صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین در حالی مطرح می‌شود که هدف از این رشد قیمت‌ها مشخص نیست. باید دید قصد دولت برای افزایش قیمت سوخت رساندن آن به قیمت‌های واقعی است یا قصد دارد با رساندن قیمت بنزین به قیمت فوب خلیج‌فارس صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهد.
سرمقاله
این در حالیست که باید توجه داشت با افزایش قیمت بنزین و رساندن آن به قیمت بین‌المللی این ضرورت وجود دارد که قیمت‌ها در حوزه‌های دیگر به عنوان مثال خودرو نیز با قیمت‌های بین‌المللی هماهنگی پیدا کند اثرات تورمی افزایش قیمت بنزینهمه بر این موضوع آگاهی دارند که بنزین برای تمام امور شاخص است. در این رابطه و با افزایش قیمت بنزین تنها نرخ کرایه‌ها افزایش نمی‌یابد و تمام کالاهای اساسی از این موضوع تاثیر می‌پذیرند. سابقه تاریخی گویای این حقیقت است و اگرچه روندی نادرست است، اما این اتفاق خواهد افتاد. 
بنابراین دولت باید نظارت را در دستور کار خود قرار دهد و برای قیمت سوخت برنامه داشته باشد. در صورت عدم نظارت بر ثبات قیمت‌ها، هدف کاهش مصرف بنزین محقق نمی‌شود. در عوض با افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات مواجه می‌شویم، اما اگر دولت برنامه را اعلام کند و زمان‌بندی تعدیل قیمت بنزین، مشخص باشد و از سوی دیگر نرخ ارز کنترل شود، می‌توان به هدف رسید.
افزایش قیمت بنزین بدون نظارت دولت بر نرخ کالاها، به تورم منجر می‌شود و علاوه بر تعدیل قیمت بنزین، لازم است که خودروی کم‌مصرف تولید شود نه اینکه خودرو را کوچک‌تر کنیم و توقع داشته باشیم مردم ماشین سه سیلندر بخرند. 
افزایش تورم در شرایط اقتصادی کنونی سم است. اگر افزایش قیمت بنزین منتهی به تولید خودرو باکیفیت‌تر و سیستم حمل و نقل شهری و بین‌شهری ارزان‌تر و راحت‌تر نشود، تبعات منفی دارد. البته ممکن است در ابتدا شرایط تغییر داده نشود، اما به تدریج تعدیل نرخ بنزین، به صورت زیرپوستی اثرات منفی را نشان می‌دهد. این اثرات را می‌توان در کم‌فروشی‌ها، افزایش قیمت کالاها و... دید. تورم حتی ممکن است به مسکن هم کشیده شود و خانه‌های لوکس گران‌تر شود.