صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران خبر داد

اهمیت مدیریت دارایی های فیزیکی در شرکت نفت فلات قاره ایران

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران بر ضرورت توجه به مدیریت دارایی های فیزیکی تاکید کرد و گفت: این موضوع به ویژه در تاسیسات دریایی که به مراتب دارایی های گران‌تری نسبت به خشکی دارد، اهمیتی دوچندان می یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، حمید بورد دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه) در دومین نشست کمیته علمی نخستین همایش مدیریت یکپارچگی در صنعت نفت و گاز فراساحل که به میزبانی شرکت نفت فلات قاره ایران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: کمیته تخصصی مدیریت دارایی‎های فیزیکی پارسال در این شرکت ایجاد شد و امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بتوانیم در این زمینه در شرکت‌های نفتی دولتی پیشگام باشیم.
وی گفت: دارایی‌های موجود در صنعت نفت دریایی شامل سکوها و تاسیسات نفتی به مراتب گران‌تر از خشکی است و به دنبال آن هزینه تولید در دریا نیز حداقل پنج برابر هزینه‌ها در خشکی می‌شود.
بورد با بیان این‌که مدیریت دارایی‌های فیزیکی بحث تازه‌ای در دنیاست و شاید در کشور ما هم پیشینه آن به یک دهه نرسد، گفت: با  توجه به ارزشمند بودن دارایی‌های موجود در شرکت ملی نفت، مدیریت آنها بسیار مهم و حیاتی است.
به گفته وی، صنعت نفت با دراختیار داشتن دارایی‌هایی مانند ماشین‌آلات دوار، مخازن، توربین‌ها و ...، صنعتی بسیار گران است، به‌طوری که تنها ۱۲۴ دستگاه توربین در شرکت نفت فلات قاره، بیش از ۳۰۰ دستگاه توربین در مناطق نفتخیز و به طور کلی بیش از هزار دستگاه توربین در سطح صنعت نفت وجود دارد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت همچنین از نظر املاک و ساختمان نیز دارایی‌های بسیار زیادی دارند که باید به آنها دقت بیشتری شود.
بورد با بیان این‎که متاسفانه در بیش از ۱۰۸ سال سپری شده از عمر صنعت نفت در ایران، دارایی‌های آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود:  این موضوع به ویژه در بخش‏‌هایی مانند حریم خطوط لوله حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: همایش‌هایی که با موضوع مدیریت دارایی‎های فیزیکی برگزار می‎شود، باید دارای خروجی مشخص باشد.