صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه

بیش از 157 هزار میلیارد ریال انواع صکوک در بازار سرمایه منتشر شده است

مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اعلام کرد: از سال 1389 تا پایان آذر ماه سال جاری 47 مورد انواع صکوک (اوراق اسلامی) به ارزش بیش از 157 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اعلام کرد: از سال 1389 تا پایان آذر ماه سال جاری 47 مورد انواع صکوک (اوراق اسلامی) به ارزش بیش از 157 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است.
غلامرضا ابوترابی روز سه شنبه گفت: با گذشت 7 سال از تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید بیش از 157 هزار میلیارد ریال انواع صکوک در بازار سرمایه منتشر شده که 17 مورد آن به ارزش 13 هزار میلیارد ریال سررسید شده و مبلغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شده است.
مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: اکنون 30 صکوک فعال به ارزش 147 هزار میلیارد ریال در بازار موجود و در حال معامله هستند که تا پایان سال جاری دو مورد دیگر یعنی صکوک اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل با نماد «صایتل» و صکوک اجاره شرکت داناپتروریگ کیش با نماد «صدانا» در مجموع به ارزش سه هزار و 775 میلیارد ریال سررسید خواهند شد.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 17 هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت های واسط مالی از بانی ها دریافت و توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.
ابوترابی ادامه داد: در میان انواع صکوک منتشره در بازار سرمایه، اوراق اجاره با حجم بیش از 86 هزار میلیارد ریال و 32 مورد انتشار بیشترین سهم را داشته است و انواع دیگر صکوک نظیر مرابحه، رهنی و سفارش ساخت هر یک به ترتیب با حجم 66 هزار و 400، سه هزار و یک هزار و 600 میلیارد ریال در جایگاه های بعدی قرار دارند.
وی در خصوص انتشار اوراق جدید اعلام کرد: شرکت ایران خودرو، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت «آدوراطب» قصد دارند منابع مورد نیاز خود را در مجموع به حجم 10 هزار و 200 میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه تامین کنند که موافقت اصولی های مربوطه صادر شده و اکنون در حال طی اقدام های لازم برای کسب مجوز انتشار هستند.
 با توجه به محدودیت نظام بانکی در تامین مالی طرح ها و پروژه ها، سهم بورس و بازار سرمایه دراین بخش در حال افزایش است به طوری که بانک به تامین مالی کوتاه مدت، و بازار سرمایه به تامین مالی میان و بلند مدت خواهد پرداخت.
بازار سرمایه از طریق ابزارهایی مانند عرضه اولیه، انتشار اوراق و صکوک (ابزار مالی اسلامی)، سود انباشته و اندوخته‌ها و ... اقدام به تامین مالی بنگاه های اقتصادی کرده و بدین ترتیب باری از دوش شبکه بانکی کشور برداشته است.
ابزارهای مالی اسلامی (صُکوک)، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند که بر پایه یکی از قراردادهای مورد تایید اسلام طراحی شده ‌اند و دارندگان اوراق به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه ای از دارایی ها و منافع حاصل از آن‌ها هستند.