صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون اول رییس جمهوری گفت

وحدت و گفت وگوی ملی بهترین راه در برابر دشمنی های آمریکا است

معاون اول رییس جمهوری گفت: آمریکا به دنبال آن است که فضای ایران را برای کار نامطمئن جلوه دهد ؛ به نظر من بهترین راه حل نشان دادن وحدت و انسجام و راه اندازی گفت وگوی ملی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در تالار امام خمینی این دانشگاه برگزار شد، افزود: آمریکا و خصوصا رییس جمهوری فعلی آن که برخی آمریکاییان به دلیل عدم تعادل پیشنهاد کرده اند به مراکز درمانی مراجعه کند، در طول یک سال گذشته فشارهای متعددی را با هماهنگی صهیونیست ها و برخی کشورهای عرب به ایران وارد می کند.
وی ادامه داد: به فضل الهی تمام فشارها و برنامه های آن ها با شکست روبرو شده است.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آخرین بار تصمیم رییس جمهوری آمریکا در رابطه با موضوع برخی از نارضایتی ها در داخل کشور بود که تلاش کرد آن را به شورای امنیت ببرد.
جهانگیری گفت: ده برابر از این تظاهرات ها در کشور آمریکا اتفاق می افتد که طبیعی است و یک مورد آن در سطح بین المللی مطرح نمی شود. آمریکا فکر می کرد با این اقدام به ایران فشار می آورد ولی اعضای شورای امنیت سازمان ملل جلسه را به نشستی علیه آمریکا تبدیل کردند که چرا این کار را انجام می دهد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات آمریکا در خصوص برجام بود که در رابطه با عدم پایبندی به تعهداتش اظهارنظر و تلاش می کند تا فضای ایران را نامطمئن برای کار درست کند. چرا که می داند مسئله اصلی ایران بیکاری، معیشت و رفاه مردم است و راه حل آن ایجاد آرامش و ثبات و امنیت در کشور است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: برای سرمایه گذار مهمترین مسئله وجود فضای آرام است و این کشور طبق برنامه ریزی های پیش بینی شده هر سال باید 65 میلیارد دلار منابع جذب کند ولی آمریکا در هر فضایی تلاش می کند تا زهر خود را بریزد و اوج خباثت خود را به ملت نشان دهد و بگوید این کشور محل خوبی برای سرمایه گذاری نیست.
جهانگیری تصریح کرد: راه حل من این است که وحدت و انسجام را نشان دهیم و گفت وگوهای ملی در سطح کشور راه بیفتد و نشان دهیم هیچ کس قادر نیست جریان دیگر را حذف کند.
وی گفت: عقل برای این موقع است و حکم می کند در زمانی که در چنین شرایطی هستیم دست به دست هم دهیم و اگر در داخل مشکلات، گله ها و نقد تند وجود دارد، در حال حاضر نیازمند نمایش وحدت و انسجام بزرگ در داخل کشور هستیم.
معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: فکر می کنم این فرصت های استثنایی و نیروی انسانی توانمندی که در کشور وجود دارد، کشور قادر است مسائل و مشکلات خود را حل کند.
جهانگیری گفت: مدیران کشور باید با انگیزه پای کار بایستند و وزیر بهداشت یکی از مدیرانی که در دولت یازدهم با حضور به موقع از اقصی نقاط کشور دیگر مدیران را به کار و فعالیت وا می داشت و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.
وی اضافه کرد: مدیران باید با حضور تمام وقت پای کار بایستند و اگر کسی احساس کرد مدیر چنین شرایطی نیست، میدان را به دیگری که علاقه مند به آینده کشور است، واگذار کند تا کار را پیش ببرد.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست هایی که برای تولید علم و فناوری اتخاذ شد رتبه ایران را افزایش داد و این سیاست ها می تواند موجب رشد و شکوفایی کشور شود. 
جهانگیری با بیان اینکه اداره کشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است، گفت: اگر فکر می کنیم از طریق فروش منابع نفت و گاز می توان کشور را اداره کرد، کار غیرواقعی و دشواری است و در سال های آینده غیرممکن است. 
وی افزود: بهترین روش، اتکا به مغز دانشمندان خود و نیروهای انسانی است. باید شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار گیرد. اتفاقی که در برخی شرکت ها می افتد، جهت را نشان می دهد که با حداقل سرمایه به سرعت بزرگ می شوند و ایجاد اشتغال می کنند. 
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد یقینا راهبرد زیرساخت اصلی متکی به تحقیق و پژوهش است که باید پژوهش در کشور نهادینه شود. 
جهانگیری گفت: در حوزه پزشکی به دلیل پیوند عمیق که با زندگی مردم و سلامت مردم دارد، می تواند در موضوع پژوهش نقش محوری تری داشته باشد و جشنواره رازی در طول سال های گذشته از اعتبار علمی ممتازی برخوردار شده است. 
وی افزود: دو نکته اصلی وجود دارد که یکی حرفه پزشکی و پزشکی ایران است که توانسته به نقطه ای برسد که امروز هر ایرانی به آن افتخار می کند. زمانی که مجلس بودیم دغدغه داشتیم بودجه ای برای اعزام بیماران کلیوی به خارج تعیین کنیم ولی امروز توانمندی پزشکی ایران به نقطه ای رسیده که در جهان پذیرفته شده است و خیلی از بیماران کشورهای منطقه برای درمان به مراکز درمانی ایرانی مراجعه می کنند. 
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بحث دوم خدمات طرح تحول سلامت است که اجرای این طرح کار بزرگی بود و ریسک بزرگی داشت و نیازمند شجاعت و تصمیم گیری بود. 
جهانگیری افزود: کشوری که می دانست در تحریم و با محدودیت منابع روبرو است ولی با اتکا به توانمندی و فرصت های کشور این طرح را در دستور کار قرار داد که توفیقاتی برای کشور داشت و هزینه های مردم را به شدت کاهش داد. 
وی تصریح کرد: به ملت اطمینان می دهم این طرح از دستور کار دولت کنار نخواهد رفت و جزو اولویت های اصلی دولت و مردم خواهد بود. مهم این است که راهکاری پیدا کنیم که مشکلات طرح را برطرف کنیم. 
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: جامعه، دولت و نظام امروز با مسائل و تنگناهای مختلف روبرو است و آنچه همه می دانیم فرصت های بسیار خوبی در اختیار ایران است که اگر خوب استفاده کنیم قادر هستیم همه تنگناها را برطرف کنیم. 
جهانگیری در این مراسم با تسلیت به جانباختن 32نفر از کارکنان شرکت ملی نفتکش گفت: حادثه تلخی است که در تاریخ دریانوردی دنیا جز موارد استثنا است که در اولین حرکت انفجاری عظیمی بوجود آید که در همان لحظه اول که خبر را شنیدم به سفیرمان در چین اعلام کردم آنچه در توان است به کار گرفته شود. 
وی افزود: در همان لحظه اول وزارت امور خارجه ایران را از کشورهای منطقه که در این اتفاق توانایی کمک داشتند، درخواست کمک کرد، اگر چه از نظر کارشناسی گفته می شد به خاطر انفجار و گازهای سمی کسی زنده نخواهد بود ولی نخواستیم امید خود را قطع کنیم و با همه تلاش ها متاسفانه کشتی غرق شد و دسترسی به پیکرهای عزیزانمان غیرممکن است که این اتفاق را خانواده ها و ملت ایران تسلیت عرض می کنم. 
در این مراسم از تعدادی از پزشکان برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تقدیر بعمل آمد.