صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد

اجازه خیابان‌کشی به جای مسجد را نمی‌دهیم

معاون میراث‌فرهنگی می‌گوید: شهرداری مشهد نمی‌تواند در نقطه‌ای که مسجد "معجردار" قرار داشته خیابان‌کشی کند، باید ضوابط حریمِ بافت تاریخی را رعایت کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، معاون میراث‌فرهنگی می‌گوید: شهرداری مشهد نمی‌تواند در نقطه‌ای که مسجد "معجردار" قرار داشته خیابان‌کشی کند، باید ضوابط حریمِ بافت تاریخی را رعایت کند.
۲۵ دی شهرداری مشهد با حکم دادستانی مسجد "معجردار" در بافت تاریخی مشهد را در شرایطی تخریب کرد که نه تنها هنوز رای دادگاه درباره‌ی آخرین شرایط پرونده‌ی ثبتی این بنای تاریخی به میراث‌فرهنگی ابلاغ نشده بود که حتی هیچ اعلامی مبنی بر قرار تخریب این بنا به این دستگاهِ متولیِ میراث فرهنگی نشده بود و با وجود هشدارهای یکی دو ساله‌ی دوستداران میراث فرهنگی مشهد نسبت به وضعیت این مسجد تاریخی در طرح تفصیلی شهر مشهد، قدم‌های بعدی شهرداری در راه تخریب این بنا ادامه دار بود.
اما همه‌ی این حرف و حدیث‌ها یک طرف و قول و قراری که علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری براساس لایحه ساماندهی و احیای بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی کشور داده بود، یک طرف که بر اساس آن لایحه، شهرداری‌ها مجاز می‌شود اماکن تاریخی درون شهرها را تملک کند و درصدی از بودجه را برای این کار اختصاص دهد، همچنین در مرمت و احیا نیز می‌توانند کمک کنند و حتی برای کاوش و معرفی آثار تاریخی با میراث فرهنگی مشارکت داشته باشند.
با وجود این صحبت‌ها اما سه روز قبل؛ -۲۵ دی- شهرداری مشهد، مسجد تاریخی صاحب‌الزمان (عج) یا همان معجردار سابق را تخریب کرد تا براساس طرح تفصیلی مشهد، به جای آن ماشین عبور کند.
با وجود همه این صحبت‌ها، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا می‌گوید: هر چند قدمت مسجد معجردار نیز اهمیت دارد، اما اکنون مهم مکان آن‌جاست که علاوه بر ثبت ملی، تعیین حریم آن نیز ابلاغ شده بود.
او ادامه می‌دهد: قرار است میراث فرهنگی شکایت حقوقی انجام دهد، در این نقطه از شهر نمی‌توانند خیابان‌کشی انجام دهند. باید ضوابط حریم را در بافت رعایت کنند و این نقطه نیز حتما باید مسجد بماند.
وی "آب انبار معجردار" را نیز یکی از نکاتی می‌داند که باید در این جریان کاملا حفظ شود و ادامه می‌دهد: مهم این است که رویکرد شهردار و شورای شهر مشهد تغییر کند، اگر این رویکرد در مشهد عوض نشود، ما همچنان راه گذشته را می‌رویم و این بسیار بد است.
طالبیان با بیان این‌که برای شهر مشهد دیگر توانی نمانده است، می‌گوید: این بدبختی است که هویت مشهد را بیش از این نابود کنیم، باید شورای شهر کنونی نگرش خود را نسبت به تخریب‌ها تغییر دهد، بحث فقط آب انبار نیست، مساله این نقطه از شهر است که جزو هویت مشهد است اما براساس طرح تفصیلی این اقدامات را انجام دادند.
از همه‌ی این حرف‌ها گذشته، یکی از مهمترین ابلاغیه‌های مطرح شده درباره‌ی لزوم حفاظت از  بافت تاریخی مشهد و توجه ویژه به این بافت را می‌توان در مصوبه‌ی «ضوابطِ حریمِ حرمِ امام رضا (ع)» بررسی کرد. مصوبه‌ای که در یازدهم مرداد امسال زهرا احمدی‌پور، معاون وقت رئیس‌جمهور و رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، خطاب به علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان‌رضوی، آن را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه «در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ ”قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور“ و مواد مربوطه از ”قانون راجع به حفظ آثار ملی“ مصوب سال ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی قانون اخیرالذکر، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار ملی فرهنگی‌تاریخی "مجموعه حرم مطهر امام رضا و آثار تاریخی پیرامون" در شهر مشهد مقدس که به‌شرح ذیل در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است ابلاغ می‌شود.
قوانین و حرف‌هایی که به هیچ کدام توجهی نشد و حالا باید دید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری چه میزان می‌تواند از اهرم اجرایی خود برای به کرسی نشاندن حرف‌هایش که بر مبنای قانون‌ است، استفاده کند.