صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس مجلس شورای اسلامی گفت

ترامپ از حرف های نسنجیده و توهین آمیز دست بردارد

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات نسنجیده و توهین آمیز رییس جمهوری آمریکا نسبت به برخی کشورها گفت: این سخنان نه تنها به دوستی و پایداری همکاری های کشورها کمک نمی کند بلکه شکاف ها و دشمنی ها را افزایش می دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه در بیستمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در واکنش به اظهارات تحقیر آمیز ترامپ نسبت به برخی کشورها افزود: تاسف بار است که ترامپ اخیرا صحبت های نسنجیده ای را در مورد برخی کشورها بیان کرده است.
وی تصریح کرد: این صحبت ها بسیار تحقیرآمیز و توهین آمیز بود، در این دوره ما را به سمت به یک توحش مدرن هل می دهد که ادبیات سیاسی هم از حالت عادی خارج شده است و به جای این که به ملت ها احترام بگذارند با ادبیات زننده و تحقیرآمیز صحبت می کنند. 
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که همه اینها نشان از کم بینشی دارد، ادامه داد: این حرف ها تحریک آمیز است و ملت ها را عصبانی می کند.
لاریجانی همچنین گفت: ما کشورهای اسلامی باید این رفتارها را تقبیح کنیم و نباید هیچ رییس جمهوری هیچ ملتی را تحقیر کند، حال می خواهد آفریقایی یا غیر آفریقایی باشد.
وی تصریح کرد: این که رییس جمهوری آمریکا با زبان تحقیرآمیز نسبت به برخی ملت ها صحبت کرده است بسیار تاسف انگیز است، آنها باید روش خود را اصلاح کنند چرا که این نوع صحبت ها به دوستی و پایداری همکاری های کشورها نه تنها کمک نمی کند بلکه شکاف ها و دشمنی ها را افزایش می دهد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز فلسطین دغدغه بزرگی برای کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: همیشه فلسطین، موضوع مهمی برای کشورهای جهان اسلام بوده است و دولت ها و پارلمان ها نگاه جدی به آن دارند.
وی گفت: در سال های اخیر توطئه های زیادی علیه فلسطینیان بوجود آمده است. که این نشست فرصتی است که ما از ملت فلسطین حمایت کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز کشورهای اسلامی همچون عراق و سوریه نیز مشکلات زیادی دارند و متاسفانه رژیم صهیونیستی با توطئه آمریکا در شرایطی که برخی کشورهای اسلامی مشکلاتی را دارند، تلاش می کند بیت المقدس را به عنوان مرکز خود قرار دهد ولی هوشیاری سیاسی ملت های مسلمان مانع این کار شده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم این اتفاقات برای مردم مظلوم فلسطین بیفتد. اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی صدای امت اسلام است و ما باید صدای مردم فلسطین را به گوش مردم دنیا برسانیم.
وی تاکید کرد امروز ظرفیت های مهمی از جمله منابع انرژی و نیروهای متخصص در جهان اسلام وجود دارد که کشورهای مختلف باید به آن توجه کنند.
رییس قوه مقننه با تاکید بر این که همکاری های اقتصادی میان کشورهای جهان اسلام باید افزایش یابد، گفت: باید زیرساخت های اقتصادی را فراهم کنیم، در این راستا اولویت جمهوری اسلامی ایران در همکاری اقتصادی با کشورهای اسلامی است.
لاریجانی افزود: مسئله تروریسم امروز به یک جنبش مهاجر پذیر تبدیل شده است و آنان از کشوری به کشور دیگر می روند.
وی ادامه داد: مادامی که برخی کشورها پشت صحنه ماجراهای تروریستی هستند کشورهای مسلمان ضربه می خورند. ما همگی باید به یک واحد برای مبارزه با تروریسم تبدیل شویم.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران تجربه متنوع در مبارزه با تروریسم دارد و آمادگی دارد در این راستا با کشورهای منطقه همکاری کنیم.
لاریجانی گفت: امیدوارم این کنفرانس سمت گیری آینده نگر برای مسائل مختلف باشد.
وی به وجود برخی اختلافات بین کشورها در سال های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: به جای آنکه بنشنیم و آن را حل کنیم عده ای آن را تشدید کردند، باید از گذشته پند گرفت تا تجربه ای برای آینده ما باشد.
رییس قوه مقننه در پایان از پیام تسلیت رییس مجلس مالی برای درگذشت جمعی از خدمه نفتکش ایرانی در آب های چین تشکر کرد و از خداوند متعال برای خانواده های این عزیزان طلب صبر کرد.
به گزارش ایرنا، بیستمین جلسه کمیته عمومی سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و رییسان و نایب رییسان مجالس و هیات های پارلمانی از ٤٤ کشور عضو این سازمان در هتل اسپینانس پالاس تهران آغاز به کار کرد.