صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

ایجاد انحصار برای رونق پیام‌رسان‌های ایرانی

با وجود میل و گرایش بالای کاربران برای استفاده از تلگرام حتی با کمک فیلترشکن و تلاش بسیاری از نماینده‌ها و مسئولان و نیز پافشاری شخص رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر تلگرام، ‌برخی دیگر از مسئولان با این موضوع برخوردی قاطع دارند...
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود میل و گرایش بالای کاربران برای استفاده از تلگرام حتی با کمک فیلترشکن و تلاش بسیاری از نماینده‌ها و مسئولان و نیز پافشاری شخص رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر تلگرام، ‌برخی دیگر از مسئولان با این موضوع برخوردی قاطع دارند و معتقدند که فیلتر این شبکه پیام‌رسان موبایلی باید ادامه داشته باشد، تا جایی که عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور علاوه بر پافشاری بر ادامه فیلتر تلگرام، رفع فیلتر اینستاگرام را نیز غیرقانونی دانست و یادآور شد: از سوی دادستانی کل کشور به مسئولان وزارت ارتباطات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام برخلاف موازین قانونی و قضایی انجام شده و مسئولان امر باید پاسخگو باشند. 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطلبی را در کانال شخصی‌اش در پیام‌رسان داخلی «سروش» پیرامون فیلتر تلگرام نوشت. متن یادداشت عبدالصمد خرم‌آبادی به این شرح است: «بررسی‌های به‌عمل‌آمده حاکی است با وجود تبلیغات پرحجم جهت استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به تلگرام، فعالیت تلگرام در فضای مجازی کشور بیش از ۹۰ درصد کاهش داشته است. خوشبختانه تاکنون چند میلیون نفر از کاربران تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت کرده‌اند. طی مدت کوتاهی که تلگرام فیلتر شده است پیام‌رسان‌های اجتماعی بومی مشابه آن مانند «سروش»، «بله»، «آی‌گپ» و «گپ» رشد کمی و کیفی فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. اگر وزارت ارتباطات در اجرای وظایف خود برخی دیگر از موانع موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی را بردارد آنها به زودی قله‌های موفقیت را فتح خواهند کرد و کشور را از وابستگی به بیگانگان در این حوزه نجات خواهند داد. سرمایه‌گذاران و مدیران پیام‌رسان‌های بومی وقتی استقبال بی‌نظیر مردم را باور کردند، علاوه بر استفاده بیشتر از متخصصان و به‌کارگیری سرمایه‌های انسانی، سرمایه‌گذاری مالی قابل توجهی را در فضای مجازی انجام داده و سرورها و تجهیزات فنی زیادی را خریداری و نصب کرده‌اند، ولی تا کارشان به نتیجه برسد نیازمند حمایت جدی دولت هستند. آذری‌جهرمی در مناظره تلویزیونی که قبل از وزیر شدنش با بنده داشت، اذعان کرد مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند 3 هزار میلیارد تومان درآمد برای بخش داخلی به دنبال داشته باشد. بنده معتقدم درآمد اقتصادی ناشی از رونق پیام‌رسان‌های بومی برای کشور ده‌ها هزار میلیارد تومان است. با بیرون راندن دشمن از قسمتی از فضای مجازی کشور اندک‌اندک اقتصاد مقاومتی در این فضا در حال شکل گرفتن است. عده‌ای با دادن وعده دائمی نبودن فیلتر تلگرام رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فضای مجازی و تحقق اقتصاد مقاومتی در این فضا را کند می‌کنند. جلوگیری از فعالیت تلگرام علاوه بر اینکه موجبات رونق اقتصادی کشور و ممانعت از جاسوسی اطلاعاتی دشمنان را فراهم کرده، نقشه و برنامه چند ساله آنها برای برهم‌زدن نظم و امنیت کشور و استمرار تهاجم فرهنگی را نقش بر آب کرده است.»
این در حالیست که محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس به نکته جالب توجهی اشاره کرده است که نشان از افزایش گرایش کاربران به استفاده از فیلترشکن‌ها برای دسترسی داشتن به تلگرام دارد. وی با بیان اینکه طبق آخرین آمارها حجم دسترسی به تلگرام در کشور حدود
 40 میلیون نفر بود، اعلام کرد: تعداد کاربران تلگرام پس از اعمال فیلتر به 25 تا 30 میلیون نفر رسیده است. وکیلی با اشاره به فیلترینگ تلگرام، گفت: بدیهی است که پس از فیلتر شبکه پرمخاطبی همچون تلگرام، انجام برخی از کارها برای تمامی اقشار جامعه به‌تناسب نوع استفاده و بهره‌گیری از آن سخت شد، اما پس از چند روز دوباره حجم دسترسی به این شبکه بالا رفت. 
به مردم روشن و شفاف بگویید تلگرام برای همیشه مسدود شده است
رضا اصلی، کارشناس فناوری اطلاعات 
به طور قطع آمار ارائه‌شده با واقعیت منطبق نیست. ارائه آمار 90 درصدی با آنچه در واقعیت مشاهده می‌شود، تناقض دارد و قطعا 90 درصد نیست، اما می‌شود گفت که مراجعات به تلگرام تا 50 درصد کاهش پیدا کرده‌ است. همچنین می‌توان اشاره کرد که تقریبا هیچ کسی به تازگی وارد «سروش» و «آی‌گپ» نشده و آماری که وجود دارد مربوط به قبل بوده است. اگر مسئولان علاقه دارند روی پیام‌رسان‌های داخلی کار کنند، ضرورت دارد آن را به طور رسمی به اطلاع مردم و عموم برسانند و خیلی روشن و شفاف اعلام کنند که تلگرام برای همیشه مسدود شد. اگر مردم در این مورد آگاهی قطعی داشته باشند و تکلیف‌شان روشن شود، شاید آن موقع بتوان روی نرم‌افزارهای داخلی کار و تبلیغات انجام داد. فعلا و در این شرایط همه منتظر هستند که تلگرام دوباره وصل شود و رغبتی برای استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها ندارند. نخستین قدم این است که مردم از این حالت «در حال انتظار» (pending) خارج شوند و تکلیف کاربران روشن شود. 
از سوی دیگر دولت باید هزینه ترافیک داخلی را به طور محسوسی کاهش دهد تا مردم استقبال بیشتری داشته باشند. در حال حاضر استفاده از فیلترشکن باعث از دست رفتن بخش زیادی از پهنای باند به دلیل رمزنگاری و تونل‌زنی خواهد شد که افراد عادی از این مساله بی‌خبر هستند. 
اپراتورها هم اگر کمی آینده‌نگر باشند می‌توانند سرویس رایگان شبکه اجتماعی را ارائه بدهند و از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند. البته برای اپراتوری که از یک پیام کوتاه حدود 30 تومان درآمد کسب می‌کند سخت است که بتوان چنین انتظاری داشت. 
جلب اعتماد به جای سلب حقوق مردم ضرورت دارد
فاطمه سعیدی، نایب‌رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس
نه تنها در این موضوع، بلکه در تمام اموری که مربوط به شخص و خود مردم می‌شود نمی‌توان کسی را مجبور به استفاده از چیزی یا وادار به انجام کاری کرد. درباره استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز همین موضوع صدق می‌کند و نمی‌توان مردم را مجبور به استفاده از یک پیام‌رسان کرد و اگر امروز می‌بینیم پیام‌‌رسان‌های داخلی با اقبال مواجه نمی‌شوند علت آن بی‌اطمینانی مردم است. 
این حق مردم است که انتخاب کنند از کدام ابزار ارتباطی استفاده کنند و نمی‌توان این حق را از شهروندان سلب کرد. اینکه مردم را مجبور کنیم از یک پیام‌رسان استفاده نکنند یا به عکس فقط حق داشته باشند از چند پیام‌رسان داخلی استفاده کنند با حقوق شهروندی آنها منافات دارد. به جای ایجاد انحصار برای پیام‌رسان‌های ایرانی باید اعتماد مردم را جلب کنیم.