صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» وضعیت دلار 4665 تومانی را بررسی می‌کند

دردسر تجار در بازپرداخت وام های ارزی

نوساناتی که نرخ دلار این روزها داشته حتی با دخالت‌های دولت نیز مهار نشده است. به اعتقاد کارشناسان، افزایش نرخ دلار به دلیل ورود واسطه‌ها به این بازار رخ داده، در حالی که به زیان فعالان اقتصادی که به تثبیت نرخ دلار برای پیش‌بینی‌های اقتصادی خود نیاز دارند، انجامیده است.
ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، نوساناتی که نرخ دلار این روزها داشته حتی با دخالت‌های دولت نیز مهار نشده است. به اعتقاد کارشناسان، افزایش نرخ دلار به دلیل ورود واسطه‌ها به این بازار رخ داده، در حالی که به زیان فعالان اقتصادی که به تثبیت نرخ دلار برای پیش‌بینی‌های اقتصادی خود نیاز دارند، انجامیده است. 
به گزارش کسب و کار نیوز نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است نوسانات شدید نرخ ارز باعث شده که امکان پیش‌بینی از تجار گرفته شود و بانک مرکزی و دولت باید سکوت خود را در قبال نرخ ارز بشکنند و نرخ ارز را تثبیت کنند. نرخ ارز که در هفته‌های گذشته با شیب افزایشی همراه شده است، در روز ۳۰ دی ماه از مرز ۴۵۰۰ تومان عبور کرد تا نرخ جدیدی برای دلار به ثبت برسد. این افزایش مطمئنا تاثیراتی را بر شاخص‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد گذاشت، شرایطی که معمولا به نفع صادرکنندگان و به ضرر واردکنندگان است. در این زمینه علاء میرمحمد صادقی معتقد است که سکوت بانک مرکزی و دولت نسبت به وضعیت نرخ ارز باعث نوسانات بیشتر خواهد شد و باید زودتر نسبت به تثبیت نرخ ارز اقدام شود. 
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: وضعیت فعلی نرخ ارز مطمئنا تاثیر نامطلوبی روی کالاهای ایرانی خواهد گذاشت. وی ادامه داد: گرچه این افزایش نرخ ارز ممکن است باعث توسعه صادرات باشد، ولی مشروط به اینکه نرخ ارز تثبیت شود. سکوت دولت و مقامات بانک مرکزی هم در این زمینه بسیار ابهام‌برانگیز است. 
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: قبلا وقتی تحولی در بازار ارز ایجاد می‌شد بانک مرکزی و رئیس آن در این مورد صحبت و سیاست‌های خودشان را اعلام می‌کردند که در نهایت باعث می‌شد نرخ ارز پایین بیاید یا حداقل تثبیت شود. 
میرمحمد صادقی با بیان اینکه نرخ ارز باید تثبیت شود، تصریح کرد: اما سکوت مسئولان باعث شده است که برخی از واسطه‌ها در موضوع ارز دخالت کنند و قیمت ارز افزایش پیدا کند. گرچه ممکن است این اتفاق روی صادرات اثر مثبت بگذارد، اما اثرات سوء خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود دولت و بانک مرکزی نرخ ارز را تثبیت کنند و اجازه ندهند نرخ ارز را واسطه‌ها تعیین کنند چون نتیجه آن برای اقتصاد مفید نیست. 
وی اضافه کرد: اگر دولت امکانات دارد، بهتر است نرخ ارز را پایین‌تر از رقم فعلی بیاورد چون نرخ ارز هر چقدر پایین‌تر باشد به کاهش تورم کمک می‌کند. البته از طرف دیگر هم قدرت صادرات‌مان محدود می‌شود، اما در مجموع ثبات نرخ ارز به وضعیت بازار کمک می‌کند و تجار می‌توانند نسبت به پیش‌بینی فعالیت‌شان اقدام کنند، اما نوسانات فعلی همه را متحیر کرده است و همه فکر می‌کنند که بهتر است ارز بخرند. 
افزایش تقاضا برای واردات
محمدقلی یوسفی، کارشناس اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: خود شاخص دلار نشان‌دهنده بیماری اقتصاد ایران است و در گروه خونی کشور نهادینه شده است. وقتی کشور ما یک کشور نفت‌خیز و وابسته به نفت و درآمد ارزی است و تولید ندارد، تصمیمات نادرست و سیاست‌گذاری‌های غلط دست به دست هم می‌دهند و از یک شاخص اقتصادی، علامتی درست می‌کنند که نبض اقتصاد ایران را نشان می‌دهد. زمانی که در داخل کشور تولیدی نباشد و میزان نقدینگی در جامعه بالا برود قیمت‌ها نیز بالا می‌رود و شکاف قیمت‌های داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌کند. 
وی ادامه می‌دهد: البته دولت سعی کرده از افزایش قیمت دلار جلوگیری و این افزایش را سرکوب کند. به همین دلیل می‌بینیم فنری که تا حالا فشار داده است از دستش خارج می‌شود. از سوی دیگر افزایش تقاضا برای واردات و ناتوانی در عرضه دلار نیز باعث افزایش نرخ دلار شده که توفیق اجباری برای دولت است تا از این وضعیت نفع ببرد و درآمد به دست بیاورد و از سویی هزینه‌های خود را جبران کند. از آنجایی که مشکلات بین‌المللی سر جای خود باقی مانده و به این وضعیت دامن می‌زند دلار همچنان سیر صعودی خود را طی خواهد کرد. اگرچه ممکن است دولت در آینده ناگزیر از پمپاژ دلار باشد. 
تاثیر افزایش نرخ دلار بر رفاه مردم 
سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی نیز با اشاره به انتفاع بازار مسکن از افزایش قیمت دلار می‌گوید: افزایش نرخ دلار در این مدت غیرطبیعی بوده و این افزایش نیز چند مساله را ایجاد کرده است. البته بسیاری از عرضه‌کنندگان به امید افزایش نرخ دلار از عرضه کالا خودداری کرده‌اند و همین امر نیز تاثیرگذار بوده، ضمن آنکه جامعه را نیز تشویق به سفته‌بازی کرده و این نیز به افزایش نرخ دلار و به تبع قیمت‌ها و کالاهای ضروری مردم منتهی شده و به همین دلیل آنها را تحت فشار قرار داده است که خود نوعی یأس در جامعه را به همراه دارد. اگرچه افزایش نرخ دلار می‌تواند به صادرات و به رونق گرفتن بازار مسکن کمک کند. بعضی‌ها حتی با این جمع‌بندی به سمت بازار مسکن گرایش پیدا می‌کنند و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند. بنابراین باید گفت اگرچه افزایش دلار آثار منفی زیادی دارد، اما آثار مثبتی نیز در پی خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین این آثار همان‌طور که ذکر شد به بخش مسکن می‌رسد.