صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس اتاق تهران در نشست خبری دومین مراسم امین‌الضرب

هدف ما امیدآفرینی در فضای کسب‌وکار کشور است

مسعود خوانساری در نشست خبری دومین مراسم امین‌الضرب از لزوم امیدآفرینی در فضای کسب‌وکار کشور در عین نقد سازنده سخن گفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، مسعود خوانساری در نشست خبری دومین مراسم امین‌الضرب از لزوم امیدآفرینی در فضای کسب‌وکار کشور در عین نقد سازنده سخن گفت.
نشست خبری دومین همایش اهدای جایزه امین‌الضرب با حضور مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران و خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. به گفته رییس اتاق تهران، این همایش قرار است در تاریخ 18 دی ماه و در تالار وحدت برگزار شود.
در ابتدای این نشست، مسعود خوانساری با اشاره به اینکه نخستین همایش امین‌الضرب در بهمن ماه سال 95 و به مناسبت 133 سالگی تاسیس اتاق تهران برگزار شد، گفت: «دومین همایش اهدای تندیس و نشان امین‌الضرب به کارآفرینان بخش خصوصی کشور قرار است 18 دی ماه با هدف ایجاد امید و کارآفرینی با کمک نسل جوان، توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شود.
رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم امیدآفرینی در جامعه و اجتناب از دامن زدن به ناامیدی گفت: هدف ما از برگزاری مراسم امین‌الضرب، ترویج امید در میان کارآفرینان و جامعه است. معتقدیم در عین حال که برخی مشکلات وجود دارد، اگر بتوانیم روحیه کارآفرینی را در جامعه تقویت کنیم، فضای کسب‌وکار از نظر روانی بهتر می‌شود و به فعالان اقتصادی روحیه‌ای مضاعف داده می‌شود.
او با اشاره به دلایل نامگذاری این همایش به نام امین‌الضرب توضیح داد و گفت: بیش از یک قرن پیش، یعنی حدود 134 سال قبل، تاجری به نام امین‌الضرب، انجمن وکلای تجار را برای دفاع از حقوق فعالان بخش خصوصی و مطالبه‌گری از نهاد دولت راه‌اندازی کرد. او واردکننده و پایه‌گذار برخی از مهم‌ترین صنایع به ایران است و ایجاد بانک و ضرب سکه نیز از اقدامات بدیع این تاجر بود. بخش خصوصی باید به وجود چنین فردی ببالد که بیش از یک قرن پیش، تجارت و صنعت را به صورت سیستماتیک در ایران پایه‌گذاری کرده است.
خوانساری سپس به فرآیند انتخاب برگزیدگان اشاره کرد و گفت: شیوه انتخاب به نحوی بوده است که هیچ‌گونه اعمال سلیقه یا سفارش صورت نگرفته است. همانند سال گذشته که برگزیدگان از بهترین‌ها بودند و هیچ‌گونه شکایتی از نوع انتخاب‌ها صورت نگرفت.
او ادامه داد: ابتدا طی فراخوانی از طریق سایت اتاق تهران و اطلاع‌رسانی به تشکل‌ها، از کارآفرینان و فعالان اقتصادی دعوت کردیم که در این رویداد رقابتی شرکت کنند. ضمن آنکه شاخص‌های انتخاب برگزیدگان را نیز برشمردیم؛ شاخص‌هایی که برگرفته از استانداردهای جهانی است و مواردی نظیر میزان کارآفرینی و میزان تجارت و صادرات را مورد توجه قرار ‌می‌دهد. بر این اساس، حدود 300 داوطلب و پیشنهاد به اتاق تهران منعکس شد.
رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه 15 داور از بخش خصوصی، امر داوری را برعهده داشتند، افزود: جلسات داوری به صورت غیرمتمرکز و برای هر داور به صورت جداگانه برگزار شده و طی دو تا سه مرحله پایش به طور کلی حدود 10 نفر به عنوان کارآفرین برتر، شایستگان تقدیر و پیشکسوتان برگزیده شدند.
خوانساری سپس از رونمایی تمبر 134 سالگی تاسیس اتاق تهران در همایش امین‌الضرب خبر داد و گفت: بخشی از دومین همایش امین‌الضرب به یادواره کسانی که سال گذشته نشان دریافت کرده و اکنون در میان ما نیستند اختصاص خواهد داشت. ضمن آنکه اتاق تهران زندگینامه کارآفرینانی که موفق به دریافت نشان شده‌اند را نیز به شکل مکتوب درآورده است.
او گفت: اتاق تهران در عین حال اقدام به برگزاری جشنواره رسانه امین‌الضرب نیز خواهد کرد و احتمالا موعد برگزاری این جشنواره برای انتخاب برترین‌های حوزه رسانه، خرداد ماه سال آینده باشد.
رییس اتاق تهران با بیان اینکه در دومین مراسم سالانه جایزه امین‌الضرب، علاوه بر هیات نمایندگان فعلی و ادوار اتاق بازرگانی و مدیران بنگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از وزرای دولت حضور دارند.
خوانساری افزود: در فهرست منتخبان جایزه امین‌الضرب سال 96، علاوه بر پیشکسوتان و فعالانی که سال‌هاست در حوزه اقتصاد کار می‌کنند، نوآفرینان جوانی که در حوزه استارت‌آپ‌ها و کسب وکارهای نوین حضور موفقی داشته‌اند نیز حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته و به دنبال برگزاری اولین دوره نشان امین‌الضرب، تشکیل باشگاه امین‌الضرب در دستور کار اتاق تهران قرار گرفت، افزود: اساسنامه این باشگاه اقتصادی در حال تدوین است و مراحل نهایی را سپری می‌کند و اتاق تهران به دنبال آن است تا خواسته‌های برندگان و منتخبان جایزه امین‌الضرب از طریق این باشگاه مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.
رییس اتاق تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان به مقابله با فضای مجازی رفت بلکه باید ضعف‌های این بخش را به حداقل رساند، گفت: توسعه کسب‌و‌کارهای نوین در کشور را باید جزو راهبردهای آینده قلمداد کرد و مسیر ورود کارآفرینان جوان به این عرصه را باز گذاشت، از این رو از امسال و به دنبال برپایی مراسم نشان امین‌الضرب، این بخش از بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
دومین مراسم اهدای نشان و تندیس امین‌الضرب به مناسبت 134 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی تهران، روز دوشنبه هفته جاری، 18 دی ماه با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگانی از دولت و مجلس در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.