صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» دلایل مسدود شدن ۱۶۰۰ کارت بازرگانی را بررسی می‌کند

مسدود کردن کارت های بازرگانی تقلبی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مسدود شدن ۱۶۰۰ کارت بازرگانی خبر داد و گفت: پیگیری برای طولانی کردن مدت اعتبار کارت بازرگانی در حال انجام است؛
گروه تجارت و توزیع
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مسدود شدن ۱۶۰۰ کارت بازرگانی خبر داد و گفت: پیگیری برای طولانی کردن مدت اعتبار کارت بازرگانی در حال انجام است؛ به گونه‌ای که کارت بازرگانی برای تجار قدیمی و باسابقه باید پنج ساله و برای افراد تازه‌کار مدت اعتبار کمتری مثلا یک تا دو ساله باشد. 
به گزارش کسب و کار نیوز از آنجایی که موضوع کارت‌های بازرگانی با توجه به سوءاستفاده‌هایی که از آن وجود دارد، به یک چالش تبدیل شده است، رئیس سازمان توسعه تجارت چند وقت پیش نیز از ابطال دستکم هزار کارت در 3 سال گذشته خبر داده و تاکید کرده بود که در صدور این کارت‌ها باید به اصلاح آیین‌نامه‌ها دقت شود. 
به اعتقاد کارشناسان، در حال حاضر کارت‌های بازرگانی به یک بهانه برای دولت برای عدم وجود شفافیت تبدیل شده است، در حالی که نباید شرط ورود صادرات یا واردات داشتن این کارت‌ها باشد. حذف این کارت‌ها می‌تواند این بهانه که مشکل اصلی در فرایند تجارت ریشه در کارت‌های بازرگانی دارد را از 
دولت بگیرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت اشاره‌ای هم به وضعیت کارت‌های بازرگانی در کشور داشت و از مسدود شدن ۱۶۰۰ کارت بازرگانی طی امسال و سال گذشته خبر داد که فعالیت آنها زیر سوال بوده است. خسروتاج با بیان اینکه غربالگری کارت‌های بازرگانی حتی در استان‌ها با جدیت دنبال می‌شود، اظهار کرد: پیگیری برای طولانی کردن اعتبار کارت بازرگانی نیز در حال 
انجام است. 
به گفته این مسئول، کارت بازرگانی برای تجار قدیمی و باسابقه باید پنج ساله باشد و برای افرادی که ابتدای کار هستند زمان کمتری مثلا یک تا دو سال در نظر گرفته شود. 
واردات نباید منوط به داشتن کارت بازرگانی باشد
ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی نباید به یک عده اجازه واردات کالا را بدهد، می‌گوید: اینکه همه مشکلات تجارت خارجی را گردن کارت بازرگانی بیندازیم، کار درستی نیست. چرا ما باید همه کنترل‌های لازم را منوط به داشتن کارت بازرگانی بدانیم؟ در صورتی که ممکن است همه دارندگان صلاحیت آن را نداشته باشند. 
وی با اشاره به ضرورت اصلاح چرخه واردات تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد شرط صادرات یا واردات نباید صرفا داشتن این کارت‌ها باشد، بلکه واردکننده و صادرکننده واقعی کالاست که باید چنین مجوزی را به دست آورد و اینکه این فرایند باید از صافی اتاق‌های بازرگانی و قوانین واقعی کشور بگذرد تا به شفافیت در واردات کشور منتهی شود. بنابراین مسئولان در واردات کالا که دستگاه‌های مختلف در آن دخیل هستند مثل گمرک و سامانه‌های گمرکی باید به این امر توجه کنند و صادرات و واردات کشور را ملزم به داشتن کارت بازرگانی نکنند. هر وقت صحبت از عدم شفافیت می‌شود پای کارت‌های بازرگانی به میان می‌آید و همه عدم شفافیت به گردن کارت‌ها می‌افتد، درحالی که با حذف این کارت‌ها باید این بهانه را از مسئولان گمرکی گرفت.