صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

صنعت مبلمان در تکاپوی تغییر الگوی فروش

گشت‌وگذار در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان، نشستن پای صحبت غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه و گفتگو با بازدیدکنندگان فستیوال سالانه صنعت مبل کشور، این نتیجه را در ذهن ایجاد می‌کند...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، گشت‌وگذار در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان، نشستن پای صحبت غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه و گفتگو با بازدیدکنندگان فستیوال سالانه صنعت مبل کشور، این نتیجه را در ذهن ایجاد می‌کند که فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت در وضعیت نه چندان پررونقی که بر کل صنعت کشور حاکم است، در تکاپوی تنوع‌بخشی به مدل‌ها و ایجاد تغییر و تنوع در الگوهای بازاریابی و فروش هستند. آنها می‌خواهند روح تازه‌ای در کالبد این صنعت بدمند و از تنگناهای موجود در کسب‌وکار تولید و فروش مبل عبور کنند. البته سایه نارسایی‌هایی از قبیل کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه تولید، تعدد تولیدکنندگان و فشردگی رقابت در بازار مبل، تهدید بازار ازسوی تولیدات بی‌کیفیت، ورود انواع مبلمان خارجی ارزان‌قیمت و لوکس از مبادی رسمی و غیررسمی و نهایتا کپی مدل‌های تولیدکنندگان مطرح و شناسنامه‌دار توسط رقبا بر صنعت مبلمان کشورمان سنگینی می‌کند و خلوت بودن فضای نمایشگاه نیز به خوبی نشان‌دهنده این نارسایی‌هاست. در کنار این شرایط، امید به آینده‌ای بهتر در سایه خلاقیت و تولید مدل‌های جذاب‌تر و همچنین تحول در الگوهای بازاریابی و فروش نیز در دل فعالان این صنعت موج می‌زند. این نمایشگاه از 21 دی ماه آغاز شده و تا فردا 24 دی ماه میزبان بازدیدکنندگان است. 
تولیدکنندگان بر سر دوراهی کاهش سود و کاهش کیفیت
یک فعال صنعت مبل حاضر در نمایشگاه در تشریح چالش‌های موجود در این صنعت به «کسب‌وکار» گفت: مهم‌ترین چالش در صنعت مبل کاهش قدرت خرید مردم و کاهش فروش است که بسیاری از کارگاه‌های تولیدی را دچار مشکل کرده و تبعات مخربی بر بازار گذاشته است. علی صلحی با بیان اینکه این وضعیت موجب سوق پیدا کردن برخی از تولیدکنندگان به تولیدات نامرغوب و استفاده از مواد اولیه ارزان‌قیمت شده است، افزود: رقابت شدیدی در بازار مبل بر سر فروش محصول به نمایشگاه‌ها و مغازه‌های فعال در بازارهای شناخته‌شده مثل بازار مبل یافت‌آباد، ایجاد شده که این رقابت گاهی به تخریب کیفیت می‌انجامد، چراکه برای گرفتن بازار از دست رقیب باید قیمت را پایین آورد و برای کاهش قیمت هم یا باید حاشیه سود را به‌شدت کم کرد یا کیفیت را کاهش داد. 
مبل‌سازان در تنگنای افزایش قیمت مواد اولیه
یکی دیگر از غرفه‌داران نمایشگاه با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه به «کسب‌وکار» گفت: قیمت تمام اقلامی که در تولید مبلمان به کار می‌رود- انواع چوب، پارچه، رنگ و یراق‌آلات – و دستمزد کارگر افزایش یافته است، اما بازار کشش افزایش قیمت مبلمان را ندارد و فروش کاهش پیدا کرده است. تولیدکنندگان مبل به دلیل این شرایط در تنگنا هستند و بسیاری از کارگاه‌های کوچک و اجاره‌ای تعطیل شده است. 
کپی‌کاری؛ بلای جان صنعت مبل
یک فعال صنعت مبل نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با «کسب‌وکار» با اشاره به مشکل کپی شدن کارهای تولیدکنندگان بزرگ توسط تولیدکنندگان کوچک و فاقد مجوز گفت: کپی‌کاری بلای بزرگی در صنعت مبلمان کشور است. البته کپی‌کاری در این صنعت فقط ازسوی تولیدکنندگان کوچک نیست، بلکه بزرگان و تولیدی‌های صاحب‌نام هم بلافاصله بعد از اینکه مدلی در ایتالیا یا فرانسه رونمایی می‌شود از روی آن کپی می‌کنند. خسرو فلاح با بیان اینکه فعالان صنعت مبل کشور به دلیل تنگناهای موجود به دنبال تغییر الگوی بازاریابی و فروش هستند، گفت: در گذشته تولیدی‌ها یا خودشان در بازار مبل مغازه و نمایشگاه اجاره می‌کردند یا با یک نمایشگاه کار می‌کردند و تولیدات خود را برای فروش به آنها می‌دادند. در حال حاضر قدرت خرید مردم کم شده و تولیدکنندگان به دنبال کاهش قیمت و حذف واسطه‌های فروش هستند. به همین دلیل بسیاری از آنها فروش آنلاین را در دستور کار قرار داده‌اند. با روندی که در حال حاضر به چشم می‌خورد تا 5 سال آینده الگوی فروش مبل تغییر می‌کند و بیش از 40 درصد فروش مبلمان توسط خود تولیدی‌ها و به صورت دریافت سفارش و فروش آنلاین انجام خواهد شد که موجب حذف بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.