صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل گمرک آستارا گفت

منطقه ویژه اقتصادی آستارا در انتظار تامین زیرساخت ها

مدیرکل گمرک آستارا گفت: صدور کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا مشروط به تامین زیر ساخت هایی نظیر احداث ساختمان گمرک، دیواره سازی و نصب دوربین های مدار بسته در محوطه آن است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، رسول امیدی افزود: بخش خصوصی جهت تامین زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا همت کند تا برای فعالیت و توسعه آن، کد گمرکی صادر شود.
امید گفت: برای گمرک آستارا در محدوده بندر این شهرستان ساختمان موقت اختصاص یافته است و اکنون با توجه به فعال نشدن منطقه ویژه اقتصادی آستارا، هرگونه ترخیص کالا با تشریفات گمرک زمینی انجام می شود.
وی صدور مجوز سرمایه گذاری بخش خصوصی، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه را از مزایای منطقه ویژه اقتصادی خواند.
در ادامه رئیس اداره بندر آستارا نیز در این باره گفت: زیرساخت های لازم برای صدور کد گمرکی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا توسط بخش خصوصی تا پایان سال جاری فراهم خواهد شد.
محمود میر نبی لی افزود: در صورت صدور کد، رونق حمل و نقل کالا به ویژه از ترکیه به کشورهای حاشیه دریای خزر را از طریق بندر آستارا شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه و مجری طرح بندر آستارا نیز گفت: بندر آستارا با در اختیار داشتن 205 متر اسکله فعال، ظرفیت عملیات بندری و نگهداری یک میلیون تن کالا در سال را دارد و یک اسکله دیگر به طول 75 متر در حال ساخت است.
محمد صادق کاوه افزود: با تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی، روند فعالیت های آن رونق خواهد گرفت و در ایجاد اشتغال، حمل و نقل و توسعه زیر ساخت های شهری و منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود.
کاوه گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد ریال برای بندر آستارا هزینه شده است و برای توسعه و تامین زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی آن، باید یک هزار میلیارد ریال دیگر سرمایه گذاری شود.
منطقه ویژه اقتصادی آستارا به وسعت 61 هکتار درمحدوده بندر چند منظوره این شهرستان در خشکی و شاخه های موج شکن دریایی آن ایجاد می شود و دستورالعمل ایجاد آن در اسفندماه 1393 به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، از سوی هیأت وزیران با حوزه فعالیت های دریایی، بندری، صنایع و خدمات وابسته و لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده تصویب و ابلاغ شده بود.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و بندر این شهرستان مرزی از فروردین ماه سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است.