صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توسط یک شرکت دانش بنیان صورت گرفت

تولید انبوه کیت تشخیص سریع بیماری در ایران

یک شرکت دانش بنیان ایرانی با فناوری نانو، موفق به تولید انبوه کیت‌های تشخیص سریع در مواقع اضطراری مانند سکته قلبی، بارداری، مسمویت و عفونت شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری‌های زیستی، امروزه کیت‌های تشخیص سریع پیش از سکته قلبی، بارداری، مسمومیت، عفونت و حتی آزمایش‌های سوءمصرف مواد مخدر در افراد و یا آلودگی آب و غذا نیازی ضروری برای هر فرد یا آزمایشگاه تشخیص طبی است. 
کیوان دبیر، مدیر شرکت تولید کننده کیت گفت: این شرکت از سال ١٣٨٩ کیت‌های تشخیص سریع بر اساس روش ایمونوکروماتوگرافی جهت شناسایی افراد مشکوک به عارضه‌ها را با نانوذرات طلا تولید کرده است.
وی افزود: به‌طور مرسوم کیت‌های تشخیص سریع برای تشخیص‌های پزشکی یا برای آزمون‌های خانگی، در تشخیص سریع سکته قلبی، عفونت‌ها، مسمومیت‌ها، بارداری، مصرف مواد مخدر و توهم‌زا، تشخیص باقیمانده سموم در مواد غذایی و آب به کار می‌روند. به‌عنوان‌مثال، شناسایی مواد مخدر (متامفتامین) یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌هاست. 
وی در توضیح کاربرد فناوری نانو در این محصولات گفت: به دلیل مساحت سطحی زیاد نانوذرات طلا، زیرلایه موجود در محصول می‌تواند توسط آنتی‌بادی‌های متفاوت عامل‌دار شود که این منجر به حساسیت بیشتر آزمون می‌شود.
دبیر ادامه داد: نانوذرات به دلیل اندازه‌های کوچکشان می‌توانند به‌راحتی در میان تخلخل‌های نیترو سلولز حرکت کرده و به خط آزمون برسند؛ ازاین‌رو، رنگ قرمز کلوئید طلا برای استفاده در آزمون تشخیص سریع ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: شرکت زیست ابزار پژوهان روزانه بالغ بر ٢٠ هزار عدد از انواع کیت‌های سریع یا رپید تست تولید می‌کند؛ این کیت‌ها نسبت به دیگر روش‌های تشخیص، ارزان، سریع و قابل‌حمل هستند و در بسیاری از رشته‌ها مانند پزشکی، دامپزشکی، صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارند.
مدیر شرکت تولید کننده کیت افزود: این آزمون‌ها برای نمایش نتایج نیاز به مقدار کمی نمونه دارند. از طرفی این آزمون‌ها کیفی بوده و معمولاً قادر به تشخیص ماده موردنظر در عرض ۱ تا ۱۰ دقیقه بوده که این زمان‌ها به نوع آزمون و نوع نمونه وابسته است.
وی گفت: این شرکت هم‌اکنون نیاز درمانی و تشخیصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشت و مراکز آزمایشگاهی و بیمارستانی کشور را تأمین می‌کند و موفق به کسب استانداردهای بین‌المللی و گواهی نانومقیاس شده است.