صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صبح امروز

دو هواپیمای برجامی دیگر در مهرآباد به زمین نشست

دهمین و یازدهمین هواپیمای برجامی ( ای.تی.آر 72 سری 600 ) که شب گذشته از فرانسه عازم تهران شد، راس ساعت 9:51 صبح امروز ( شنبه ) در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، این دو فروند هواپیما پس از تحویل آن در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته فرودگاه تولوز را ترک کرد و در مسیر هوایی خود پس از سوختگیری در فرودگاه آتن عازم تهران شد.
با ورود دو فروند دیگر از این هواپیماها هم اکنون هشت فروند هواپیمای ای. تی. آر وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده و این شرکت حامل پرچم از این هواپیماها در مسیرهای کوتاه برد و فرودگاه های کم برخوردار استفاده می کند.
به گزارش ایرنا، در پی توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم صنعت هوانوردی ایران ، قرارداد خرید 100 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه، 80 فروند با بوئینگ آمریکا و 20 فروند با شرکت آ.تی.آر به امضا رسید که تاکنون 8 فروند ای. تی. آر و 3 فروند هواپیمای ایرباس تحویل ایران ایر شده است.
در مجموع با ورود 11 فروند هواپیمای جدید به ایران ایر بیش از 1350 صندلی به ظرفیت هواپیمایی جمهوری ایران در جابجایی هموطنان در مسیرهای مختلف اضافه شده است و قرار است نخستین سرویس این هواپیماها نیز همانند سنوات گذشته به مشهد مقدس انجام شود. 
** ویژگی های هواپیمای ای.تی.آر 72 سری 600 
مدل سفارشی ایران قادر است 72 نفر را تا مسافت 1528 کیلومتر جابجا کند و هزینه های عملیاتی آن به سبب استفاده از موتورهای ملخی بسیار ایمن، کم مصرف و پیشرفته بسیار کمتر است.
این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را فراهم است.
کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه ای است و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم های الکتریکی و غیره به هواپیمای پیشرفته ایرباس «ای.350» شباهت هایی دارد که با توجه به سفارش 20 فروندی از این مدل توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، این مساله یک مزیت است و باعث راحتی خدمه پروازی می شود.
موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده اند توسط شرکت کانادایی «پرت اند ویتنی» ساخته شده و از نوع «پی.دبلیو127 ام» است.
این موتورها می تواند قدرتی معادل 2750 اسب بخار تولید کند و در ردیف بهترین، کارآمدترین، اقتصادی ترین و ایمن ترین موتورهای ملخی هواپیماست.