صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهدی کریمی‌تفرشی، فعال اقتصادی

مسیر حفظ بازار ارزآورترین محصول کشاورزی

ایران طی سال‌های دراز به دلیل شرایط خاص اقلیمی بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادر‌کننده پسته دنیا بود، اما متاسفانه طی چند سال گذشته پسته در کالیفرنیای آمریکا به تولید انبوه رسید و ...

ایران طی سال‌های دراز به دلیل شرایط خاص اقلیمی بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادر‌کننده پسته دنیا بود، اما متاسفانه طی چند سال گذشته پسته در کالیفرنیای آمریکا به تولید انبوه رسید و این کشور در تولید پسته از ایران پیشی گرفت. شاید رقابت آمریکا و چین و چند کشور دیگر ما را به خود آورد و تولید پسته را در کشور رونق دادیم و بازار ازدست‌رفته را در سال گذشته از این کشورها پس گرفتیم، اما این به معنی پایدار ماندن این بازار در دست ایران نیست. حفظ رتبه نخست بازارجهانی پسته نیازمند لحاظ کردن الزاماتی در تولید این محصول و همچنین برطرف کردن موانع رونق صادرات پسته است. اگر می‌خواهیم بازار جهانی پسته را در دست داشته باشیم باید پسته کاران ایرانی را در تولید و فروش این محصول حمایت کنیم. پسته کاران نیازمند ارقام مقاوم‌تر و پرمحصول‌تر هستند و همچنین نیازمند ‌سازوکاری هستند، که محصول‌شان را به صورت شفاف در بازارهای بدون مداخله واسطه‌ها به فروش برسانند. پسته به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی ارزآور حوزه کشاورزی کشور به تازگی وارد معاملات بورس کالا شده و حجم معاملات این محصول در بورس آنقدر نیست که بتوان ادعا کرد دست دلالان کماکان بر این محصول بسته شده است. بازار ناکارآمد سنتی پسته این مجال را به دلالان می‌دهد که از مبادلات پسته سودجویی و تولیدکننده را از حق خود محروم کنند. اصلاح این ساختارهای ناکارآمد وظیفه دولت است و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که غفلت در این حوزه به پایان برسد. در صادرات این محصول نیز مشکلات ریشه‌دار و شناخته شده‌اند. مشکل پسته ایرانی در بازارهای جهانی این است که بسته‌بندی، بازاریابی و فروش ما تناسبی با کیفیت محصول ندارد و این ضعف موجب می‌شود که پسته ایرانی با بسته‌بندی و برند دیگر کشورها به بازار عرضه شود و ارزش افزوده صادرات که باید نصیب تولیدکننده و تاجر ایرانی شود نصیب تجارغیرایرانی شود. اگر می‌خواهیم بازار جهانی پسته را از دست ندهیم باید در کنار استفاده از خدمات مشاوران بازاریابی بین‌المللی و حرکت در مسیر برندسازی، صنعت بسته‌بندی را در این محصول متحول کنیم. این مسیری است که رقبای ما با شتاب فراوان در حال حرکت در آن هستند و ما نیز برای بازنماندن از این قافله راهی جز حرکت در این مسیر نداریم.