صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در شهرستان شهرضا انجام شد:

برگزاری ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان شهرضا

مدیرکل ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: با توجه به تنظیم سند ملی راهبردی در کل کشور، هر شهرستان می‌تواند با بهره‌گیری از این سند، سند بازآفرینی شهرستان را تنظیم و وضعیت شهرستان و بافت‌های هدف را مشخص و برنامه عملیاتی تدوین نماید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، مصطفایی مدیرکل ستاد ملی بازآفرینی شهری و قلی زاده مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای پروژه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به همراه محمدحسین داراب سرپرست فرمانداری شهرضا و فخاران رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان، ضمن بازدید از بافت‌های تاریخی و محله‌های هدف بازآفرینی شهری همچون کارخانه نوین و بازار قدیم شهرضا، در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری این شهرستان حضور یافتند.
داراب سرپرست فرمانداری شهرضا در ابتدا با توجه به قدمت تاریخی شهرضا و مراکز تجاری موجود از دوره سلجوقی تاکنون در این شهر گفت: وجود مراکز تجاری که با گذشت چندین سال پایدار مانده و فعالیت تجاری در آن انجام می‌شود نشان از قدمت این مراکز دارد که محل تجارت چند شهرستان و حتی استان بوده که ۱۲ اثر ملی ثبت شده در آن وجود دارد.
وی با توجه به وجود ۳۴۰ هکتار بافت‌های ناکارآمد شهری در این شهرستان از کلیه دستگاه‌های عضو این ستاد خواست تا با همکاری و هم‌افزایی بیشتر در احیا و بهسازی این بافت‌ها تلاش و همفکری نمایند.
منصور فخاران رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با اعلام وجود ۴ درصد بافت فرسوده کل استان در این شهرستان گفت: متأسفانه حدود ۱۲ درصد شهر را بافت‌های ناکارآمد شهری در برگرفته که با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرضا می‌طلبد تا برنامه‌ریزی‌های مدونی برای آن تدوین و عملیاتی گردد.
وی در ادامه با توجه به حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی شهری در این شهرستان بیان کرد: با مشارکت تمامی دستگاه‌های عضو ستاد به ریاست فرماندار لازم است این جلسات به صورت مرتب تشکیل و اقدامات بازآفرینی با رویکرد محله محوری پیش رود تا به هدف بازآفرینی که همان ارتقای زندگی مردم در محلات موردنظر است دست یابیم.
فرهاد قلی زاده مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای پروژه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه، بازآفرینی شهری را به عنوان اولویت اصلی دولت نام برد و با توجه به اختصاص ۵۰ درصد برنامه‌ها به این مقوله گفت: با توجه به جایگاه ویژه این ستاد در کشور، لازم است با تشکیل جلسات مرتب و با یک گفتمان صحیح به همفکری برسیم تا برای این موضوع برنامه‌ریزی و مشکلات این محلات را مرتفع نماییم.
وی بیان کرد: در شهرضا باید برای شهرضا تصمیم گرفت چرا که پتانسیل‌هایی در شهر وجود دارد که مسئولین این شهر به آن واقف هستند و لازم است با همفکری تمامی اعضا، ظرفیت‌های شهر را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی نماییم.
قلی زاده حضور و مشارکت مردمی برای احیاء و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به رویکرد محله محوری برای احیاء و بهسازی بافت‌های فرسوده لازم است تا از مشارکت مردمی و NGO ها بهره برد و باعث رونق روابط اجتماعی در این محله‌ها شد.
نریمان مصطفایی مدیرکل ستاد ملی بازآفرینی شهری شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه شاکله اصلی موضوع تشکیل این جلسات را همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به منظور ایجاد یک وفاق مشترک برای رفع مشکلات بازآفرینی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: باید همه مسائل شهری و پیرامونی در کل پهنه شهرستان در نظر گرفته شود ضمن آنکه بحث پیشگیری از به وجود آمدن بافت‌های ناکارآمد شهری نیز حائز اهمیت است.
وی با اشاره به محله‌های هدف بازآفرینی شهری اظهار کرد: بافت‌های تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های حاشیه‌ای، بافت‌هایی با پیشینه روستایی و بافت‌های ناهمگون شهری از جمله محلات هدف بازآفرینی شهری است که در هر محله باید با رویکرد خاص آن محله احیا و بهسازی گردد.
مصطفایی عنوان کرد: با توجه به تنظیم سند ملی راهبردی در کل کشور، هر شهرستان می‌تواند با بهره‌گیری از این سند، سند بازآفرینی شهرستان را تنظیم و وضعیت شهرستان و بافت‌های هدف را مشخص و برنامه عملیاتی تدوین نمایند.