صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

داستان‌های تاریخ فوتبال

ستاره‌ای که دو بار به زندان افتاد

نخستین ستاره فوتبال اسپانیا و یکی بازیکنان بزرگ رئال مادرید در زمان جنگ داخلی دو بار به زندان افتاد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، زمانی که جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد، ریکاردو سامورا در مادرید بود. سفیدپوشان به تازگی با شکست بارسلونا در والنسیا فاتح کوپا دل ری شده بودند. سامورا در این قضیه نقش داشت چون در لحظات پایانی به زیبایی ضربه اسکولا را دریافت کرد. دروازه‌بان اسپانیایی به یک جناح راستی معروف بود و چند نفر از دوستانش را در خانه‌اش پنهان کرده بود. با این حال روزی نظامی‌ها به خانه‌اش رفتند و آنها را پیدا کردند. سامورا چند هفته‌ای را در زندان مودِلو گذراند. برخی از نمایندگان خواستار آزادی دروازه‌بان اسپانیایی بودند. اظهارات مشهور کیپو دِ یانو (نظامی مشهور اسپانیایی) با رادیو اسپانیا در سویا در این رابطه بود. کمپین‌های مشخصی برای آزادی سامورا به وجود آمده بود و در نهایت این اتفاق افتاد. او مدتی در سفارت آرژانتین حضور داشت و سپس به والنسیا، توکومان و مارسی رفت. در این شهر برای مدتی ماند و چند بازی به همراه خوسه سامیتیر در نیس انجام داد و در نهایت به اسپانیا در "منطقه ملی‌گراها" بازگشت. مانوئل فرناندس کوئستا او را فراخواند تا در هفته نامه تازه منتشر شده مارکا مطالب ورزشی بنویسد و به او پیشنهاد کرد که در پایان نوشته‌هایش نامش را آروماس (برعکس سامورا) بنویسد.
او پس از پایان جنگ به مادرید بازگشت اما خانه‌اش را خالی یافت. هر چیزی که داشت را از دست داد. تیم اتلتیکو آویاسیون (اتلتیکومادرید) با او به عنوان سرمربی قرار داد امضا کرد و توانست نخستین جام خود را پس از جنگ در لالیگا فتح کند. او توانست دوباره زندگی جدید و شادی را در جهان فوتبال تجربه کند اما این بار نه به عنوان دروازه‌بان. این موضوع منطقی بود چون به ۴۰ سالگی رسیده بود.
با این حال ناگهان در عین شگفتی دوباره دستگیر شد. این بار توسط ملی‌گراها و به جرم زیر پا گذاشتن قانون در ۶ فوریه ۱۹۳۹. او پس از جنبش از منطقه قرمز خارج شد و در خارج از کشور بیش از دو ماه ماند و بازگشتش را به منطقه ملی به تعویق انداخت. همچنین زمانی که روزنامه بورگوس مصاحبه‌ای از سامورا در زمان جنگ را با عنوان "سامورا قرمز است" دوباره منتشر کرد. شرایط بدتر شد. سرمربی اسپانیایی در این مصاحبه گفته بود او نماینده‌ای از مردم است و همیشه برای مردم زندگی می‌کند. سامورا درباره رفتار خوب با او در زندان صحبت کرده بود و معتقد بود شاید برای محافظت او را زندانی کرده بودند تا برای مجازات. در جو متعصب نخستین ماه‌های پس از جنگ هر اتفاقی ممکن بود رخ دهد. سامورا دوباره پس از چهار سال به زندان افتاد.
رسانه‌ها اعلام کردند سامورا از هدایت اتلتیکو کناره‌گیری کرده است تا در لافوئنته مشغول به کار شود. او پس از سه روز از زندان اخراج شد اما این شوخی باعث شد شش ماه محروم شود. سرمربی اسپانیایی نتوانست تا چهارم دسامبر به تیم خود بازگردد. دو جناح مخالف در جنگ چنین رفتاری با نخستین ستاره فوتبال اسپانیا داشتند.