صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استاد اقتصاد دانشگاه

سیاست اشتغالزایی با پول نفت تسلسل باطل است

استاد اقتصاد دانشگاه درباره سیاست های اشتغالی دولت گفت:اجرای سیاست‌های اشتغالزایی و کارآفرینی با صرف منابع و درآمد حاصل از فروش نفت جز ایجاد بوروکراسی زائد و ایجاد تسلسل باطل بعید به نظر می رسد اثربخشی لازم را داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، آرمان حاجیان فرد، استاد اقتصاد دانشگاه درباره سیاست های اشتغالی وزارت کار گفت: ارائه سیاست های اقتصادی بدون لحاظ راهبردهای اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و...کشورها کارکرد لازم را نخواهد داشت و اگر در کشوری مثل ایران که دیوانسالاری آن گسترده و مخارج آن چشمگیر بوده ودولت داشتن انحصارات اقتصادی را ملاک قدرتمندی خود دانسته و اقتصاد را دستاویزی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود می‌داند،اجرای سیاست‌های اشتغالزایی و کارآفرینی با صرف منابع و درآمد حاصل از فروش نفت جز ایجاد بوروکراسی زائد و ایجاد تسلسل باطل بعید به نظر می رسد اثربخشی لازم را داشته باشد.
 وی ادامه داد: اخیراً وزارت کارطرح های مختلفی را که ذیل برنامه اشتغال فراگیر برای اشتغالزایی درسال 97پیش بینی نموده که می توان به توانمندی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی،افزایش مهارت نیروی کار،سیاست‌های فعال توسعه کسب وکار،طرح کارانه اشتغال جوانان و ...اشاره کرد که اختصاص اعتبارهای 20هزار میلیاردی به برنامه اشتغال فراگیر و تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت اشتغال بخش روستایی و شهرهای کمتر از 10هزار نفر از این قبیل به شمار می رود.
حاجیان فرد اظهار داشت: دولت به جای تصمیم شتابزده و مقطعی و صرف منابع محدود خود یا تخصیص مابه التفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی برای ایجاد اشتغال با طرح های مقطعی ، می بایست بسترهای ایجاد کسب وکار را مهیا کند زیرا ایجاد بسترها و سیاست های مناسب و نوآورانه کسب وکار هم موجب توزیع عادلانه فضای کسب وکار در جامعه شده و هم منوط به ورود و تخصیص منابع مالی بعدی دولت به این بخش نخواهد شد که می توان از ارکان توسعه ای اشتغالزایی در ایجاد بسترهای it , حمل ونقل ،گردشگری،صادرات تولید محور، واردات تکنولوژی و کسب و کارهای نوین، اصلاح ساختار خدمات کشور اجرای اصل 44 و کم کردن انحصارات دولتی استفاده کرد که همه موارد اشاره شده به درون زا بودن اقتصاد و کارکردها و نتایج اقتصاد مقاومتی منجر خواهد شد.
 این استاد اقتصاد دانشگاه بیان کرد: شایان ذکر است در حوزه کشاورزی ،با توجه به جغرافیا و اقلیم و بحران کمبود آب کشور ،اشباع شده و متولیان اشتغالزایی می بایست بسترهای کسب وکار را در حوزه های صنعت و خدمات ایجاد نمایند.
وی گفت: اگر دولت عزم و اراده کافی برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد می بایست از خود شروع کرده و ابتدا با قطع همکاری با بازنشستگان شاغل در بدنه دولت  یا سازمان ها و شرکت های وابسته و همچنین جلوگیری از دو یا چند شعله بودن مدیران می تواند بالغ بر یک میلیون شغل جدید ایجاد کند.
حاجیان افزود: اجرای سیاست ها واستراتژی ها همانند سرطان می باشد یعنی علاوه بر اینکه فرد تحت درمان قرار بگیرد باید مصائب و درد آنرا تحمل کند وبدون تحمل درد و رنج معالجات بی ثمر خواهد بود.
وی با بیان اینکه انفکاک بازنشستگان و تک شغله شدن مدیران اگر منجر به کوچک شدن دولت نشود،حداقل حدود یک میلیون شغل ایجاد خواهد داشت افزود: از سوی دیگر در همه کشورها دولت ها به دنبال کارآفرینی صرف نبوده و بستر کسب و کار را ایجاد می کنند. به عنوان مثال کسب و کارهای خانوادگی 64% از تولید خالص داخلی آمریکا را ایجاد می نماید که بالغ بر 62% کل اشتغال 78% ایجاد شغل را و65%تمامی پرداختها را شامل می شود.از طرفی در سراسر دنیا 70تا90 درصد تولید ناخالص جهان را به دست می دهند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: پس دولت با تغییر نگرش خود به اقتصاد،کارآفرینی ،تولید ثروت و راهبرد برون رفت از چالش های پیش رو می تواند اقدامات شایان توجهی انجام دهد و در صورت عدم توجه به بازخورد اقدامات بازیگران صحنه اقتصاد از جمله بانکها،تولیدات داخلی،صادرات،واردات و..،بحران های مهمی از جمله بحران موسسات وبانکها ،بحران صندوق های بازنشستگی،بحران بیکاری،بحران خلق پول و نقدینگی و....اقتصاد کشور را مانند کشور ونزوئلا با تورم 700درصدی به ورطه فروپاشی می کشاند که آن موقع فرصتی برای افسوس خوردن وجود ندارد.