صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چالش های یک بیماری

دامپزشکی ایلام و مسئولان بیمه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند

ایلام – خدیجه محمدمرادی و زهرا محمدمرادی– خبرنگاران کسب و کار:قصه مرغ و مرغداری ها در ایلام انگار تمامی ندارد، یک روز کاهش شدید قیمت، یک روز افزایش قیمت نهاده های دامی، یک روز آنفلوآنزا و یک روز شانه خالی کردن بیمه و مسئولان از زیر بار مسئولیت!

به گزارش کسب و کار نیوز، بیمه برای روز مباداست، روز مبادا آن روز است که مشکلی پیش آید و بتوان از مزایای بیمه استفاده کرد، حوادثی که شاید ناخودآگاه پیش آید و افراد برای این موضوع خود را بیمه می کنند که در روز مبادا از مزایای آن استفاده کنند.
* واکسیناسیون طبق برنامه انجام گرفته
صاحب یک مرغداری که در مدت 48 ساعت، 20 هزار مرغش در اثر بیماری آنفلوآنزا تلف شدند، می گوید: این دوره جوجه ریزی را در 8 آذر انجام دادیم و طبق روال معمول اقدام به انجام تمامی واکسیناسیون ها برای جوجه ها انجام دادیم تا جوجه ها از نظر بیماری مصون بمانند.
سیاوش صیدی با اشاره به اینکه همواره و طبق روال گذشته، از همان روز اول جوجه ریزی، اقدام به بیمه جوجه ها و مرغداری از طریق صندوق بیمه کشاورزی نمایندگی ایلام انجام دادیم، اظهار می دارد: اکنون که واحد مرغداری ما در سن 42 روزگی و نزدیک فروش دچار مشکل شده و بر اساس اسناد و مدارک آزمایشگاه های معتبر دامپزشکی کشور و استان، تمامی مرغ های ما بعلت بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل تلف شده اند، نه دامپزشکی آن را تأیید می کند و نه بیمه زیر بار مسئولیت می رود.
وی با گلایه شدید از مسئولان دامپزشکی، جهادکشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی و بانک کشاورزی استان ایلام، ادامه می دهد: در جلسه ستاد تسهیل استان با حضور استاندار مشکلات ما بیان شد و شخص استاندار ایلام به مدیران جهادکشاورزی و دامپزشکی دستور اکید داد که مشکلات این واحدهای مرغداری ایلام برطرف شود، اما با این وجود کماکان مسئولان مربوطه از زیربار مسئولیت ذاتی خود، شانه خالی می کنند.
* حق بیمه پرداخت شده، اما بیمه زیربار نمی رود!
صاحب این مرغداری با اشاره به پرداخت حق بیمه عمومی به صورت کامل، می گوید: در حال حاضر بیمه به علت عدم تأیید مسئولان دامپزشکی، زیربار تعهدات خود نمی رود و نمی خواهد که خسارت ما را پرداخت کند.
سیاوش صیدی به خسارت بیش از 3 میلیارد ریالی آنفلوآنزا و نیوکاسل به این واحد مرغداری اشاره می کند و تصریح می کند: در حال حاضر هر روز چندین طلبکار به درب خانه مراجعه می کنند و متأسفانه شرایط زندگی و خانوادگیمان در آستانه فروپاشی است، این در حالی است که مسئولان ککشان هم نمی گزد و بروکراسی اداری و کاغذ بازی های فرمالیته آتشی بر جان ما قشر تولید کننده افتاده است.
وی تأکید می کند: به هر جا که مراجعه کرده ایم جواب سربالا شنیده ایم و ناچاراً و از سر استیصال برای شنیده شدن دردها و آلاممان به رسانه ها پناه آورده ایم تا شاید سخنان ما را به گوش ناشنوای مسئولان برسانند.  
* منطقه آلوده به ویروس شده است
مرغدار دیگری که تمامی مرغ هایش در اثر بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان و نیوکاسل از بین رفته است به خبرنگار ما می گوید: در 18 آذر ماه به تعداد 18 هزار قطعه، جوجه ریزی کردم و اکنون که نزدیک به فروش مرغ ها بود، یکباره با شیوع بیماری آنفلوآنزا، همه 18 هزار قطعه تلف شدند.
حسن عزیزی با اشاره به اینکه آزمایشگاه دامپزشکی ایلام تشخیص داده که بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل است، اظهار می دارد: علی رغم این موضوع هیچکدام از مسئولان زیربار مسئولیت این موضوع نمی روند و هیچ کسی پاسخگوی خسارت وارده به ما نیست.
وی به آلودگی همه منطقه با این بیماری اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر بیش از 2 میلیارد ریال خسارت به ما وارد شده و مرغ هایی که بایستی وارد بازار مصرف می شدند، تلف شدند و از مسئولان عاجزانه می خواهیم که به هر طریقی که می توانند کمک کنند.
* هیچ گونه موردی از ابتلا طیور گوشتی استان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در این باره می گوید: این دو مرغداری در چوار  ایلام و به علت ابتلا به بیماریهای نیوکاسل و آنفلوانزای H9 تلفات بالایی داشته اند که هر دوی این بیماریها دارای واکسن بوده و از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند.
وهاب پیرانی با اشاره به اینکه واکسن های طیور آزاد بوده و باید توسط مرغدار تهیه و با رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی و مطابق برنامه های دامپزشکی مصرف شوند، اظهار می دارد: اقدامات لازم در خصوص نمونه گیری و تشخیص علت تلفات در این دو واحد مرغداری گوشتی توسط دامپزشکی انجام شده و دامپزشکی شهرستان و استان مطابق دستورالعمل های مربوطه وظیفه سازمانی خود را انجام داده و هیچ گونه کوتاهی در این خصوص صورت نگرفته است.
 وی با بیان اینکه اقدامات و مکاتبات لازم برای جبران خسارت وارده در حال انجام میباشد، تصریح می کند: لازم به یاد آوریست که تاکنون هیچ گونه موردی از ابتلا طیور گوشتی استان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H5) که بیماری مشترک بین انسان و دام است، شناسایی و مشاهده نشده است.
*  آقایان مدیر توجه کنید!
شاید کمتر کسی باشد که نداند امر تولید در ایران و خصوصاً ایلام تا چه اندازه با مشکلات متعددی روبروست، تولیدکنندگان خصوصا مرغداران با مشکلاتی همچون تلفات و بیماری های ناخواسته، عدم بازار مناسب، نبود کشتارگاه کافی در استان و ... مواجه هستند. در این مواقع این مدیران هستند که وظیفه ذاتی آنها رفع مشکلات و چاره اندیشی در چارچوب قانون است، البته قانون در همه موارد برای کمک به زندگی بهتر توسط خود ما انسان ها نوشته شده و قوانین دست و پا گیری که چوب لای چرخ مردم بگذارد بایستی حذف شود.
اکنون این مرغداران ایلامی به هر حال با مشکل بزرگی مواجه شده اند، از بین رفتن بیش از 38 هزار قطعه مرغ در کمتر از 48 ساعت، به خودی خود می تواند به بازار این پرنده پرمصرف در سبد غذایی مردم ایران شوک وارد کند و موجب گرانی آن شود، از بُعد دیگر این موضوع و عدم حمایت از تولیدکنندگان می تواند موجب سرخوردگی فعالان این عرصه و بیکاری کارگران و کارفرمایان آنها شود که به نوبه خود بازهم بخشی از اقتصاد ایران ضربه خواهد خورد.