صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در معاملات امروز رخ داد

بازار کم نوسان امروز بورس با حجم میلیاردی

در چهارمین روز معاملات بورس تهران در این هفته، قیمت بیشتر سهم ها در گروه‌های اصلی نوسانی کمتر از دو درصد داشت؛ در این روز شاخص کل توانست ۷۸۴ واحد رشد کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در چهارمین روز معاملات بورس تهران در این هفته، قیمت بیشتر سهم ها در گروه‌های اصلی نوسانی کمتر از دو درصد داشت؛ در این روز شاخص کل توانست ۷۸۴ واحد رشد کند.
 امروز سه‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۳ واحد رشد کرد و به رقم ۹۸ هزار و ۵۹۷ رسید، اما شاخص کل هم وزن با ۲.۷۷ واحد افت تا رقم ۱۷ هزار و ۴۰۸ پایین آمد.
شاخص آزاد شناور نیز ۷۸۴ واحد رشد کرد و رقم ۱۰۶ هزار و ۳۰۲ را تجربه کرد. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر کدام ۵۲۰ و ۱۰۹۰ واحد افزایش یافتند.
ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و فولاد مبارکه اصفهان هر یک به ترتیب با ۱۸۶، ۱۴۳ و ۷۹ واحد تاثیر، بیشترین نقش افزاینده را در دماسنج بازار سرمایه ایفا کردند، اما در طرف مقابل پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خارک و گروه مپنا به ترتیب با ۱۳، ۹ و ۶ واحد تاثیر تلاش کردند تا دماسنج بازار سرمایه را به سمت پایین هدایت کنند.
امروز در نماد ملی صنایع مس ایران که بیشترین تاثیر را روی نوسانات بازار سرمایه داشت، حقیقی‌ها ۴۹.۶ درصد خریدها و ۲۴.۹ درصد از عرضه‌ها را برعهده گرفتند. همچنین سهامداران حقوقی ۷۵ درصد از عرضه‌ها را به عهده داشتند.
در گروه فلزات اساسی چند سهم توانستند بیش از چهار درصد رشد در قیمت پایانی داشته باشند به جز این سهم‌ها مابقی شاهد نوسان کمتر از دو درصد به سمت بالا یا پایین بودند. در این گروه نزدیک به ۱۳۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۲ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
اما پالایش نفت اصفهان نمادی بود که بیشترین تاثیر کاهنده را روی دماسنج بازار سرمایه داشت. در این نماد حقیقی‌ها ۶۱.۲ درصد از خریدها و ۷۰.۶ درصد از عرضه‌ها را برعهده گرفتند. حقوقی‌ها نیز ۲۹.۳ درصد از کل سهام فروش رفته را عرضه کردند.
در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای به جز اندک نمادهایی مابقی نوسانات قیمتی کمتر از یک درصد را شاهد بودند. در این گروه ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش بیش از ۲۶ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز عمدتا نوسان قیمت سهم‌ها کمتر از یک درصد بود و در این گروه در مجموع ۱۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در ۹۸۹۸ نوبت، معامله شد.
گروه قند و شکر نیز امروز به جز در یک نماد شاهد افت قیمت‌ها بود. در این گروه هشت میلیون و ۶۷۰ هزار سهم به ارزش بیش از سه میلیارد تومان دادوستد شد.
بورس تهران امروز شاهد معامله بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود. تعداد معاملات نیز در مجموع به ۷۵ هزار و ۵۸۹ مورد نوبت رسید.
اما در فرابورس ایران تعداد ۳۶ هزار و ۹۰۳ نوبت معامله انجام شد که حجم آنها به بیش از ۳۱۵ میلیون سهم و اوراق مالی رسید. آیفکس نیز ۴.۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۹۲ واحدی رسید. از جمله نمادهای تاثیرگذار روی آیفکس می‌توان به پتروشیمی مارون، پتروشیمی خراسان و شرکت آهن و فولاد ارفع اشاره کرد.