صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر علمی جشنواره خبر داد

۶۰۰ اثر برای انتخاب برترین کتاب سال سبک زندگی بررسی می‌شود

نخستین «جشنواره کتاب سال سبک زندگی» با بررسی بیش از ۶۰۰ اثر تالیف شده در این زمینه طی ۵ سال گذشته برگزیدگان خود را در اسفندماه معرفی می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، نخستین «جشنواره کتاب سال سبک زندگی» با بررسی بیش از ۶۰۰ اثر تالیف شده در این زمینه طی ۵ سال گذشته برگزیدگان خود را در اسفندماه معرفی می کند.
نشست خبری نخستین دوره جشنواره کتاب سال سبک زندگی صبح امروز با حضور حجت الاسلام شیخ الاسلامی دبیر علمی و حجت الاسلام فجری دبیر اجرایی جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.
در این نشست خبری شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه اسلامی قم در سالهای اخیر تلاش کرده است تا رویکرد برنامه های خود را به سمت حل مشکلات قابل لمس اجتماعی سوق دهد، عنوان کرد: مجموع کارهای ما در سه سال اخیر به صورت جدی و هدفمند در این راستا بود که یکی از مهمترین عرصه های آن حوزه سبک زندگی به شمار می رفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع سبک زندگی دارای پیچیدگی های خاص و منحصر به فرد و در عین حال تعاریفی جدی است، گفت: ما در این زمینه و برای برگزاری مطلوب جشنواره سعی کردیم با قشرهای مختلفی از اندیشمندان داخلی ارتباط برقرار کنیم و به دسته بندی هایی در این عرصه برسیم. بر همین اساس یکی از عرصه های مهم در حوزه سبک زندگی موضوع کالاهای فرهنگی تشخیص داده شد که در این حیطه باید موضوع تعادل در مصرف این کالاها و طراحی آنها را مدنظر قرار داد. بر همین اساس ما ۹ دسته کالای فرهنگی که در حوزه سبک زندگی باید برای آنها برنامه ریزی کرد، تشخیص دادیم که شامل کالاهای مکتوب، رسانه ای، فضای مجازی، سرگرمی، هنری، مد و طراحی، میراث فرهنگی، ورزش و مذهب می باشد.
دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی عنوان کرد: به باور ما در مصرف کالاهای فرهنگی مرتبط با سبک زندگی اسلامی-ایرانی در کشور ما مشکلات جدی وجود دارد و سبد مصرف خانواده از این کالاها پر نمی شود. مهمترین مسئله و چالش نیز در این زمینه عدم سواد مصرف این کالاها و نبود تعادل مصرف میان آنها است. در واقع ما پیام این کالاها را درک نکرده و متناسب با آن فعالیت برای معرفی انجام نداده ایم.
شیخ الاسلام در ادامه با اشاره به جشنواره کتاب سال سبک زندگی گفت: ما از حدود یک و نیم سال قبل برای برگزاری این رویداد برنامه ریزی کردیم و شروع به تولید محتوا برای آن کردیم. در واقع ما باید جستجو می کردیم که چه میزان کتاب در این حوزه تولید شده و چه میزان از آنها قابل توجه است. بر همین اساس و با توجه به کاری که در این زمینه انجام شد می توانم بگویم که جشنواره در حال حاضر در سطح خوبی از اعتبار قرار گرفته و پس از بررسی ۶۰۰ عنوان اثر در اسفندماه سال جاری برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.
وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این جشنواره در سالهای آتی بتواند جدای از کتاب، به ۸ نوع کالای فرهنگی دیگر در حوزه سبک زندگی نیز توجه نشان دهد، گفت: در داوری امسالمان به موضوع تئوری سبک زندگی و الگوهای موضوعی در این زمینه توجه نشان دادیم. شاخصه ها تعریف شد و تیم هایی برای رصد و شناسایی کتاب ها و نویسندگانشان انتخاب شدند. سعی کردیم از برجسته ترین فعالان حوزوی و دانشگاهی در عرصه سبک زندگی به منظور داوری بهره ببریم و تاکید دارم که نگاه ما به این مقوله به هیچ روی سیاسی نبوده و بالعکس به دنبال احصاء اهداف فرهنگی و گفتمان ساز در این حیطه هستیم.
شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه این جشنواره در مجموعه باغ کتاب تهران و اراضی عباس آباد (پارک آب و آتش) برگزار خواهد شد، از داوری و امتیازدهی سه مرحله ای به آثار برای انتخاب برگزیدگان این جشنواره خبر داد.
همچنین در این نشست خبری حجت الاسلام فجری دبیر اجرایی جشنواره نیز در سخنانی عنوان کرد: برای برگزاری این جشنواره با تمامی ناشران فعال در این عرصه مکاتبه و با تمامی نهادهای مسئول در این زمینه به تعامل پرداخته شد. ما در این دوره از جشنواره آثاری که از سال ۱۳۹۱ به بعد نگارش یافته بودند را جمع آوری و داوری کردیم و سعیمان این بود تا ببینیم نخبگان ما در این زمینه به کدام خلاء ها توجه نکرده اند.
به گفته دبیر اجرایی این جشنواره: در دور اول برگزاری آن هدفگذاری اصلی بررسی کتابهایی با موضوع پژوهشی قرار گرفته اما به دلیل حضور قابل توجه آثار مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان، در میان تولیدات بخش ویژه ای نیز برای این گروه سنی در نظر گرفته خواهد شد.
وی همچنین از برگزاری ۱۰ پیش نشست علمی قبل از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.
در این نشست خبری همچنین از سوی مجری نشست، خبر برگزاری نخستین استارت آپ ویکندز در حوزه اوقات فراغت با حضور مجموعه های شتاب دهنده کشور و برگزاری رویدادی تعاملی برای قشر کودک با عنوان هزار بازی و نیز نمایشگاه جانبی با موضوع سبک زندگی به شیوه اکسپوهای مطرح جهانی از دوازدهم اسفند در مجموعه پارک آب و آتش خبر داده شد.