صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

رواج فروش خیابانی و اینترنتی غیر مجاز گل

این روزها با رواج کسب‌وکارهای اینترنتی دیگر اکثر فروشندگان به این شیوه روی آورده‌اند و در کنار کسب‌وکار سنتی خود سایتی در اینترنت یا کانالی را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند تا از قافله فروش در دنیای مجازی نیز عقب نمانند. این در حالیست که همواره با رواج یک پدیده موضوع فعالان غیرقانونی و سودجویان نیز به وجود می‌آید.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها با رواج کسب‌وکارهای اینترنتی دیگر اکثر فروشندگان به این شیوه روی آورده‌اند و در کنار کسب‌وکار سنتی خود سایتی در اینترنت یا کانالی را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند تا از قافله فروش در دنیای مجازی نیز عقب نمانند. این در حالیست که همواره با رواج یک پدیده موضوع فعالان غیرقانونی و سودجویان نیز به وجود می‌آید. 
به گفته مسئولان این افراد در این روش معمولا با عکس‌هایی که در سایت یا کانال ارائه می‌شود یا کپی از ژورنال شرکت‌های معروف خارجی یا داخلی خریداران را فریب می‌دهند. این کلاهبرداران با قرار دادن عکس‌های جعلی یا کپی از شرکت‌های معروف در سایت یا کانال طعمه‌های خود را به دام می‌اندازند. محصولی که توسط این سایت‌ها و کانال‌ها ارائه می‌شود از کیفیت پایینی برخوردار است، همچنین گاهی دیده شده حتی در نوع گل‌های سفارشی نیز تقلب می‌کنند و به جای ارائه دسته‌گل مطابق با سفارش مشتری آن را با گل‌های ارزان جایگزین می‌کنند. 
برخی از این کلاهبرداران فضای مجازی برای جلب اعتماد مشتری آدرسی را با عنوان آدرس دفتر مرکزی ارائه می‌دهند که بیشتر این آدرس‌ها یا جعلی هستند یا به‌صورت موقت یک یا دو ماهه اجاره شده‌اند. تاکنون برای هیچ سایت یا کانالی مجوز فروش گل صادر نشده است. راهی نیز برای مقابله با این شیوه جدید کلاهبرداری وجود ندارد، فقط آگاهی و هوشیاری بیشتر مردم نسبت به این شیوه کلاهبرداری است که می‌تواند از رشد قارچ‌گونه این سایت‌ها و کانال‌های غیرمجاز جلوگیری کند. بنابراین مردم سفارش‌های خود برای دسته‌گل یا گل‌آرایی مجالس، فقط به مراکزی بسپارند که از مجوزدار بودن آنها اطمینان دارند. مردم از طریق تماس با اتحادیه‌های فروشندگان گل و گیاه در استان‌های خود می‌توانند نسبت به شناسایی مراکز عرضه گل و گل‌آرایی مجاز اقدام کنند تا در دام افراد سودجو نیفتند. دست‌اندرکاران این حوزه بر این باورند که شهروندان برای خرید یک تلویزیون به دنبال یک برند معتبر و نیز به نمایندگی آن برند مراجعه می‌کنند که قطعا حاضر هستند بیشتر هم هزینه پرداخت کنند. پیرامون خرید گل هم پیشنهاد می‌شود حتما از گل‌فروشی یا گلخانه‌های معتبر که کم هم نیستند، خرید کنند تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری، شکایت و... فراهم باشد. گل‌فروشی‌های معتبر همیشه موظف به پاسخگویی و راهنمایی مشتریان هستند و این کار را برای حفظ مشتری خود قطعا انجام می‌دهند. 
لازم است اینجا به این نکته هم اشاره شود که مازاد تولیدات گل در ایران تبدیل به زباله می‌شود. در ایران تولید صادراتی منظم، یک‌دست و منطبق با سایزهای بین‌المللی صورت نمی‌گیرد. ما تولید را با مناسبت‌های داخلی تنظیم می‌کنیم. در عین حال، تفکر صادراتی هم در میان تولیدکنندگان وجود ندارد. تفکر تولید‌کنندگان این است که اگر خریداری آمده یک تومان را 10 تومان بفروشند. یا گل‌هایی با درجه کیفی دو یا سه را هم لابه‌لای دسته‌گل جاسازی کنند و به فروش برسانند. خریداران خارجی هم هنگامی که می‌بینند کیفیت پایین است برای همیشه ما را بایکوت می‌کنند. یکی از بازارهای فروش گل‌های درجه دو ایران آذربایجان بود. اما در حال حاضر، این کشور نیز گل مورد نیاز خود را از هلند وارد می‌کند. به‌طور کلی در بازارهای صادراتی از محصولات ایرانی به نیکی یاد نمی‌شود. اگر روزی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه وارد ایران شوند، زمینه صادرات نیز فراهم می‌شود. 
درآمدزایی فروشگاه‌های اینترنتی و خیابانی غیرمجاز فروش گل
محمود علیان‌نجف‌آبادی، رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد
در حال حاضر با تغییر رویکرد خرید و فروش در میان مردم با پدیده‌ای مواجه هستیم به  نام گل‌فروشی‌های اینترنتی. لازم است اشاره شود که به هیچ عنوان کسی با این اتفاق مخالفتی ندارد و موضوع اصلی موضوع فعالیت غیرمجاز اکثر این فروشندگان است. بنابراین اکثر تخلفات توسط گل‌فروشی‌های بدون مجوزی انجام می‌شود که به صورت مقطعی یا فصلی کار می‌کنند. البته بخش اعظم شکایات رسیده پیرامون گل‌فروشی‌های اینترنتی است که امکان نظارت  بر آنها نیست. از کیفیت بد گل تا گران‌فروشی، تقلب و غیره. هیچ‌کدام از این گل‌فروشی‌های اینترنتی فعال حداقل در مشهد به هر شکل آن مجوزی از اتحادیه دریافت نکرده‌اند و عملکرد آنها مورد تایید نیست. البته این مشکل محدود به اتحادیه نبوده و تقریبا مشکل تمامی صنوف عدم ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی در حوزه فعالیت‌شان است. از سوی دیگر با پدیده‌ای دیگر نیز مواجه هستیم که به چالشی بزرگ برای اقتصاد بازار گل تبدیل شده است. گل‌فروشانی که به تازگی با فروش و ارائه خدمات تزئین گل و همچنین فرش و سبدهای گل به گل‌آرایی کنار خیابانی روی آورده‌اند و موجب کسادی بازار واحدهای صنفی مجاز شده‌اند. این فعالان بدون پرداخت حق عضویت در اتحادیه و بدون داشتن هزینه‌هایی مانند بیمه و مالیات و هزینه آب و برق و کارگر به درآمدزایی می‌پردازند. در همین راستا برای جلوگیری از فعالیت این افراد و همچنین فروشندگان غیرمجاز اینترنتی برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است تا بیش از این اقتصاد بازار گل تهدید نشود. 
رکود در بازار گل با فعالیت غیرمجازها تشدید شد
ابراهیم اصلان‌زاده، فعال بازار گل
گل‌آرایی کنار خیابانی تقریبا یک سال می‌شود در بازار رواج یافته است. تا قبل از این موضوع، اصناف فعال در این بازار با پدیده فروش اینترنتی مواجه شدند که هنوز هم بازار گل تحت‌تاثیر آن قرار دارد و واحدهای صنفی با کسب‌وکار سنتی خود همواره به همین دلیل متضرر شده‌اند. متاسفانه طی   یک سال اخیر نیز با رواج گل‌آرایی کنار خیابانی بازار گل رکود را بیش از بیش احساس کرده و این در حالیست که نظارتی نیز بر این بازار و فعالان اینترنتی غیرمجاز و فروشندگان گل کنار خیابان نمی‌شود. 
این روزها به‌ویژه در پایتخت با گشتی در خیابان‌های اصلی و پررفت‌وآمد مشاهده می‌کنیم که وانت‌هایی پشت سر هم و با سبدهای تزئین‌شده از انواع گل ایستاده‌اند و به فروش آن مشغولند. متاسفانه مردم نیز به دلیل اینکه شاید این گل‌ها ارزان‌تر باشند به خرید از این وانت‌ها روی آورده‌اند غافل از اینکه این گل‌ها به این دلیل که در فضای استاندارد و دمای مناسب نبوده‌اند به زودی پژمرده می‌شوند و شادابی خود را از دست خواهند داد، چراکه نگهداری گل به شرایط زیادی بستگی دارد.