صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن،

افزایش برآورد اوپک از تولید رقیبان

اوپک پیش‌بینی کرد تولید نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال جاری میلادی افزایش می‌یابد و تلاش‌ اعضای اوپک را برای مهار عرضه مازاد نفت، بی‌اثر می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود برآورد تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو این سازمان در سال ۲۰۱۸ میلادی را بالا برد، زیرا رشد قیمت نفت، تولیدکنندگان آمریکایی را به افزایش تولید ترغیب می‌کند.
طبق گزارش یاد شده، تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک در سال جاری میلادی تولید روزانه خود را یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه بالا می‌برند. در گزارش پیشین، انتظار می‌رفت تولید روزانه این کشورها ۹۹۰ هزار بشکه افزایش یابد.
اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: قیمت بالای نفت، به‌ویژه در زمینه نفت شیل در آمریکای شمالی، سبب افزایش تولید می‌شود.
با وجود افزایش برآورد عرضه نفت تولیدکنندگان غیرعضو اوپک، این سازمان انتظار دارد با استمرار پایبندی به توافق جهانی کاهش عرضه، تولید نفت اعضای این سازمان و به ویژه ونزوئلا که درگیر بحران داخلی است، کاهش یابد.
اوپک اعلام کرد: سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای توسعه یافته در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی با بیش از ۱۶ میلیون بشکه کاهش به ۲ میلیارد و ۹۳۳ میلیون بشکه رسیده که همچنان ۱۳۳ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنجساله است.
بر اساس آمارهای به دست آمده از منابع ثانویه، مجموع تولید نفت اوپک در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۲ هزار بشکه افزایش داشته و به ۳۲ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
افزایش تولید دو کشور نیجریه و لیبی که به دلیل بحران‌های داخلی از توافق جهانی کاهش تولید نفت معاف هستند، مهم‌ترین عامل رشد تولید اوپک بوده است.
ونزوئلا که اکنون درگیر بحران شدید اقتصادی است، در گزارش خود به اوپک اعلام کرد: تولید روزانه‌اش در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی با ۲۱۶ هزار بشکه کاهش، به یک میلیون و ۶۲۱ هزار بشکه رسیده که پایین‌ترین رقم در چند دهه اخیر به شمار می‌آید.
امارات نیز که در سال گذشته میلادی در زمینه پایبندی به توافق اوپک عملکرد مطلوبی نداشت، تولید روزانه خود را ۳۸ هزار بشکه کاهش داد و برای نخستین بار، کمتر از سهمیه‌اش تولید کرد.
اوپک برآورد تقاضای جهانی نفت برای تولید اعضای خود را با ۶۰ هزار بشکه کاهش، به ۳۳ میلیون و ۹۰ هزار بشکه در روز رساند.
اگر اوپک تولید خود را در سطح ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی نگه دارد و عوامل دیگر نیز تغییری نداشته باشند، بازار نفت ممکن است در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۶۷۰ هزار بشکه در روز کاهش عرضه رو‌به‌رو شود.