت بتن قرار داده‌ایم و امیدواریم با کمک دست‌اندرکاران صنعت و فعالان دانشگاهی به راهکارهای عملی در این خصوص برسیم.
در کارگاه‌ها برای ساخت بتن با مقاومت 
300 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع مشکل داریم
فامیلی ادامه داد: هم‌اکنون مشاهده می‌شود که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور اساتید و دانشجویان به مرزهای دانش در زمینه بتن نزدیک شده‌اند و نشانه این امر مقالات علمی است که از طرف پژوهشگران ایرانی در مجلات معتبر علمی خارج از کشور به چاپ می‌رسد. در حالی که پژوهشگران، در آزمایشگاه به بتن‌های با مقاومت بیش از 5000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع دست یافته‌اند و از آخرین فناوری دنیا در رابطه با بتن‌های فوق توانمند و حاوی نانو مواد استفاده می‌کنند در صنعت بتن کشور در کارگاه‌ها در بسیاری از موارد دستیابی به مقاومت 300 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع با اشکال مواجه می‌شود. به عبارت دیگر ما نتوانسته‌ایم دانش موجود در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به کارگاه منتقل کنیم و 
به نظر می‌رسد که در این میان حلقه مفقودی وجود دارد که باید یافت شود. به همین منظور در روز 16 مهرماه امسال میزگردی با حضور مسئولان و دست اندرکاران وزارت علوم و صنعت بتن در نظر گرفته شده است تا مشکلات موجود مورد بررسی قرار گیرد و بتوان تعامل نزدیکی بین دانشگاه و صنعت بتن برقرار کرد.
 
ضعف برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در زمینه بتن
به نظر بنده که بیش از 40 سال در دانشگاه‌های کشور مشغول تدریس بوده‌ام ضعفی در برنامه‌های آموزشی عالی کشور در زمینه بتن وجود دارد و آن اینکه به اندازه کافی به جنبه‌های عملی تکنولوژی بتن توجه نمی‌شود. در حالی که علم بتن پیشرفت‌های گسترده‌ای یافته است ولی در برنامه آموزشی موسسات آموزش عالی فقط یک یا دو واحد تدریس می‌شود که به هیچ‌وجه کافی نیست و به ویژه اینکه به جنبه‌های عملی موضوع کمتر توجه می‌شود در انجمن بتن برای رفع این کمبود مسابقات دانشجویی بتن ترتیب داده شده که خوشبختانه بسیاری از دانشجویان که در این مسابقات شرکت کرده‌اند امروزه به عنوان مهندسان وارد به علم بتن در صنعت مشغول به کار هستند. نکته قابل توجه دیگر که در صنعت مشهود است، ضعف در نظارت بر کارهای عینی است به صورتی که آزمایشگاه هایی که صلاحیت لازم را ندارند، توانسته‌اند پروانه فعالیت دریافت کنند و کار کنترل کیفیت ساختمان‌ها را عهده‌دار شوند که این امر به صنعت بتن صدمه زیادی وارد کرده است. 
 
ساخت شهرکی مثل اکباتان در دستور کار قرار ندارد
رئیس انجمن بتن درپاسخ به پرسش دیگر«کسب وکار» که چرا شهرک تمام بتن به صورتی که در شهرک اکباتان شاهد آن هستیم در کشور تکرار نشده است، گفت: برای ساخت شهرکی در مقیاس شهرک اکباتان و حتی بزرگ‌تر هیچ مشکلی از نظر دانش بتن و اجرای آن در کشور وجود ندارد و اگر تا امروز شهرکی مشابه اکباتان ساخته نشده است به دلیل سیاست‌های حاکم بر حوزه مسکن بوده که ساخت چنین شهرکی را در دستور کار نداشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: البته لازم به ذکر است که بخش اعظم سازه‌های اجرا شده در کشور و خصوصا در پروژه‌های انبوه‌سازان، سازه‌های بتنی هستند اما سازه ای که نمای آن هم بتنی باشد کمتر اجرا شده است و شاید علت آن این بوده که فرهنگ مردم ما ظاهر بتنی برای ساختمان نمی‌پسندد و معماران هم کمتر به این سمت رفته‌اند. 
 
هدف‌گذاری بتن با مقاومت 500 برای افق 1404
وی با اشاره به مشکلات صنعت بتن در کشور، توضیح داد: یکی از مشکلات مهم، نظارت در تولید بتن است، چراکه نظارت درستی بر تولیدات بتن انجام نمی‌گیرد و مهندسان و ناظران ساختمان هم بدون توجه به کیفیت، بتن‌ها را تایید می‌کنند. انجمن بتن بازوی اجرایی برای نظارت بر اجرای بتن‌ها در سطح کشور ندارد اما با توجه به اینکه انجمن به بلوغ رسیده تلاش ما این است که بتوانیم در این کار مشارکت کنیم. رئیس انجمن بتن با انتقاد از اینکه آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت ضوابط خاصی ندارند، ادامه داد: متاسفانه افراد بی‌تجربه مسئولیت کار را برعهده دارند در حالی که باید افراد متخصص در این حوزه فعال باشند.
 فامیلی با اشاره به طرح موضوع بتن ۱۴۰۴ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تصریح کرد: از سال گذشته این موضوع مطرح و بخشی از آن هم عملیاتی شده است و در افق 1404 تلاش می‌کنیم سطح مقاومت بتن را در کشور به 500 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع برسانیم.