صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از پیامدهای کوتاه‌مدت زلزله در بازار مسکن گزارش می‌دهد

عقب‌گرد متقاضیان واحدهای قدیمی‌ساز

شاید برای ارزیابی واکنش بازار مسکن به زلزله اخیر تهران زود باشد، اما صحبت با برخی مشاوران املاک و بنگاه‌داران حاکی از پیش‌بینی آنها مبنی بر افزایش دامنه رکود بازار مسکن است.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، شاید برای ارزیابی واکنش بازار مسکن به زلزله اخیر تهران زود باشد، اما صحبت با برخی مشاوران املاک و بنگاه‌داران حاکی از پیش‌بینی آنها مبنی بر افزایش دامنه رکود بازار مسکن است. بازاری که به گفته مشاوران املاک، در ماه‌های تابستان در برخی مناطق کمی از رکود فاصله گرفته بود – گرچه درباره این امر هم اختلاف نظر فراوانی بین فعالان بازار وجود دارد و برخی معتقدند هیچ‌گونه رونقی در هیچ منطقه‌ای ایجاد نشده بود- در پاییز شاهد کاهش معاملات بود و حالا احتمالا زلزله هم بر عمق این رکود خواهد افزود. تحلیل‌هایی که فعالان بازار ارائه می‌کنند، بر این نکته متمرکز است که بازار مسکن با کمبود واحدهای متراژپایین نوساز مواجه است و بعد از زلزله عقب‌گرد متقاضیان از واحدهای قدیمی‌ساز را نیز شاهد خواهیم بود. 
احتمال کاهش قیمت مسکن در پهنه‌های نزدیک به گسل
یک کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا زلزله اخیر تهران می‌تواند بر بازار مسکن اثری داشته باشد، به «کسب‌وکار» گفت: اگر بخواهیم اثری از زلزله اخیر بر بازار مسکن متصور شویم، این اثر قطعا مثبت نخواهد بود. منصور غیبی افزود: منطقی‌ترین اثری که زلزله می‌تواند بر بازار مسکن بگذارد، این است که پهنه‌های پرخطر پایتخت که گسل به آنها بسیار نزدیک است، احتمالا با کاهش قیمت و رکود مضاعف مواجه شوند.
 این پهنه‌ها توسط بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات مسکن استخراج شده و در اختیار شهرداری و ارگان‌های ذی‌ربط دیگر مثل سازمان آب و فاضلاب و شرکت ملی گاز و غیره قرار گرفته است تا در آنها مجوز مرتفع‌سازی داده نشود و درباره ایمن‌سازی شریان‌های آب و گاز هم تمهیدی اندیشیده شود. اینکه کاهش قیمت و رکود به دلیل زلزله اخیر چقدر عمق خواهد داشت، بستگی به تکرار زلزله یا پس‌لرزه‌ها دارد و اگر فرضا تا یک ماه آینده زلزله دیگری روی ندهد این زلزله تقریبا فراموش می‌شود و اثر آن هم بر بازار کم‌رنگ خواهد شد. 
کاسبی سودجویان بازار مسکن از ترس مردم
یک فعال بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که زلزله چه پیامدی در بازار مسکن خواهد داشت، با اطمینان می‌گوید: زلزله موجب کاسبی سودجویان بازار مسکن از ترس مردم خواهد شد. بهزاد احمدی با بیان اینکه زلزله حساسیت مردم را نسبت به ایمنی ساخت‌وسازها بالا می‌برد، به «کسب‌وکار» گفت: آپارتمان‌های قدیمی‌ساز با متراژ 55 تا 75 متر به دلیل قیمت مناسب متقاضیان زیادی در بازار داشتند، ولی این زلزله بسیاری از متقاضیان این آپارتمان‌ها را منصرف خواهد کرد، چراکه ایمنی این ساختمان‌ها تقریبا مشابه بافت فرسوده بوده و به‌شدت زیر سوال است. از طرفی می‌توان پیش‌بینی کرد که برخی سودجویان با تبلیغ درباره ضد زلزله بودن برخی ساختمان‌ها و جوسازی در این زمینه، قیمت برخی ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها که از نظر کارشناسی و ایمنی تفاوتی با دیگر ساختمان‌ها ندارند را افزایش دهند. 
کاهش قیمت مسکن در ملارد و غرب تهران با تداوم زلزله و پس‌لرزه 
وی همچنین با پیش‌بینی کاهش قیمت واحدهای مسکونی در ملارد گفت: یک لرزه محسوس دیگر مثل زلزله اخیر (حتی پس‌لرزه در مقیاس و بزرگی 4 و 5) در محدوده ملارد - که طی سال‌های اخیر ساخت‌وسازهای بی‌رویه و ناامن فراوانی در آن انجام شده و جمعیت بسیار زیادی را هم در خود جای داده – قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه را کاهش قابل توجهی خواهد داد. این فعال بازار مسکن همچنین با اشاره به احتمال کاهش قیمت مناطق غربی تهران نسبت به شرق پایتخت اظهار کرد: پیش از این تصور می‌شد غرب تهران از کانون‌های پرخطر زلزله فاصله دارد، ولی این زلزله چنین فرضیه‌ای را به چالش کشید. البته باز هم تاکید می‌کنم تمام این پیش‌بینی‌ها در صورتی است که زلزله در تهران مثل زلزله‌هایی که امسال شاهد آن بودیم با پس‌لرزه‌های مکرر همراه شود که این اتفاق تا این لحظه روی نداده است.