صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

مافیای تولید و پخش لوازم آرایشی تقلبی

ایران در مصرف لوازم آرایشی در جهان رتبه بالایی دارد و به همین جهت آمار واردات نیز در این صنعت بسیار بالاست.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، ایران در مصرف لوازم آرایشی در جهان رتبه بالایی دارد و به همین جهت آمار واردات نیز در این صنعت بسیار بالاست. متاسفانه در این بین به دلیل استقبال خریداران از این محصولات عده‌ای نیز کاسبی برای خود به راه انداخته‌اند و با تولید و فروش و حتی واردات لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی به کشور جیب خود را پر می‌کنند. 
بسیاری از محصولات آرایشی - بهداشتی قاچاق که به کشور وارد می‌شود، تقلبی است و فقط نام یک برند مشهور روی آن قید شده است. افغانستان، پاکستان، کردستان عراق و امارات مناطقی است که گفته می‌شود بیشترین حجم قاچاق محصولات آرایشی تقلبی به داخل از مسیر این کشورها انجام می‌شود. بسیاری از این قاچاقچیان هم کاملا از قوانین گمرکی کشور آگاه هستند و برخلاف تصور عموم، این افراد بی‌سواد نیستند و کارشان را خوب بلدند. به دلیل توزیع گسترده محصولات آرایشی تقلبی، کارشناسان این صنعت اعتقاد دارند قاچاقچیان و تولیدکنندگان برندهای قلابی، به شکل مافیا عمل می‌کنند و تشکیلات خاص خود را دارند. نمونه محصولات آنها، علاوه بر کف خیابان‌ها و فروشگاه‌ها، در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بدون هیچ مزاحمتی تبلیغ می‌شود. نهادهای مختلفی مثل نیروی انتظامی، بهداشت محیط وزارت بهداشت، سازمان تعزیرات حکومتی و شهرداری‌ها مسئول نظارت و جمع‌آوری محصولات آرایشی تقلبی هستند و در این بین سازمان غذا و دارو نیز تلاش کرده است که با برچسب‌گذاری محصولات سالم و غیرتقلبی، مشتری را از اصل بودن محصولات آگاه کند. برچسب اصالت نصب‌شده روی محصولات آرایشی، این اطمینان را به مشتری می‌دهد که محصول تولیدشده تقلبی نیست و حداقل اگر آن محصول مشکلی داشته باشد، مشتری می‌تواند از تولیدکننده شکایت کند، اما خرید محصولاتی که برچسب اصالت ندارند، چندان قابل ردگیری و نظارت نیست. یک فروشنده لوازم آرایشی در تهران با اعلام اینکه بازار پر از کالاهای قاچاق و تقلبی شده است، می‌گوید: آن دسته از فروشندگانی که به صورت قانونی و تحت قالب شرکت‌ها محصولات را وارد می‌کنند براساس ضوابط قانونی در بازار فعالیت کرده و مشکلی در این رابطه نیست، اما موضوع اصلی وجود کالاهای تقلبی است. وی با اشاره به کرم‌های موجود در مغازه می‌گوید: از این مدل کرم چندین نمونه مشابه در بازار وجود دارد، به نحوی که اگر فروشنده اطلاعات کافی را به خریداران ارائه ندهد مشتری کالای تقلبی را به جای اصل خریداری می‌کند. فروشنده دیگری با اعلام اینکه برخی از بسته‌بندی‌های لوازم آرایشی در حاشیه تهران پر شده و به نام اصل در بازار به فروش می‌رسد نیز اظهار داشت: هرکسی به سلیقه خود محصولات را قیمت‌گذاری می‌کند و فقط شرکت‌ها قیمت‌ها را براساس ضابطه تعیین می‌کنند. وی با بیان اینکه برخی از برندهای لوازم آرایشی که مدت انقضای محصولات آنها به اتمام رسیده به فروشنده‌ها اعلام می‌کنند که محصولات را بیاورید تا برچسب آنها را تمدید کنیم، گفت: به راحتی برچسب قدیمی را کنده و برچسب نو نصب می‌کنند، در حالی که مدت انقضای محصولات به اتمام رسیده است. 
عقب‌ماندگی سطح ماشین‌آلات در صنعت لوازم آرایشی -بهداشتی
محمدرضا بوترابی، رئیس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی 
متاسفانه بازار لوازم آرایشی - بهداشتی از کالای قاچاق اشباع شده است و واردات زیادی در این بخش داریم که علت واردات زیاد این محصولات کمبود کالا و پایین بودن کیفیت نمونه‌های مشابه در داخل کشور است. در حال حاضر تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات در کشور پاسخگوی نیاز داخلی نیست که اگر ظرفیت تولید را به اندازه نیاز کشور افزایش دهند، باز هم کیفیت پایین است و همین موضوع مصرف‌کننده را ترغیب می‌کند که به سراغ کالاهای خارجی برود. 
البته پایین بودن کیفیت نمونه‌های داخلی این محصولات دلایل زیادی دارد که عقب‌ماندگی سطح ماشین‌آلات و نبودن برندهای خوب از نمونه‌های آن است. از سوی دیگر گاهی اوقات قیمت‌های تمام‌شده کالاهای تولید داخل با اینکه تعرفه‌های واردات ما حدود 26 تا 30 درصد است نسبت به کیفیت آنها بسیار بالاست. این در حالیست که برای مبارزه با کالای قاچاق باید از مبدأ جلوی آن را گرفت و گرنه بعد از ورود به کشور امکان جمع‌آوری آن وجود ندارد، به‌طوری که در حال حاضر علاوه بر لوازم آرایشی- بهداشتی کالاهای حجیم‌تری مانند یخچال سایدبای‌ساید نیز به ایران می‌آید. 
تحریم‌هایی که علیه ایران بوده است باعث شده که در سال‌های گذشته صنایع آرایشی و بهداشتی ما از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند نباشد، اما با برداشته شدن تحریم‌ها سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای دارای صاحبان برند لوازم آرایشی و بهداشتی برای سرمایه‌گذاری و تولید محصول به ایران می‌آیند. کمااینکه قبل از اعمال تحریم‌ها نیز چند شرکت معروف خارجی به ایران برای سرمایه‌گذاری آمدند اما به دلیل اعمال تحریم‌ها فعالیت آنها نیمه‌کاره رها شد. 
کارگاه‌هایی برای تولید لوازم آرایشی تقلبی 
عماد بزرگمنش، فعال بازار لوازم آرایشی
بازار لوازم آرایشی چندین سال است که مملو از کالاهای قاچاق و تقلبی شده است. بنابراین یکی از دلایل اینکه در بازار، ارزان‌فروشی را شاهد هستیم مربوط به همین اجناس تقلبی است. البته این لوازم آرایشی تقلبی اغلب از چین وارد می‌‌شود و در تولید آن حداقل از نظر ظاهری سعی شده است با کالای اصلی نمونه مشابه آن برابری کند. 
یا در روشی دیگر ابتدا فرد متخلف به کشور چین می‌رود و در آنجا به تولیدکننده چینی سفارش می‌دهد چه محصولی و با چه مارکی را می‌خواهد. بعد از تولید آن محصول، دو روز بعد همان محصول آرایشی با عنوان برندی مشهور به کشور قاچاق می‌شود و به دست مشتری می‌رسد. البته به جز چین، از نخجوان و شهرهای پاکستان هم این برندهای تقلبی محصولات آرایشی وارد کشور می‌شود. بنابراین تشخیص اصل یا تقلبی بودن در برخی موارد برای خریداران سخت می‌شود. 
در ایران نیز لوازم آرایشی تقلبی تولید می‌شود و دلیل اصلی تولید و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی در بازار با قیمت پایین این است که برای آزمایش‌های کنترل کیفیت هزینه صورت نمی‌گیرد. متاسفانه برخی از مغازه‌دارها، پشت مغازه‌های‌شان، نه در جای دور یا در یک کارگاه، لوازم آرایشی قلابی تولید می‌کنند و به عنوان لوازم آرایش اصل می‌فروشند. بازار فروش لوازم آرایشی تقلبی آنقدر داغ شده که به سختی می‌توان فرق بین لوازم اصل را از تقلبی تشخیص داد. به همین دلیل به مردم توصیه می‌شود برندهایی را استفاده کنند که تست‌های کنترل کیفی را گذرانده باشند.