صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ضرر کسب‌وکارهای مرتبط با تلگرام گزارش می‌دهد

اشتغال زدایی با فیلتر دائمی تلگرام

کسب‌وکارهای اینترنتی رونق زیادی را در سال‌های اخیر در کشور ما داشته‌اند؛ به گونه‌ای که اتحادیه هم برای این نوع کسب‌وکارها تشکیل شد.
محمد جوادی قاضیانی
کسب‌وکارهای اینترنتی رونق زیادی را در سال‌های اخیر در کشور ما داشته‌اند؛  به گونه‌ای که  اتحادیه هم برای این نوع کسب‌وکارها تشکیل شد.  به گزارش کسب و کار نیوز با فیلتر شدن تلگرام بسیاری از کسب‌وکارهایی که از تلگرام استفاده می‌کنند به خصوص کسب‌وکارهایی که بستر اصلی‌شان تلگرام بوده است متضرر می‌شوند و شاهد از بین رفتن تعداد زیادی شغل خواهیم بود.به گفته سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، در آمار رسمی این سازمان از بین 19 هزار کانال شامددار در تلگرام 9 هزار کانال مرتبط با فروش کالا و خدمات بوده‌اند که البته تفکیک اینکه چه تعدادی از آنها کار صرفا فروش را انجام می‌دادند با توجه به اینکه این آمار براساس خوداظهاری افراد بوده است، در دسترس نیست.
الکام‌استارز 96 و طرح برتر این دوره
در الکام‌استارز امسال استارت‌آپ‌های قوی با تیم‌های خیلی خوب حضور داشتند که به معرفی خدمات خود می‌پرداختند. در بین این استارت‌آپ‌ها رقابتی هم برای اول شدن در نمایشگاه امسال شکل گرفته بود که موسسان این استارت‌آپ‌ها مقابل داوران به دفاع و معرفی ایده‌های خود می‌پرداختند. در بین این رقابت‌ها، در نهایت استارت‌آپی که برگزیده شد و رتبه اول را توسط داوران به خود اختصاص داد شرکت« تحلیل ارتباط برنا » بود که کار طراحی، توسعه و برنامه‌نویسی روبات تلگرام را انجام می‌دهد. 
امیرجلال‌الدین شوکتی، موسس شرکت «تحلیل ارتباط برنا»، رتبه اول الکام‌استارز96:
اشتغال‌زدایی با شعار اشتغالزایی
اواخر هفته گذشته صدا و سیما گزارشی از خرسندی ایرانیان از فیلترینگ تلگرام پخش کرد. یکی می‌گفت: «این روزها بیشتر به پدرم سر می‌زنم»، دیگری می‌گفت: «حالا پشت فرمان حواسم به جلو است». سطح استدلال در این حد بود که «دیروز با چاقو دستم را بریدم، پس برویم چاقوها را جمع کنیم». فارغ از این استدلال‌های نادرست و سخنوری‌های مسئولان باربط و بی‌ربط درباره فیلترینگ تلگرام، به عنوان موسس شرکتی که تمرکزش روی توسعه روبات‌های تلگرامی است (قبلا در ایران و حالا در خارج از ایران) و با افراد متعددی که هر کدام به نوعی از تلگرام کسب درآمد می‌کنند ارتباط دارد، می‌توانم افراد آسیب‌دیده از این اقدام غیرحرفه‌ای و غم‌انگیز را به 6 گروه تقسیم کنم: 
۱- استارت‌آپ‌ها و آنلاین‌مارکترها
تاکنون هیچ راهی ارزان‌تر از تلگرام برای دسترسی به کاربران نهایی ساخته نشده بود. تلگرام با نرخ حدود 20 ریال به ازای هر بازدیدکننده‌ تبلیغ ارزان‌ترین راهی بود که صاحبان کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانستند محصولات و خدمات‌شان را به مخاطبان معرفی کنند. بدیهی است که کاهش راه‌های معرفی ارزان‌قیمت محصولات به مخاطبان موجب کاهش سود و نرخ موفقیت کسب‌وکارهای نوپا که با هزاران امید در ایران شکل می‌گیرند، می‌شود.
2- خرده‌فروش‌ها
اخیرا با پسری آشنا شده بودم که در خانواده‌ای فقیر و در خانه‌ پدری معتاد به مواد مخدر زندگی می‌کرد و اهل شهرستانی کوچک در آذربایجان‌غربی بود. با استفاده از تلگرام کانالی ایجاد کرده بود و اجناسی را از بازارچه‌های مرزی خطه خودشان به قیمت پایین‌تر می‌خرید و به مردم کلان‌شهرها از طریق پست می‌فروخت. تلگرام فرصتی را برای خرده‌فروشان فراهم کرده بود که مغازه کوچک‌شان را در بازاری بنا کنند که روزانه 40 میلیون ایرانی به آن سر می‌زنند و با فیلتر شدن تلگرام این بازار از بین می‌رود.
3- مدیران کانال‌ها
مدیران کانال‌ها را می‌توان به دو دسته قدیمی‌ها و جدیدها تقسیم کرد. قدیمی‌ها که درآمد بعضی‌های‌شان از شروع فعالیت تا امروز به 2-3 میلیارد تومان می‌رسید و این روزها خیلی‌ها از سفره کانال آنها به واسطه‌ ادمین‌شدن و تولید محتوا نان می‌خوردند. آنها باخت بزرگی نکرده‌اند. باخت سنگین برای جوانانی است که با اعتماد به حرف‌های رئیس‌جمهوری و وزیران ایشان درباره فیلتر نشدن تلگرام هر‌ آنچه داشتند و نداشتند را به پای خرید کانال و ممبر ریختند، به امید روزی که از این راه خرج خود و خانواده‌شان را دربیاورند. 
4- صاحبان کسب‌وکار
تلگرام دوران سوال‌های بی‌پایان درباره اینکه کدام اپلیکیشن روی گوشی مخاطب نصب است را تمام کرده بود. همه تلگرام داشتند. ازاین‌رو همه فایل‌ها هم روی تلگرام جابه‌جا می‌شدند. از کابینت‌ساز گرفته که طرح و فاکتور را روی تلگرام به مشتری می‌فرستاد، تا دکتری که نتیجه آزمایش را با تلگرام می‌گرفت. فیلترینگ تلگرام تاثیر جدی روی آشفتگی کسب‌وکار در صنایع مختلف خواهد داشت.
5- نیازمندان سرگرمی
مردم ایران، پیر و جوان، با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. تلگرام فرصتی را فراهم کرده بود که مردم بدون هزینه سرگرم شوند. محتوایی که دوست دارند را ببینند و دقایقی با خواندن چند لطیفه فارغ از دغدغه‌های روزمره و مشکلات‌شان لبخند بزنند. سالمندان، بیماران و نیازمندان آسیب جدی‌تری را از حذف این منبع سرگرمی دیده‌اند.
6- استعدادها
در سال‌های گذشته با آرام‌تر شدن فضای اینترنت بسیاری از جوان‌ها دنبال توسعه کسب‌وکار روی بستر وب بودند. حالا بخش زیادی از آنها چه مستقیما آسیب دیده باشند چه خیر، از نزدیک دیده‌اند که تلاش‌های چندین و چند ساله‌شان می‌تواند با یک تصمیم نابود شود. همه گروه‌هایی که حرف‌شان شد قبل از تلگرام هم زنده بودند و بعد از تلگرام هم زنده می‌مانند. چیزی که با این تصمیم‌های یک‌شبه می‌میرد امید و روشنی است و چیزی که زاییده می‌شود یأس و ناامیدی استعدادهای کشور است.