صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رضا باقری‌اصل، معاون سازمان فناوری اطلاعات

اقتصاد دیجیتال زیر بنای توسعه

متاسفانه در ایران اندازه بخش خدمات کوچک است و به عبارتی ایران شایسته این جایگاه در ارائه خدمات نیست.
سرمقاله
متاسفانه در ایران اندازه بخش خدمات کوچک است و به عبارتی ایران شایسته این جایگاه در ارائه خدمات نیست. بنابراین نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بخشی موثر و غیرقابل انکار برای رشد اقتصاد خدمات نباید نادیده گرفته شود. در حال حاضر اقتصاد خدمات در کشور بسیار ضعیف و حجم آن هم ۵۰ درصد است. در حالی که اقتصاد خدمات حداقل باید به نسبت حداقل بالای ۶۰ درصد در اقتصاد کشور برسد که در این راستا بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند دریافت‌کننده و تحریک‌کننده این بخش از اقتصاد باشد.یک بخش از ارائه خدمات در حوزه فناوری مربوط به کسب‌وکارهای نوپاست که اقتصاد دیجیتال را رونق می‌دهند. بحث دیجیتال که یکی از زیربناهای اصلی توسعه اقتصاد دیجیتالی است، بخش عمده‌ای از آن توسط فعالیت‌های بخش خصوصی شکل می‌گیرد، در واقع اما بازیگران اصلی رونق این حوزه جوانان تحصیل‌کرده‌ای هستند که در این حوزه‌ها کسب دانش کرده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که ضرورت دارد اشاره کنیم که تحقق اقتصاد دیجیتال نیز بدون حضور جوانان تحصیل‌کرده امکان‌پذیر نیست. تمام کشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد دیجیتال، توسعه خود را بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی و مدیریت دیجیتالی بنا کرده‌اند. در کشور نیز به واسطه علاقه‌مندی جوانان به این حوزه‌ها و همین‌طور شاید فاصله‌ زیادی که در دیگر صنایع با کشورهای توسعه‌یافته داریم فارغ‌التحصیلان زیادی را در حوزه‌های مربوط به ICT داشته‌ایم. همچنین خوشبختانه در حوزه نیروی انسانی ظرفیت ویژه‌ای را در حوزه‌های دیجیتالی در کشور داریم، اما درباره زیرساخت‌های حقوقی و فرهنگی مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتالی مشکلاتی داریم که باید حل شوند که اگر حل شوند می‌توانند تحولاتی جدی را در حوزه ICT در کشور به وجود بیاورند. به همین منظور ضرورت دارد برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا که توسعه اقتصاد خدمات را موجب می‌شوند تلاش‌های بیشتری انجام شود. این کسب‌وکارها چه آنها که می‌خواهند در داخل کشور ارزش افزوده، ایجاد کنند یا آنها که می‌خواهند در خارج از کشور صادرات و خدمات فنی داشته باشند باید مورد حمایت قرار بگیرند. به‌طور کلی جدای از رشد اقتصاد خدمات شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در حوزه ICT، موجب اشتغالزایی می‌شود و هم درون‌سازی سرویس‌ها و خدمات الکترونیک دولت را به همراه دارد؛ ازاین‌رو برای برطرف کردن موانع رشد شبکه‌های اجتماعی داخلی، برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده و حمایت جدی از حوزه شبکه‌های اجتماعی داخلی خواهیم داشت. البته همیشه کسب‌وکارهای نوپا، نوپا باقی نمی‌مانند، بلکه به تدریج به سمت کسب‌وکارهای بسیار بزرگ‌تری میل می‌کنند که در صورت حمایت از آنها می‌توان آینده اقتصاد خدمات در ایران را روشن پیش‌بینی کرد.