تجارت الکترونیکی امروزه در دنیا جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده و موجب تغییر فضای کسبوکار از حالت سنتی خود به بازار دیجیتال شده است.
شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، تجارت الکترونیکی امروزه در دنیا جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده و موجب تغییر فضای کسبوکار از حالت سنتی خود به بازار دیجیتال شده است. در این میان ضرورت دارد به نقش غیرقابل انکار استارتآپها و کسبوکارهای نوپا اشاره کنیم که جرقه کسبوکار در فضای مجازی را زدند. استارتآپها با حمایت پررنگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانستند فضای متفاوتی را در کشور در زمینه خرید و فروش و ارائه خدمات کلید بزنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات و در راس آن اینترنت، شرایطی تازه را پدید آورده است که در آن، تولیدکنندگان، تامینکنندگان، فروشندگان و مشتریان و تقریبا همه عوامل دستاندرکار یک چرخه اقتصادی، قادرند در فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اینترنت تئوریها و نظریات جدیدی را بهمیان آورده که یکی از آنها «اشتغال پیوسته» است. در این نوع اشتغال، فرد شاغل کار خود را با استفاده از امکانات رایانهای انجام میدهد و حاصل کار را (که میتواند محصولی مانند یک نرمافزار یا خدمتی نظیر کاوش باشد) از طریق اینترنت در اختیار کارفرما یا مشتریان قرار میدهد. جالبتر اینکه دریافت دستمزد یا پرداخت مبالغ نیز با استفاده از اینترنت و از طریق مجاری اعتباری اینترنتی نظیر حسابهای اینترنتی و کارتهای اعتباری صورت میگیرد. مجموعه این فعالیتها و تعاملات در قالب آنچه امروزه تجارت الکترونیک نامیده میشود، قابل بررسی است. درواقع تجارت الکترونیکی یکی از نمودها و کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است و هماکنون حجم وسیعی از تعاملات بازرگانی در کشورهای پیشرفته به شیوه الکترونیکی صورت میپذیرد. کسبوکار اینترنتی به این موارد خلاصه نمیشود و موارد بسیاری به ویژه در زمینه نرمافزارهای مبتنیبر شبکه و همچنین محتویات شبکه وجود دارد. در کسبوکار شیوههای جذب مشتریان اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، همکاریها و شبکههای مجازی، واقعیت مجازی، آموزش و کار از راه دور و… همه و همه گستردگی عصر اطلاعات را نشان میدهند. در این میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نقش پررنگ آن در حمایت از کسبوکارهای نوپا و مجازی را نمیتوان نادیده انگاشت. حمایت این وزارتخانه از این کسبوکارها نقش مهمی در توسعه و رواج استفاده از خدمات آنلاین داشته است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مبلغ 500 میلیارد تومان در طی دو سال پیشرو برای توسعه خدمات کسبوکارهای نوپا مد نظر قرار گرفته است. محمدجواد آذریجهرمی گفت: شبکه ملی اطلاعات شامل سه بخش است که بخشی از آن شامل زیرساختها بوده که وظیفه عمده آن بر عهده وزارت ارتباطات است و گزارش آن پیش از این داده شده و اقداماتی برای آن صورت گرفته است. وی افزود: مرحله بعد آن خدمات ارائهدهنده و مورد بعد از آن تولید محتواست که با موافقت رئیسجمهوری مبلغ 500 میلیارد تومان در طی دو سال پیشرو برای توسعه خدمات کسبوکارهای نوپایی که در این عرصه کار میکنند منابع مالی در نظر گرفته شده که این منابع هم به صورت مستقیم در اختیار بنگاهها تعلق میگیرد و هم به صندوق سرمایهگذاریهای خطرپذیر تزریق میشود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: در حوزههای مختلف که ظرف مدت سه هفته آینده با جمعبندی که وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی خواهد داشت این حوزهها مشخص شده که این مورد انرژی خوبی را به بخش دانشبنیان ما تزریق خواهد کرد. آذریجهرمی در ادامه بیان کرد: سند استراتژی جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد دیجیتال امروز قرار شد ظرف مدت یک ماهه آینده از طرف وزارت ارتباطات به همراه کمیتهای متشکل از مسئولان مربوطه تشکیل شود و در نهایت ظرف مدت شش ماه آینده سند توسعه اقتصاد دیجیتال را داشته باشیم که به نظر میرسد با اجرای برنامههایی که پیشرو داریم بتوانیم در بخش خدمات بومیسازی کنیم.