صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر کار تشریح کرد

جزئیات طرح تامین مالی جمعی برای حمایت از نوآوران

معاون وزیر کار گفت: هدف اصلی شیوه نوین تامین مالی جمعی حمایت از کارآفرینان و نوآوران است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، عیسی منصوری در بخش خبری 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه تامین مالی جمعی، بیشتر برای شرکت‌های نوپا استفاده می‌شود، اظهار کرد: این روش تامین مالی در حوزه‌های کارآفرینی اجتماعی هم استفاده می‌شود؛ از جمله اینکه خیران می‌توانند از آن برای حمایت از تحصیل کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیر استفاده کنند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد امکان استفاده از تامین مالی جمعی به گونه‌ای که مردم تامین‌کننده سرمایه برای شرکت‌های نوپا باشند را از اهداف دیگر این طرح برشمرد و اضافه کرد: برای قاعده‌مند کردن این طرح‌، قاعده این کار توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مدیریت می‌شود و معمولاً مجوزهای مربوط هم توسط این سازمان ارائه می‌شود.
منصوری با اشاره به اینکه چهار نوع تامین مالی جمعی داریم، افزود: نوع نخست «‌اهداء‌» است که برمبنای آن مردم منفعت خاصی را دنبال نمی‌کنند و هدیه و هبه می‌کنند. نوع دوم «پاداش‌» است و نوع بعدی «‌وام‌» یا «قرض‌» است که بنا بر نظر بانک مرکزی از آن استفاده نکردیم.
وی ادامه داد: نوع چهارم، «مشارکت‌» است که بر اساس آن مردم در آن مشارکت می‌کنند و زمانی که طرح به نتیجه می‌رسد، در منافع آن به نسبت آورده خود می‌توانند شریک شوند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این دستورالعمل در مدت دو هفته آینده در شورای عالی بورس به تصویب می‌رسد و رسماً ابلاغ می‌شود، گفت: مردم برای کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت می‌توانند از طریق نهادهای مالی و عاملین که مورد تایید سازمان بورس هستند، اقدام کنند.
منصوری افزود: عاملین، وبگاهی را معرفی می‌کنند که متقاضیان استفاده از منابع تامین مالی اجتماعی می توانند طرح خود را ارائه و مشارکت کنند.
وی افزود: اطلاعات این طرح‌ها و ایده‌ها در سایت‌های مربوط به اندازه کافی قرار داده می‌شود و مردم می‌توانند بررسی، انتخاب و سپس مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه حدود سه سال در وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت دستگاه‌های دیگر روی این طرح کار شده است، گفت: هدف اصلی، کمک به کارآفرینان و نوآوران در مراحل ابتدائی کار آنهاست.
منصوری ادامه داد: فقط در حوزه استارتاپی در یکسال گذشته حدود 140 هزار استارتاپ در کشور داشتیم که اگر بخشی از اینها به نتیجه برسد و مشمول حمایت از طریق تامین مالی جمعی شود و بتوانیم به ازای هر کدام، حداقل 2 شغل ایجاد کنیم، رقم قابل توجهی به دست می‌آید.