صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

کاهش قاچاق دخانیات

در میان اخبار گوناگونی که اغلب حاکی از افزایش قاچاق کالا به کشور است، خبر کاهش قابل توجه قاچاق یک قلم کالا – سیگار- به چشم می‌خورد و با وجودی که سیگار به دلیل مضرات ذاتی...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، در میان اخبار گوناگونی که اغلب حاکی از افزایش قاچاق کالا به کشور است، خبر کاهش قابل توجه قاچاق یک قلم کالا – سیگار- به چشم می‌خورد و با وجودی که سیگار به دلیل مضرات ذاتی، جزو اقلامی نیست که کاهش قاچاق و افزایش تولید داخل آن را بتوان خبر صددرصد مثبت دانست، ولی به هر حال اینکه مسئولان موفق شده‌اند از ورود غیرمجاز کالایی که از دیرباز جزو اقلام محبوب قاچاقچیان بوده، به چرخه توزیع و مصرف جلوگیری کنند، باید به فال نیک گرفت. کارشناسان راهکارهایی که موجب این توفیق شده است را بررسی کرده و معتقدند این الگو در برخی دیگر از کالاهای مصرفی غیرضروری نیز قابل پیاده‌سازی است.
افزایش تولید، کاهش واردات و قاچاق سیگار به روایت آمار
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از کاهش ۳۹ درصدی واردات سیگار، افزایش ۱۰ درصدی تولید، کاهش ۳۱ درصدی قاچاق و افزایش ۲۱ درصدی صادرات سیگار در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. علی‌اصغر رمزی واردات سیگار در ۹ ماهه سال گذشته را ۳ میلیارد و ۶۶۰ میلیون نخ اعلام کرد و گفت: واردات سیگار امسال به ۲ میلیارد و ۲۳ میلیون نخ کاهش یافته است. از سوی دیگر تولید سیگار که در ۹ ماهه سال گذشته ۳۱ میلیارد و ۹۹ میلیون نخ بود، در ۹ ماهه امسال به ۳۵ میلیارد و ۲۳ میلیون نخ افزایش پیدا کرد. وی افزود: برآورد قاچاق سیگار که در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۵ میلیارد و ۷۵ میلیون نخ بوده در ۹ ماهه امسال به ۳ میلیارد و ۹۷ میلیون نخ کاهش یافته است. رمزی با اشاره به علت این تغییرات در صنعت دخانیات کشور، گفت: این تحول که برای کاهش شدید واردات و قاچاق و افزایش سهم تولیدات داخل در مصرف کشور از ۵۳ درصد ۳ سال قبل به بیش از ۹۰ درصد در سال ۹۶ شکل گرفته، ناشی از اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور بوده است. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات کشور با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل شود و در همین راستا تعداد واحدهای تولیدی افزایش یافت و از ظرفیت‌های خالی برخی از واحدهای تولیدی نیز استفاده شد که نتیجه آن کاهش واردات و قاچاق و افزایش تولید، ارزش افزوده، اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی بوده است.
ارزش افزوده‌ای که به جای قاچاقچیان نصیب کشور می‌شود
یک کارشناس صنعت دخانیات با اشاره به توفیق وزارت صنعت در افزایش تولید و کاهش واردات و قاچاق سیگار به «کسب‌وکار» گفت: کاهش تعرفه واردات سیگار از ۷۰ به ۴۰ درصد به شرط تولید داخل کردن برندهای خارجی در این موفقیت سهم عمده‌ای داشته و با وجودی که شرکت دخانیات موظف شده است که برندهای خارجی سیگار را با مالیات ۲۵ درصدی به فروش برساند، این اتفاق رشد تولید داخل را رقم زده و به کاهش قاچاق نیز کمک کرده است.
حسین شاهمیری در پاسخ به این پرسش که داخلی‌سازی برندهای مطرح به معنای استفاده از برند خارجی برای توتون داخلی است یا فقط بسته‌بندی در ایران انجام شده است، گفت: در برندهای خارجی استفاده از توتون داخل کشور به طور کلی فرآوری توتون در داخل کشور انجام نمی‌شود و فقط بسته‌بندی‌ها در داخل ایران انجام می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که داخلی‌سازی برندهای پرتقاضای سیگار چه مزیتی برای کشور دارد، گفت: وقتی سیگار فرآوری شده و آماده به کشور وارد یا بدتر از آن قاچاق می‌شود هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد و گرچه داخلی‌سازی برندهای خارجی به معنی داخلی‌سازی واقعی نیست، اما علاوه بر اینکه ارزش افزوده نصیب کشور می‌کند، تقاضا برای سیگار قاچاق را نیز به نحو قابل توجهی کاهش می‌دهد. وی با بیان اینکه الگوی داخلی‌سازی پیاده‌شده درباره سیگار درباره برخی کالاهای مصرفی غیرضروری دیگر نیز قابل پیاده‌سازی است، گفت: قاچاق را باید علاوه بر برخوردهای سلبی با راهکارهایی که به کاهش تقاضا برای جنس قاچاق منجر می‌شود نیز کنترل کرد.