صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دیدار رییس مجلس سنگال

رییس مجلس شورای اسلامی: ایران آماده سرمایه گذاری در حوزه انرژی و صنعت در سنگال است

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار همتای سنگالی خود با تاکید بر آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی و صنعت سنگال گفت: اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید با شناسایی ظرفیت های هر کشور به سمت نزدیک‌تر شدن روابط برود.
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایرنا، علی لاریجانی ظهر امروز - دوشنبه - با مصطفی نیاس رییس مجلس سنگال دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار به رایزنی های مستمر میان ایران و سنگال اشاره کرد و افزود: ایران همواره روابط نزدیکی با این کشور داشته است.
رییس مجلس برقراری روابط با آفریقا را از اولویت های ایران عنوان کرد و اظهار داشت: روابط با سنگال در سطح دولتی همواره دوستانه بوده که روابط پارلمانی می تواند آن را مستحکم‌تر کند، از این رو تمام بخش ها در ایران علاقه مند به نزدیک شدن روابط به خصوص در حوزه اقتصادی هستند چرا که ظرفیت ها در این حوزه زیاد است.
لاریجانی ادامه داد: ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی، فناوری و صنایع مختلف نظیر سدسازی، نیروگاه آمادگی دارد با سنگال وارد مذاکره شود ،همچنین علاقه مند هستیم تجار ایرانی با تجار سنگالی مرتبط شوند.
وی در ادامه با بیان این که همواره توسعه روابط تجاری را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دبیرکل آینده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز از کشور سنگال خواهد بود که با حمایت مقامات این کشور می تواند موفق باشد و ایران نیز در این زمینه آماده همکاری است.
رییس مجلس در ادامه با بیان این که هر یک از کشورهای اسلامی در حوزه‌ای ظرفیت دارند، تاکید کرد: دبیرخانه اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید به سمت افزایش روابط تجاری برود البته ممکن است در ابتدای کار تعداد کمی از کشورها در آن حضور یابند اما امکان گسترش آن وجود دارد که باید در این کنفرانس ها پیگیری شود.
لاریجانی با تاکید بر این که کشورهای اسلامی در قبال قدس و فلسطین باید موضع صحیحی اتخاذ کنند، گفت: همکاری اقتصادی می تواند از این امر پشتیبانی کند و می تواند این فکر را تقویت کند که باید مرکزیتی در دبیرخانه برای این امر به وجود بیاید.
** از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم
مصطفی نیاس رییس مجلس سنگال نیز در این دیدار با تشکر از حمایت ایران از این کشور که باعث حمایت سایر کشورها نیز شده است، گفت: امیدواریم روابط پارلمانی دو کشور هرچه بیشتر افزایش یابد که به محض بازگشت به سنگال نیز طرحی را برای افزایش روابط طراحی خواهیم کرد.
وی به کارخانه ایرانی تولید خودرو در سنگال اشاره کرد و اظهار داشت: این کارخانه سالیانه حدود هزار خودرو تولید می کند که با قیمت ارزان 12هزار دلار در سنگال به فروش می رسد و مشتری های بسیاری دارد، همچنین این خودروها کم مصرف بوده و برای نخستین بار خودروی دوگانه سوز را در سنگال تولید کرده اند لذا ایران همواره در برقراری روابط پیشگام بوده است.
رییس مجلس سنگال در ادامه با بیان این که دانشجویان ایرانی زیادی در سنگال در حوزه نفت و گاز بورسیه شده اند، یادآور شد: ایران برای نخستین بار این در را به سوی سنگال باز کرده است و اکنون دانشجویان سنگالی نیز در شهرهای اصفهان، قم و مشهد مشغول تحصیل هستند.
وی در ادامه با بیان این که از 43 سال قبل تاکنون ریاست کمیته سازمان ملل درخصوص رعایت حقوق اجتناب ناپذیر ملت فلسطین را عهده دار است، افزود: هر ساله نشستی در نیویورک برای حمایت از فلسطین برگزار می‌کنیم و پس از تشکیل دولت فلسطین نیز نخستین کشوری بودیم که آنها را به رسمیت شناختیم و با تبدیل نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سنگال به سفارتخانه، حمایت از ملت فلسطین را بر خود واجب می دانیم.
به گزارش ایرنا، بیستمین جلسه کمیته عمومی سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و رییسان و نایب رییسان مجالس و هیات های پارلمانی از ٤٤ کشور عضو این سازمان در هتل اسپینانس پالاس تهران امروز برگزار شد.