صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علت تعلل چین در تحویل هواپیما؛

هواپیماهای ایرباس؛ در صف تحویل به چین

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که چین تعداد زیادی از هواپیماهایی که به شرکت هواپیماسازی ایرباس سفارش داده بوده را هنوز تحویل نگرفته است.
گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که چین تعداد زیادی از هواپیماهایی که به شرکت هواپیماسازی ایرباس سفارش داده بوده را هنوز تحویل نگرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا خبر فروش ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید ایرباس به چین در حالی منتشر شده است که این کشور هنوز تعدادی از هواپیماهایی که پیشتر سفارش داده بود را هنوز تحویل نگرفته است و موجب شده است در کارخانه‌های ایرباس در فرانسه و آلمان، صف طویلی از هواپیماهای ساخته شده شکل بگیرد.
دلیل اینکه هنوز ایرلاین‌های چینی، تعداد هواپیماهای مورد نیاز خود را از این غول هواپیماسازی اروپایی تحویل نگرفته است، آن است که سازمان تنظیم مقررات هوایی و رگولاتوری هواپیمایی چین هنوز به ایرلاین های این کشور اجازه نداده است که هواپیماهای جدید این شرکت را وارد خطوط فعال خود کنند.
این در حالیست که هواپیماهای آ – ۳۲۰ و آ – ۳۲۱ از بهار سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی، در کارخانه‌های ایرباس در فرانسه و آلمان آماده تحویل هستند و از آن طرف نیز ایرلاین های چینی در حال مذاکره با سازمان هواپیمایی مسافربری چین هستند تا مجوز ورود این هواپیماهای جدید به کشور و ایرلاین شان را بگیرند. تعدادی هواپیمای مدل آ- ۳۵۰ نیز در کارخانه تولوز در جنوب فرانسه اماده تحویل هستند.
کشور چین، پس از ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین بازار هواپیماهای مسافربری در جهان را به خود اختصاص داده است و هر دو غول هواپیماسازی جهان، ایرباس و بوئینگ، در بازار چین نقش و حضور پر رنگی دارند.
بسیاری از منابع اگاه اعلام کرده‌اند که دلیل عدم موافقت سازمان هواپیمایی مسافربری در چین به نظر می‌رسد بیشتر  تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است. اما هنوز این تعلل و عدم صدور مجوز برای تحویل هواپیماهای مدرن ایرباس مشخص و معلوم نشده است. البته بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که افزایش تولید هواپیماهای ایرباس در کارخانه تیانجین چین می تواند دلیل اصلی و پررنگ این موضوع باشد چرا که قیمت تمام شده هواپیماهای ایرباس ساخت چین می‌تواند بسیار ارزان‌تر و کمتر از هواپیماهای ساخت اروپا باشد. برخی دیگر نیز معتقدند علت این امر می تواند دشواری در توافق بر سر مسائل امنیتی هواپیماهای مذکور با اروپا باشد.
حدودا  یک هفته پیش بود که در دومین روز سفر امانوئل ماکرون - رئیس جمهور فرانسه - به چین، قرارداد و توافق‌های قابل توجهی میان این دو کشور صورت گرفت که  از مهم ترین آنها، افزایش تولید هواپیمای ایرباس در چین بود. طبق این توافق، قرار است کارخانه ایرباس در تیان جین کشورچین، روند تولید هواپیمای مدل ایرباس آ-۳۲۰ را که هم اکنون ۴ فروند در ماه است، از سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم را به ۵ فروند و از سال ۲۰۲۰ میلادی به ۶ فروند هواپیما در ماه افزایش بدهد.
شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا، مستقر در فرانسه، بزرگترین و مهم ترین رقیب غول هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست. ایرباس علی رغم بوئینگ، دارای یک خط مونتاژ در  تیان جین کشور چین است که از زمان آغاز فعالیت این خط تولید در سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، تعداد ۳۵۴ فروند هواپیمای مدل ایرباس آ-۳۲۰  را تولید کرده است.