صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نوری: تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید محصولات کشاورزی به تولیدات آسیب می‌زند

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بر اساس مصوبه ای که در لایحه بودجه پیش بینی شده و در مجلس نهایی می‌شود می‌توان در خصوص تعیین نرخ محصولات کشاورزی تصمیم گرفت.
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بر اساس مصوبه ای که در لایحه بودجه پیش بینی شده و در مجلس نهایی می‌شود می‌توان در خصوص تعیین نرخ محصولات کشاورزی تصمیم گرفت. این امر می‌تواند یکی از دلایل تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید محصولات کشاورزی باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز سید راضی نوری در گفت و گو با ایسنا در خصوص تاخیر دولت در تعیین نرخ خرید محصولات کشاورزی، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادات خود را در زمینه نرخ خرید محصولات کشاورزی به شورای اقتصاد که متشکل از وزارتخانه‌های مختلفی مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و چند وزارتخانه دیگر است، می فرستد و در شورای اقتصاد در این خصوص تصمیم نهایی گرفته می‌شود و سپس به مجموعه‌های دولت منعکس می‌شود و در نهایت دولت آن را به عنوان یک مصوبه نهایی می کند. بر اساس مقدار اعتباراتی که در لایحه بودجه دیده می‌شود، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تعیین می شود.
وی در ادامه گفت: از آنجا که در سال های قبل در این بخش با مشکل مواجه شدیم، شاید یکی از دلایل تاخیر دولت این است که منتظر نهایی شدن مصوبه ای است که در لایحه بودجه دیده شده و در مجلس باید نهایی شود تا در این زمینه تصمیم گیری‌های لازم گرفته شود. نرخی باید تعیین شود که واقعا قابل اجرا باشد.
این عضو کمیسیون کشاورزی، بیان کرد: تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید محصولات کشاورزی منجر می شود تا کشاورز نتواند برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد و در نهایت منجر به آسیب به تولیدات نیز می شود. به عنوان مثال زمانی که کشاورز می خواهد گندم بکارد، باید در برج شش و قبل از کاشت محصول، قیمت آن تعیین شده باشد. در خصوص محصولات دیگر نیز به همین گونه است حداقل یک ماه قبل از کشت دولت باید این نرخ را اعلام کند تا کشاورزان برنامه ریزی های لازم را داشته باشند. فقط در ابتدای دولت یازدهم بود که حداقل نرخ خرید تضمینی اعلام شد که نتایج خوبی را نیز به دنبال داشت.