صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل فرابورس ایران اثرات واگذاری وظایف نظارتی به بورس‌ها را برشمرد

افزایش نقدشوندگی و بهبود شفافیت اطلاعاتی در بازار سهام

به تازگی دستورالعمل‌های جدید پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار، الزامات افشای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و نحوه انجام معاملات از سوی سازمان بورس ابلاغ و این دستورالعمل‌ها در فرابورس ایران و بورس تهران اجرایی شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس ایران، به تازگی دستورالعمل‌های جدید پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار، الزامات افشای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و نحوه انجام معاملات از سوی سازمان بورس ابلاغ و این دستورالعمل‌ها در فرابورس ایران و بورس تهران اجرایی شده است.
 امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران اثرات تغییرات در این دستورالعمل‌ها را افزایش نقدشوندگی و بهبود شفافیت اطلاعات در بازار دانست و گفت: تغییر در قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه در نهایت سهامداران را به واسطه منضبط کردن ناشران در ارائه شفاف‌تر و سریع‌تر اطلاعات منتفع می‌کند و زمینه را برای بازگشایی هرچه سریع‌تر نماد فراهم می‌سازد، بنابراین سهامداران باید از ناشران شرکت‌ها رعایت قوانین افشا را مطالبه کنند.
امیر هامونی به تشریح تغییرات اعمال شده در این دستورالعمل‌ها پرداخت و گفت: مهمترین تغییرات ایجاد شده در این دستورالعمل‌ها مربوط به ماده 39 و ماده 40 مکرر دستورالعمل پذیرش در فرابورس است.
به گفته وی بر اساس دستورالعمل جدید، نماد شرکت‌های پذیرش شده در بازارهای اول و دوم فرابورس در سه حالت مشمول فرایند تعلیق خواهند بود؛ یک آنکه ناشر الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند، دوم مربوط به آن است ناشر در زمان مقرر، اطلاعات موضوع مواد 7 تا 12 مکرر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان را ارائه نکند و سوم اینکه عملکرد شرکت در دو سال مالی متوالی حسابرسی شده منجر به زیان شده باشد.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه عدم رعایت هریک از موارد مذکور منجر به این خواهد شد که نماد شرکت­ها مشمول فرایند تعلیق شوند، افزود: به منظور جلوگیری از این مساله لازم است ناشران در ارائه صحیح و به موقع تمامی اطلاعات مد نظر دستورالعمل افشا تلاش کنند.
هامونی بار دیگر تغییرات ایجاد شده در دستورالعمل‌ها را زمینه‌ساز افزایش نقدشوندگی و بهبود شفافیت اطلاعاتی در سطح بازار دانست و گفت: بر اساس تغییرات ایجاد شده لازم است سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های خود ریسک‌های احتمالی شرکت‌هایی که مشمول فرایند تعلیق بوده یا به صورت معامله تحت احتیاط مورد معامله قرار می‌گیرند را مد نظر قرار دهند.
به گفته مدیرعامل فرابورس ایران طی مدتی که نماد مشمول فرایند تعلیق است، امکان معامله وجود خواهد داشت و ناشر فرصتی در اختیار دارد تا برای خروج از این وضعیت اقدامات لازم را انجام دهد، اما در صورت عدم همکاری ناشر و یا در صورتی‌که بنا به هر دلیلی برنامه‌های ناشر به نتیجه نرسد نماد تعلیق خواهد شد و هیات پذیرش در خصوص لغو پذیرش و یا ادامه تعلیق و اعطای فرصت دوباره به ناشر تصمیم­گیری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل جدید، تعلیق نماد به معنای جلوگیری از انجام معاملات بیش از 5 روز کاری است و نمادهایی که لغو پذیرش می‌شوند در بازار پایه قابل معامله خواهند بود گفت: فهرست شرکت‌هایی که مشمول فرایند تعلیق یا تعلیق شده هستند، همچنین نمادهایی که تحت احتیاط معامله می‌شوند به همراه اسامی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل آن‌ها در سایت بورس‌ها قابل مشاهده خواهد بود.
هامونی با تاکید بر اینکه سهامداران باید رعایت قوانین افشا را از ناشران خود مطالبه کنند گفت: اگر ناشران به درستی این رویه‌ها را دنبال و اجرا کنند نه تنها مشمول فرایند تعلیق نمی‌شود بلکه سهامداران آن‌ها نیز به واسطه دریافت سریع‌تر اطلاعات منتفع خواهند شد و به این واسطه نقدشوندگی بازار افزایش می‌یابد.
وی همچنین حذف پیش‌بینی سود از گزارش‌های عملکردی ناشران را زمینه‌ساز افزایش تحلیلگری در بازار دانست و یادآور شد: در کشورهای دیگر عملیات پیش‌بینی سود توسط ناشران انجام نمی‌شود بلکه تحلیلگران و متخصصان هر صنعت گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها را ارائه می‌کنند و سرمایه‌گذاران بر اساس این تحلیل‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مختلف تصمیم‌‌گیری می‌کنند، بنابراین با حذف پیش‌بینی سود و تبعات نادرستی که انتشار این گزارش‌ها در بازار داشتند شاهد افزایش تحلیلگری در فرایند معاملات بازار خواهیم بود.
به گفته مدیرعامل فرابورس ایران با حذف پیش‌بینی سود شرکت‌ها در گزارش‌های اعلامی، بازار خرید و فروش تحلیل رونق خواهد گرفت که البته این موضوع باید توسط تحلیلگران خبره و مشاوران سرمایه‌گذاری تحت نظارت، صاحب برند و دارای مجوز صورت گیرد تا شاهد عمق‌بخشی به تحلیل‌های بازار و تقویت تحلیل‌های ارائه شده باشیم.
گزارش تفسیری مدیریت، جایگزین پیش‌بینی عملکرد سالانه شرکت‌ها
مدیرعامل فرابورس همچنین با اعلام اینکه لزوم ارائه پیش‌بینی عملکرد سالانه از دستورالعمل افشا، حذف و به جای آن گزارش تفسیری مدیریت جایگزین شده است، گفت: گزارش تفسیری مدیریت همراه با صورت­های مالی در دوره‌های مالی 3، 6، 9 و 12ماهه ارائه خواهد شد که لازم است گزارش‌های تفسیری مدیریت در دوره‌های 6 ماهه و سالانه به تائید حسابرس برسد.
به گفته وی لازم است ناشران به محض اطلاع از مواردی که عملکرد شرکت و در نتیجه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این اطلاعات را در قالب اطلاعات با اهمیت از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی کنند که نتایج حاصل از این اطلاعات با اهمیت افشا شده به صورت یکپارچه در گزارش تفسیری مدیریت منعکس خواهد شد.
مدیر عامل فرابورس با بیان این موضوع که ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت و راهنمای به کارگیری آن توسط سازمان بورس و از طریق سامانه کدال ابلاغ شده است تاکید کرد: گزارش تفسیری مدیریت گزارشی است که به باور مدیریت به درک و فهم بهتر سهامداران از وضعیت مالی فعلی و آینده، تغییرات در وضعیت مالی و نتایج عملیات شرکت کمک خواهد کرد.
کاهش مدت زمان بازگشایی نمادها در فرابورس
هامونی در بخش دیگری از سخنان خود برخی تغییرات در دستورالعمل معاملات فرابورس و مزایای آن را که به کوتاه‌تر شدن فرایند بازگشایی نماد منجر شده تشریح کرد و گفت: حجم مبنا در دستورالعمل جدید حذف شده که این امر سرعت بازگشایی نمادها را شدت افزایش خواهد یافت؛ چرا که تا پیش از این در صورتی‌که نمادی بدون محدودیت دامنه نوسان مورد بازگشایی قرار می‌گرفت الزاما باید حجم مبنا در خصوص این نماد اعمال می‌شد و این مساله نیز نیازمند این بود که از یک روز کاری قبل در سامانه معاملات حجم مبنا ثبت شود تا امکان بازگشایی نماد حداقل با یک روز تاخیر فراهم شود. به گفته وی اما در حال حاضر هر زمان که امکان بازگشایی نماد به دلیل تکمیل اطلاعات امکان‌پذیر باشد، به دلیل حذف حجم مبنا بازگشایی در همان زمان انجام خواهد شد.
مدیرعامل فرابورس همچنین مزیت دیگر دستورالعمل جدید را حذف سقف دامنه نوسان 50 درصدی قیمت سهام در روز بازگشایی نماد دانست و گفت: برای شرکت‌هایی که نماد آن‌ها بدون دامنه محدودیت نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی می‌شد، این سقف برداشته شده است، ضمن آنکه اگر در دو مرتبه انجام حراج ناپیوسته نماد کشف قیمت نشد، ادامه انجام معاملات در دامنه عادی امکان‌پذیر می‌شود که این موضوع نیز از توقف نماد جلوگیری می‌کند.
هامونی در پایان تعیین حراج‌های 30 دقیقه‌ای را نیز در فرایند بازگشایی نماد‌ها منجر به قاعده‌مند کردن این فرایند دانست و گفت: بر این اساس سهامداران برنامه بورس‌ها را برای بازگشایی نمادها می‌دانند و برای معاملات سهام امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تری خواهند داشت.