صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جنیدی

باید مجلس را برای تعیین حداقل 18 سال سن ازدواج دختران همسو کرد

معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: باید مجلس شورای اسلامی را برای تعیین حداقل 18 سال سن ازدواج برای دختران همسو کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، - معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: باید مجلس شورای اسلامی را برای تعیین حداقل 18 سال سن ازدواج برای دختران همسو کرد.
لعیا جنیدی روز چهارشنبه افزود: برای همین موضوع در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی روی موضوع سن ازدواج بالاتر برای این افراد بحث شده است تا سال بالاتر را برای حداقل سن ازدواج تعیین کنند که حدود 18 سال سن تاکنون مطرح است.
وی اظهار داشت: البته برخی مساله سن 15 سال را مطرح کردند، که هنوز روی آن نیز حرف هست، اگرچه سن 13 سال مورد مناقشه است و بسیاری روی آن ایراد گرفتند که باید تلاش شود تا سن ازدواج به حداقل 18 سال برسد.
جنیدی اضافه کرد: با ازدواج زودهنگام کودکان به ویژه دختران، فرصت تحصیل از این افراد گرفته می شود و در واقع آنها را از درس محروم می کنیم.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: برای موضوع ازدواج زودهنگام تاکنون جلسات مختلفی در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، چون اغلب این ازدواج های زودهنگام در دوران وجوب تعلیم است.
وی تصریح کرد: با این اقدام فرزندان لازم التعلیم این مملکت عملا از حق تحصیل و حمایت شان در عرصه درس محروم می شوند که به همین منظور تمهیداتی اندیشیده شود تا در زمان معقولی که هست فرصت تحصیل برای آنها وجود داشته باشد.
جنیدی ادامه داد: معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: باید دقت کرد که درک این کودکان از رابطه و مسائل اجتماعی کامل نامشخص است و می تواند دچار اشکال کند و اینها ممکن است توجهی به حداقل حقوق و روابط انسانی خودشان نداشته باشد و از این رابطه انسانی که باید مبتنی بر ارتباط باشد تبدیل به رابطه ای بشود که از نظر موازین روانی و جسمی و از نظر پزشکی ایجاد اشکال می کند. 
وی ابراز امیدواری کرد با همت همه مسئولان بتوانیم در تعیین حداقل سن ازدواج برای کودکان تلاش های جدی صورت گیرد تا بتوانیم این کودکان، در سنین بسیار پایین وارد عرصه زندگی نشوند.
 سینا کلهر، رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یک نشست تخصصی با موضوع نگاهی نو به ازدواج زودهنگام، آمار مربوط به ازدواج کودکان را اینگونه اعلام کرد؛ براساس آمارها، ازدواج بین 10 تا 14 سال که کل مناقشه روی این بازه سنی است در واقع مجموع این ازدواج ها در سال 94، 37 هزار و 137 مورد بوده است. 
به گفته وی؛ این ازدواج ها در تمام 31 استان کشور رخ داده است و به لحاظ نسبت این ازدواج با کل ازدواج های هر استان، استان زنجان اول است؛ به لحاظ تعداد، خراسان رضوی در کشور اول است.