صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

بیش از 80 درصد منابع غذایی در داخل کشور تولید می شود

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: حق آبه در سنت تاریخی اصفهان بوده است و باید با اولویت انجام شود و حقابه کشاورزان به آنها اختصاص داده شود؛ البته باید از روش های کم مصرف آب در کشاورزی استفاده شود و با کشاورزی با حداقل آب به اصفهان کمک کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: حق آبه در سنت تاریخی اصفهان بوده است و باید با اولویت انجام شود و حقابه کشاورزان به آنها اختصاص داده شود؛ البته باید از روش های کم مصرف آب در کشاورزی استفاده شود و با کشاورزی با حداقل آب به اصفهان کمک کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، عباس کشاورز در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی، اظهار کرد: سال های خوبی را از نظر اقلیمی پشت سر نمی گذاریم و در آذر ماه سال گذشته به یک باره بارندگی و پس از آن سرمای شدید به محصولات کشاورزی خسارت زد، اما در عین حال میزان تولیدات از نظر ما قابل قبول بوده است.
وی افزود: در غرب کشور با وجود کمی قابل توجه باران و افزایش درجه حرارت توانستیم گندم را تولید کنیم و این نشان می دهد که از نظر تولیدات کشاورزی در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و جامعه ایرانی و کشاورزان همه توانایی تولید پایدار و مستمر را پیدا کرده اند و به دنبال کنترل تولیدات هستیم، زیرا بازار نداریم. تولیدات گوجه فرنگی، سیب زمینی و هندوانه به شدت کنترل می شوند، اما باید توجه به کنترل تولیدات بیشتر باشد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توجه به بهره وری آب رویکری است که به تازگی کسب شده است، اظهار کرد: هر سال شش درصد بهره وری آب را افزایش داده ایم و طی چهار سال گذشته۲۱ درصد بهره وری آب رشد داشته است و اگر این روند ادامه یابد بحران آب در کشور به شدت کاهش می یابد.
کشاورز با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع غذایی خود را در داخل کشور تولید می کنیم، خطاب به صنعتگران گفت: شما صاحب تکنولوژی هستید و باید آن را به عرصه تولید ببرید و این برای بهتر شدن کسب و کار به نفع شما است و کشاورزان نیز می توانند بهتر تصمیم بگیرند.
وی با بیان اینکه ضایعات، تولید را غیر اقتصادی می کند، باید برای کاهش ضایعات از مزرعه تا سفره تلاش کرد و باید فرهنگ عمومی را هم بهبود بخشیم، گفت: ضایعات در بیشتر محصولات رقم بالایی است و باید همه در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی همکاری کنند و برای بهبود شرایط تلاش کنند.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصفهان پدیده ای خاص در کشاورزی کشور است و در تاریخ کشاورزی ایران دارای ریشه و فرهنگ است، افزود: اصفهان در تولید، عملکرد و تراکم کشت بسیار اثر گذار است که امروزه دچار گرفتاری هایی شده است.
کشاورز اظهار کرد: حق آبه در سنت تاریخی اصفهان بوده است و باید با اولویت انجام شود و به کشاورزان حقابه آنها اختصاص یابد؛ البته باید از روش های کم مصرف آب در کشاورزی استفاده شود و با کشاورزی با حداقل آب به اصفهان کمک کنیم.
وی با بیان اینکه در تمام کشورها کالا صادر می شود اما در کشور هلند هیچ کالایی صادر نمی شود و تنها حدود ۸۰ میلیارد دلار صادرات دانش دارد تصریح کرد: باید نهضتی برای صادرات دانش در اصفهان راه بیاندازیم. اصفهان قابلیت صادرات دانش کشاورزی را دارد، زیرا دانشگاه ها و نهادهای تحقیقاتی و کشاورزان بسیار خوبی در این شهر وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اصفهان قابلیت تولید بذرهای هیبریدی سبزیجات و تجاری سازی آن و تولید محصولات گلخانه ای را دارد که باید به آن توجه کرد.
به گزارش ایسنا، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی، مکانیزاسیون، آبیاری، نهاده ها و باغبانی با حضور 140 مشارکت کننده از استان های اصفهان، تهران، فارس، مازندران، سمنان، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان و البرز از 24 تا 28 دی ماه 1396 در ساعات 15 تا 21 آماده بازدید علاقه مندان است.