صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

رصد تبلیغ مواد روانگردان در فضای مجازی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد کارگروه مدیریت فضای مجازی در این ستاد خبر داد و گفت: این ستاد با کمک سازمان های مردم نهاد ضمن رصد فضای مجازی، تبلیغ کنندگان مواد محرک و مخدر را در این فضا به پلیس فتا معرفی می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، پرویز افشار روز شنبه در گفت و گو  افزود: فضای مجازی یک تیغ دو لبه است و می تواند در جهت مثبت و هم برای مقاصد منفی مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: قاچاقچیان مواد مخدر ، سوداگران و تبلیغ کنندگان مواد متاسفانه گاهی از فضای مجازی برای تبلیغ برخی از مواد توهم زا و روانگردان استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: تعدادی سایت در فضای مجازی مبادرت به تبلیغ بذر شادانه، حشیش ، ماری جوانا و ترکیبات آن می کردند و می گفتند که این مواد موجب بهبود سبک زندگی می شود و اعتیاد هم ندارد که این یک دروغ بسیار بزرگ است .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ذیل کمیته فرهنگی و پیشگیری این ستاد، کارگروهی به نام کارگروه مدیریت فضای مجازی ایجاد کرده ایم که وظیفه این کارگروه ، سیاستگذاری در این زمینه است.
**هشدار درباره تبلیغ مواد جدید در سایت های مجازی
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: این کارگروه با کمک سازمان های مردم نهاد و گروه های مردمی فعال، فضای مجازی را رصد می کند و چنانچه سایت ، کانال و گروه هایی، تبلیغ مواد کنند آنها را به پلیس فتا معرفی می کنیم.
افشار یادآور شد: سال گذشته 24 سایت را رصد و آنها را به پلیس فتا اعلام کردیم که عمده این سایت ها توسط یک فرد هدایت می شدند. آن فرد دستگیر و در پی آن ، حضور قاچاقچیان در فضای مجازی کمرنگ شد اما این مساله به هیچوجه به این معنا نیست که خطر برطرف شده است.
وی تاکید کرد: مطمئنا در فضای مجازی در آینده شاهد بروز و نمود برخی مواد جدید مانند ان.پی. اس ها NPS خواهیم بود .
**نگران کیک توهم زا نباشید
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درصورت تبلیغ یک مواد مخدر یا مواد روانگردان از جمله کیک توهم زا در فضای مجازی به هیچ وجه نباید آن را به عنوان یک مستند وارد فضای رسانه های جمعی مانند صدا و سیما کنیم. چون موجب تشویش اذهان مردم می شود.
افشار افزود: تماس های متعددی از افراد داشتیم که می گفتند ما نگران هستیم برویم قنادی، کیک بخریم درحالیکه خطر کیک توهم زا به این صورت نیست. برخی افراد ممکن است در پارتی ها و نشست های خود ، برخی مواد را به کیک اضافه و آن را استفاده کنند یا اسانس ها و برخی مواد محرک یا روانگردان را تبلیغ کنند اما این عمومیت ندارد.
وی اظهار داشت: اگر مردم هرچیزی را از مبادی رسمی دنبال و تهیه کنند دچار مشکل نخواهند شد.
وی اضافه کرد: زنان اگر به کلوپ های ورزشی و آرایشگاه های زنانه می روند ، آنجا محل ورزش و آرایش است و به هیچوجه نباید تحت تاثیر برخی از تبلیغات قرار گیرند که اگر بطورمثال این قرص یا ماده را استفاده کنید، می توانید لاغر شوید یا در کانون توجه قرار بگیرید و تناسب اندام پیدا کنید ، اینها همه دام هایی است که باید مراقب آن باشیم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر رصد فضای مجازی، در حال پیگیری تولید محتواهای کپسولی و مختصر در قالب پیام های پیشگیرانه در فضای مجازی با همکاری سازمان های مردم نهاد هستیم.