صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از افزایش تخلفات در خرید و فروش طلا و جواهر گزارش می‌دهد

طلای بدون فاکتور نخرید

فروش کالای تقلبی یا کالای بدون فاکتور امروزه در برخی رده‌های صنفی باب شده است و البته واحدهای غیرمجاز برای افزایش درآمد دست به اینگونه تخلفات زده‌اند.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، فروش کالای تقلبی یا کالای بدون فاکتور امروزه در برخی رده‌های صنفی باب شده است و البته واحدهای غیرمجاز برای افزایش درآمد دست به اینگونه تخلفات زده‌اند. در صنف طلا و جواهر نیز شاهد هستیم که خرید و فروش طلای بدون فاکتور در برخی واحدهای صنفی افزایش یافته و مشتریانی که فریب این موارد را خورده‌اند با شکایت از این واحدها به نهادهای مسئول جهت پیگیری خسارات خود مراجعه می‌کنند.
کارشناسان در این باره معتقدند که طلافروش مکلف است در برگه فروش قیمت روز طلا، میزان اجرت، سود مصوب و مالیات بر ارزش افزوده را قید کند. در غیر این صورت با او برخورد قانونی می‌شود. برای آنکه خریداران از اصالت طلا مطمئن شوند، می‌توانند به کد حک‌شده که رقم ۷۵۰ به معنای ۱۸ عیار بودن است، توجه کنند. تمام تولیدکنندگان که در سیستم بنکداری و عمده‌فروشی‌اند، موظف هستند کدی را روی طلا حک کنند که آن کد نشان‌دهنده تولیدکننده آن است.
همچنین کسانی که در فضای مجازی نسبت به خرید و فروش طلا اقدام می‌کنند، اسم و آدرسی ندارند و فاقد فاکتور رسمی فروش هستند و بنابراین این نوع فعالیت غیرمجاز و غیرقانونی و قابل پیگیری است. اتحادیه طلا و جواهر نیز برای هیچ شخصی مجوز برای خرید و فروش طلا در فضای مجازی صادر نکرده است. بنابراین این سوءاستفاده‌گران قابل تعقیب هستند. یک مقام مسئول در این رابطه گفت: طلاهای بدون کد شناسایی غیراستاندارد یا قاچاقی محسوب می‌شوند. منصور جلایر با اعلام اجباری بودن استاندارد مصنوعات طلا از مردم خواست مصنوعات طلا با نشان استاندارد و کد شناسایی معتبر خریداری کنند و افزود: براساس مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، تولید، نگهداری، خرید و فروش طلا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد یا کد شناسایی معتبر، غیرمجاز و غیرقانونی است. وی با درخواست از خریداران برای دقت و توجه در خرید طلاهای معتبر به کد شناسایی، اظهار داشت: در هنگام خرید با اخذ فاکتور حاوی مشخصات طلا، از قبیل وزن دقیق، عیار، کد سازنده و در صورت داشتن جواهر، وزن و نام دقیق آن و همچنین مهر و امضای فروشنده از کیفیت و کمیت طلا و جواهر خریداری‌شده اطمینان پیدا کنند.
واحدها موظف هستند رسید و فاکتور ارائه کنند
محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر
برای خرید هر نوع طلایی لازم است فاکتور خرید از سوی واحد صنفی مربوطه ارائه شود، چراکه خرید و فروش مصنوعات طلا مهم است و بحث عیار و نوع مصنوع باید مشخص شود. بنابراین حتماً باید فاکتور فروش صادر شود که جنبه قانونی دارد. از طرف دیگر طلاها دارای کد استاندارد مخصوص رد‌گیری هستند که حتماً باید در فاکتورها قید شود. در مواردی دیده شده طلافروشی‌ها به بهانه کم بودن وزن نمونه فروخته‌شده، از صدور فاکتور خودداری می‌کنند که اگر یک واحد صنفی چنین حرفی را زده باشد، قطعاً مرتکب تخلف شده است، چراکه واحدها موظفند به هر میزان که پول دریافت می‌کنند، رسید و فاکتور ارائه کنند. اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر برای صدور فاکتور هیچ‌گونه محدودیتی از نظر وزنی در نظر نگرفته و هر گونه داد و ستدی در بازار طلا باید با ارائه مدرک باشد. البته احتمال زیادی وجود دارد که واحدهای غیرمجاز به دلیل فروش طلای تقلبی از ارائه فاکتور خودداری کنند. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از این واحدها خرید نکنند، چراکه ممکن است این افراد به دلیل وجود برخی مشکلات باشد که نمی‌خواهند مدرک به دست کسی بدهند. اگر فردی با چنین مشکلی مواجه شد، موضوع را به اتحادیه طلا و جواهر اعلام کند تا مساله رسیدگی و تخلفات واحد مربوطه مورد بازرسی قرار گیرد. در این شرایط در صورتی که تخلفات محرز شود، حتی امکان پلمب واحد متخلف نیز وجود خواهد داشت، اما اگر فردی به خرید کالای بدون فاکتور بپردازد و پس از آن ادعای خسارت کند، دیگر راهی برای پیگیری موضوع وجود ندارد و کوتاهی از جانب خود فرد است. گزارش‌هایی نیز مبنی بر ورود سکه و طلای تقلبی به بازار دریافت کرده‌ایم که باید اشاره شود که تاکنون کالایی به عنوان طلای تقلبی ندیده‌ام و گزارشی هم در این زمینه به دست ما نرسیده است، چراکه اگر چنین موردی بود حتماً مراتب قانونی و بستن واحد مربوطه را در دستور کار قرار می‌دادیم. اما گاه اعلام می‌شود که ممکن است عدم صدور فاکتور به دلیل چنین تخلفاتی باشد که در این مورد می‌توان گفت چنین احتمالی وجود دارد.
صدور فاکتور برای طلا، طلای خریداری‌شده را تضمین می‌کند
محمد آقایی‌نیا، فعال بازار طلا و جواهر
در شرایط امروز بازار متأسفانه در هر صنفی شاهد تخلف هستیم و کم‌کاری بازرسان و نهادهای ناظر نیز موجب شده است که در رسته طلافروشان نیز این اتفاقات را شاهد باشیم. فروش طلای بدون فاکتور از آن دسته تخلفاتی است که برای خرید و فروش طلای دزدی، قاچاق یا تقلبی رواج یافته و واحدهای غیرمجاز به ارائه این خدمات می‌پردازند و اعتبار طلافروشان دارای پروانه را از بین برده‌اند. هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، طلای خریداری‌شده را تضمین می‌کند و در قبال اصلی یا تقلبی بودن آن مسئول است. تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اکثر موارد توسط خریداران امکان‌پذیر نیست، اما در مقابل فاکتوری که به شما ارائه می‌شود، فروشنده مسئولیت دارد و باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشد. طلاها برای ساخت در دستگاه‌هایی قرار می‌گیرند و شاید به طور سهوی اشتباهاتی رخ بدهد، اما به صورت عمدی تقلبی صورت نمی‌گیرد و نیاز است که دستگاه‌های این صنعت نوسازی شود. مردم باید از خرید طلای دست‌دوم پرهیز کنند زیرا بیشترین تخلف‌ها در طلای دست‌دوم است و معمولاً واحدهای بدون جواز این اقدامات را انجام می‌دهند. همچنین خریدار در صورت گم کردن فاکتور خود باید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده، مراجعه کند و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اطلاع دهد، در این صورت واحد فروشنده در فهرست فروش تاریخ یادشده مراجعه و پس از تأیید خرید، برای خریدار المثنی فاکتور را صادر می‌کند و اگر فرد تاریخ دقیق را نداند، راه‌حلی وجود ندارد. این موضوع در خرید و فروش سکه هم وجود دارد و برخی در کنار خیابان سکه می‌فروشند، اما مردم باید از واحدهای دارای جواز کسب سکه بخرند. واحدهای صنفی مکلفند جواز کسب‌شان را در معرض دید مشتری قرار دهند. طلافروشانی که در این کار سابقه دارند، تخلف نمی‌کنند، چراکه اگر خواهان موفقیت در کار خود هستند و قصد دارند به عنوان یک برند در بازار مطرح شوند باید اعتماد مردم را داشته باشند.