صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از نیاز به واردات ۷۰ درصدی پیچ و مهره گزارش می‌دهد

خروج 70 میلیون دلار ارز با واردات پیچ و مهره

در ایران سالانه 100 هزار تن پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صنعت در تراشه‌های بسیار ریز که حتی با چشم عادی هم نمی‌توان آنها را دید تا عروسک‌سازی، دوچرخه‌سازی، موتورسازی، اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

شایلی قرایی

در ایران سالانه 100 هزار تن پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صنعت در تراشه‌های بسیار ریز که حتی با چشم عادی هم نمی‌توان آنها را دید تا عروسک‌سازی، دوچرخه‌سازی، موتورسازی، اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد.به گزارش کسب و کار نیوز به بیان دیگر، پیچ و مهره در اذهان بسیاری از افراد، شاید فقط یک پیچ و مهره ساده باشد، در صورتی که اگر پیچ و مهره نباشد، صنعتی وجود نخواهد داشت. هرجا صنعتی وجود دارد یا دو کالا به‌هم وصل شده‌اند، این کار توسط پیچ و مهره انجام شده است. با وجود اهمیت پیچ و مهره در صنعت، این کالای بسیار مهم و پرکاربرد بسیار مورد ظلم واقع شده است. صنعت برمبنای پیچ و مهره بنا شده است. این کالا در تمام دنیا بسیار اهمیت دارد، اما متاسفانه دولت‌ها در ایران به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنند. متاسفانه کارخانه‌های تولید پیچ و مهره در گذشته فعالیت داشتند که اکنون شمار فعالان این بخش به ۲۵ کارخانه رسیده است که تنها با ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. همچنین متاسفانه تولید پیچ و مهره با مشکلات و موانع زیادی روبه‌رو است. پیچ و مهره جزو کالاهای وارداتی است، چراکه در طول سال‌های گذشته کارخانه‌های زیادی در داخل کشور در حوزه تولید اقلام مختلف پیچ و مهره فعال بوده‌اند و به دلیل بروز مشکلات از چرخه تولید کنار رفتند. واردات پیچ و مهره نیز ضربات سختی به بخش تولید این اقلام در داخل کشور وارد کرده است و متاسفانه تعداد قابل‌توجهی از این کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی قرار دارند. این در حالیست که اشتغالزایی در این صنف نیز با آسیب‌هایی مواجه شده و ساماندهی واردات و حمایت از تولید ملی رمز رونق بازار اصناف کشور است. کارشناسان بر این باورند که با وجود اهمیت پیچ و مهره در صنعت، این کالای بسیار مهم و پرکاربرد بسیار مورد ظلم واقع شده و تسهیل در تامین مواد اولیه، تحریک تقاضا، تقویت صادرات، اعطای تسهیلات مناسب و اشتغالزایی از جمله مواردی است که در تقویت تولید ملی موثر است. عوامل یادشده فوق در رسیدن به اهداف مکمل یکدیگر هستند و در این راستا ایفای نقش بانک‌ها در حمایت از تولید یک ضرورت محسوب می‌شود. یکی از دلایل مهمی که موجب شد تا کارگاه‌ها و کارخانه‌های کشور اعلام ورشکستگی کنند، کمبود نقدینگی بود که ادامه کار به دلیل هزینه‌های بالای تولید صرفه اقتصادی در پی نداشت. 

توان رقابت با رقبای جدی را در ساخت پیچ و مهره در جهان داریم

نورالدین مهری، رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران
در تمامی منازل و اماکن و به هر جا که نگاه کنید، کلیه وسایل و تجهیزات با پیچ و مهره مونتاژ شده است. بنابراین توجه و دقت در نوع جنس و نوع پوشش استفاده‌شده در این محصولات باید به گونه‌ای باشد که ضرری را شامل حال مردم نکند. به عبارتی پیچ و مهره یک صنف واسطه‌ای و مصرفی است و یکی از پایه‌های اساسی صنعت در کشور به شمار می‌رود؛ ازاین‌رو فقدان این کالای حساس و حیاتی در کشور، چرخه صنعت را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌کند. بنابراین می‌توان گفت میزان تاثیر‌گذاری این صنف در اقتصاد کشور خیلی زیاد است. متاسفانه با اینکه نیاز به این صنعت همواره احساس می‌شود و پیچ و مهره یکی از ارکان اصلی ساخت و تولید در تمام صنایع است، ما واردات ۷۰ درصدی در صنف پیچ و مهره را شاهد هستیم و از تایوان و چین محصول پیچ و مهره وارد می‌کنیم و سالانه 70 میلیون دلار ارز به واسطه واردات پیچ و مهره از کشور خارج می‌شود. در این شرایط وضع بازار نیز در حالت رکود بوده و این رکود مشکل فراگیر برای همه اصناف شده است. واقعیت این است که ما در این شرایط و با این مشکلات قدرت رقابت با کشورهای دنیا را در بازار جهانی نداریم و همچنین سیاست‌های غلط واردات قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی به خاطر عدم وجود حمایت از تولید ملی گرفته است. البته در بخش‌هایی تکنولوژی وارد شده است و تولیدهایی هم با معیار روز و نزدیک به استانداردهای بین‌المللی داریم، ولی تولید داخل قادر به رقابت با رقبای خود در بازار جهانی نیست. مواد اولیه و محصول نداریم که ازجمله مشکلات ماست. اگر فضای مناسب برای تولیدکنندگان ایجاد شود توان رقابت با رقبای جدی در ساخت پیچ و مهره در جهان را داریم تا بازار را اشباع کنیم. چندی پیش مشکلات صنف پیچ و مهره را از نزدیک برای رئیس‌جمهوری بازگو کردیم و در آن جلسه فعالان صنف اظهار داشتند که مجبوریم از تایوان و چین محصول در حوزه پیچ و مهره وارد کنیم و محکوم به واردات در شرایط عدم حمایت هستیم. با تمام این اوصاف مشکلی در بخش‌های توانمندی و حتی تکنولوژی و نیروی کار هم نداریم و اگر این موانع برطرف و از تولید داخل حمایت شود، واردات ما بسیار کم می‌شود و در صورت نگاه حمایتی دولت به تولید ملی، وابستگی ما به واردات به مرز ۳۰ درصد در این صنف می‌رسد. 
می‌توان میزان واردات را به 30 درصد رساند
مقداد اصلی، فعال بازار پیچ و مهره
اوضاع صنعت پیچ و مهره به اندازه‌ای نامناسب است که اصناف در این بخش یکی پس از دیگری اشتغال را از دست می‌دهند. مشکلات بسیاری بر این صنعت سایه افکنده است. رکود مطلق در این صنف همانند دیگر اصناف بیداد می‌کند و تمام بازار درگیر این رکود مطلق است، اما در این بین نقش واردات را در رکود بازار نمی‌توان نادیده گرفت. 
همین واردات موجب شده بیش از 90 کارخانه تولید پیچ و مهره در کشور تعطیل شوند، چراکه توانایی رقابت با بازار اشباع‌شده از پیچ و مهره‌های خارجی چینی و تایوانی را نداشته‌اند. متاسفانه مرزهای ایران دروازه ورود 70 درصد پیچ و مهره خارجی است و در این رابطه مسئولان هیچ فکری نمی‌کنند و این صنف تا مرز نابودی پیش رفته است. در این شرایط نیاز به حمایت‌های ویژه دولتی وجود دارد و اگر دولت حمایت‌های ویژه‌ای از صنف پیچ و مهره داشته باشد و کارخانه‌های نیمه‌فعال ما را فعال و تعطیل را دوباره احیا کند، با ظرفیت غنی داخلی، میزان واردات را به 30 درصد می‌رسانیم.