صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» دلایل رشد شاخص بورس را بررسی می کند

اقبال سرمایه گذاران به بورس

شاخص کل بورس تهران در میان ۱۷ بورس بین المللی بیشترین بازدهی را در هفته گذشته به خود اختصاص داده است و نسبت ...
ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز, شاخص کل بورس تهران در میان ۱۷ بورس بین المللی بیشترین بازدهی را در هفته گذشته به خود اختصاص داده است و نسبت به بازارهای دیگر وضعیت 
مطلوب تری را برای سرمایه‌گذاران خود رقم زده است. این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند ریشه در افزایش نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی داشته باشد، خود عامل موثری برای افزایش رشد شاخص در ماه‌های آتی است که به گفته کارشناسان چشم انداز بورس برای سودآوری را مثبت می کند.
طبق بررسی‌های موجود از آنجایی که شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است، تقاضا برای سهام این شرکت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و همین شاخص بورس را بالا برده است که پیش بینی می‌شود با افزایش نیافتن نرخ تورم و به دنبال آن کاهش نرخ سود بانکی این مسیر را کماکان طی کند
در هفته پایانی آذرماه امسال حجم معاملات بورس ۶۹۸۸ میلیون سهم و ارزش آن ۱۴۷۰۷ میلیارد ریال بوده که حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۲۴ و ۱۳ درصد افزایش داشته است. ارزش بورس اوراق بهادار تهران نیز در این مدت به عدد ۳۸۱۳۰۷۶ میلیارد ریال رسید که ۲.۳۶ درصد افزایش داشته است.
همچنین سه صنعت «فلزات اساسی» با ۱۸.۹ درصد، «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۵.۸ درصد و «خودرو و ساخت قطعات» با ۱۰.۸ درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۱۰.۹ درصد بیشترین ارزش و «خودرو و ساخت قطعات» با ۱۷.۸ درصد، «فلزات اساسی» با ۱۶.۳ درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۱۴.۶ درصد بیشترین حجم معاملات را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.
بر این اساس در ۳۰ روز گذشته نیز صنعت «اطلاعات و ارتباطات» با بازدهی ۳۰.۶ درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت «ساخت محصولات فلزی» با افت با ۸ درصدی بیشترین افت را تجربه کرد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته گذشته به عدد ۹۵۵۰۹ واحد رسید که ۲۲۲۵ واحد افزایش داشته است. این در حالی است که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه شاخص کل با ۲۳.۷ درصد افزایش و شاخص کل هم وزن با ۱۳.۸ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.همچنین در محاسبه شاخص کل بورس تهران با برخی از شاخص بورس‌های بین المللی، شاخص بورس تهران (TEDPIX) با رشد ۲.۴ درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس دبی (DFM INDEX)با افت یک درصدی کمترین بازدهی را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.شاخص بورس در جریان معاملات دیروز  نیز ۸۲۹ واحد دیگر رشد و به ارتفاع ۹۸ هزار واحد صعود کرد.
در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد 1179میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 336میلیارد تومان در 91هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 829واحدی در ارتفاع 98هزار و 358واحد قرار گرفت.
بیشترین تأثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی ایران خودرو، سایپا و گروه مپنا مانع افزایش بیشتر شاخص شدند.
افزایش شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه
عباسعلی حقانی نسبت در این خصوص به کسب و کار توضیح می‌دهد: افزایش شاخص بازار متاثر از شرکت‌های بزرگ در صنایع فلزی، معدنی، پالایشگاه‌ها و مقدار اندکی هم پتروشیمی‌ها است. در کل بازار حرکت نقدینگی و تقاضا برای خرید سهام شرکت های بزرگ این زمینه را ایجاد کرد که بورس رشد داشته باشد. به عبارتی دیگر افزایش شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه باعث رشد شاخص بورس شده اند و البته این افزایش  متاثر از افزایش قیمت های جهانی، افزایش قیمت ارز و کاهش نرخ سود بانکی هم بوده است که این اثر کاهش سود بانکی می‌تواند در آینده اثر مثبتی داشته باشد. توضیح آنکه منجر به هدایت نقدینگی به صورت هوشمند به بازار سرمایه می‌شود که اگر منجر به کاهش هزینه تسهیلات شود؛ کاهش هزینه تامین مالی  و به تبع کاهش نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران در بازار سرمایه را در پی خواهد داشت و در کل منجر به افزایش تقاضا و افزایش قمیت سهام می‌شود. قاعدتا بازار برای سال آتی نیز بر اساس بودجه ای که ارائه شده و پیش بینی‌هایی که از عدم افزایش نرخ تورم و به تبع آن کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد، شرکت های بورسی سودآوری خوبی خواهند داشت بنابراین چشم انداز بورس برای آینده نشان از سودآوری آن خواهد داشت. ضمن آنکه انتشار اطلاعات 9 ماهه شرکت  ها نشان از عملکرد مثبت آنها دارد و در افزایش قیمت سهام تاثیرگذار است. با این اوصاف حتی با فرض تثبیت  قیمت‌های جهانی، عملا سودآوری شرکت‌ ها تضمین می‌شود.
افزایش اقبال سرمایه گذاران به بورس
مجید محمدعلیزاده آرانی کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به « کسب و کار» می‌گوید: رشد و افزایش مطلوب و مناسب شاخص بورس اوراق بهادار در طی روزهای اخیر می‌تواند ناشی از اتفاقات و رخدادهایی در چند گروه و صنعت بورسی باشد این اتفاقات شامل تعدیل مثبت پیش بینی گروه پالایشگاهی ها از یک طرف و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد از سوی دیگر باشد. همچنین رشد و افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی نیز از طرف دیگر باعث افزایش شاخص قیمت بازار سرمایه
 شده است.
 البته برخی از کارشناسان معتقدند  این رشد ناشی از هیجانات بازار است و زمزمه‌های حبابی بودن رشد شاخص نیز شنیده می‌شود  اما بنده اعتقاد دارم که اقبال و رویکرد سرمایه گذاران نسبت به بورس تغییر کرده و خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به بورس افزایش یافته است و استدلال خوش بینی سرمایه گذاران از بابت گزارشات سه ماهه سوم(پایان آذرماه ) است که برآوردها و انتظار ارایه گزارشات مطلوب و تعدیل مثبت پیش بینی‌های شرکت‌ها را به همراه دارد مخصوصاً در صنایع پالایشگاهی و فلزات اساسی و معادن و فلزات و سایر صنایعی  که رابطه مستقیم با دلار و نرخ ارز دارند . 
لذا تحرکات سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی را در صنایع و شرکت‌هایی که با اخبار و اطلاعات مثبت همراه هستند ، شاهد هستیم. لذا در این وضعیت و در حال حاضر و با توجه به EPS بازار شرایط حبابی در بازار وجود ندارد .چنانچه عوامل و ریسک‌های سیستماتیک اجازه بدهند، روند رو به رشد شاخص مثبت ارزیابی می‌شود.