صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین مطرح کرد

اقتصاد مسکن علمی برای شناخت و برنامه‌ریزی بازار مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در نخستین نشست اقتصاد مسکن با اشاره به شرایط ایجاد شده در بازار مسکن گفت: باید با برنامه‌ریزی و ارائهٔ راهکارهای کارشناسی شده صنعت گران، سازندگان حرفه‌ای و مهندسان متخصص را وارد میدان کرده و با بازتعریف مسکن به عنوان یک کالای صرفاً مصرفی آرام‌آرام رونقی پایدار را در این صنعت بسیار مهم ایجاد نماییم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، نخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن با حضور علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و با موضوع بررسی شاخص‌های مسکن با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در بافت‌های فرسودهٔ شهر توسط دانشگاه رجا با همکاری این اداره کل در قزوین برگزار شد.
مسعود حق لطفی در این نشست ضمن تبریک هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری و با تأکید بر جایگاه مهم اقتصاد مسکن در مدیریت و راهبری صنعت ساختمان‌سازی کشور گفت: این حوزه نیازمند ورود دانشجویان و دانشگاهیان کشور است تا با همراهی، همکاری و ایجاد تعامل بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه بتوانیم به اهداف و برنامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفته دست پیدا کنیم.
وی افزود: مسکن از اساسی‌ترین نیازهای یک خانواده است و یک کالای مصرفی مانند بسیاری از ضروریات دیگر زندگی.
حق لطفی اضافه کرد: مشکل از جایی آغاز شد که این شریان حیاتیِ سبدِ خانوار گرفتار بازار سوداگری کسانی شد که اساسی‌ترین هدفشان از وارد شدن به این حوزه کسب سودهای کلان و زودهنگام بود. این جریان موجب ایجاد آسیب‌های بسیار در صنعت ساخت و ساز کشور، خسارت‌های بسیار زیادِ کمی و ناهنجاری‌های فراوانِ کیفی در احداث ساختمان‌ها شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: سودایِ سودهای سرشار سبب شد که افراد بی هیچ تخصصی و تنها به واسطهٔ داشتن سرمایه‌های خرد و کلان نام سازنده بر خود نهاده و ساختمان‌ها را یکی پس از دیگری علم کنند. بی آنکه آماری از این موضوع در دست باشد که چه خانه‌ای باید ساخت، چگونه باید ساخت، کجا باید ساخت و برای چه کسانی.
حق لطفی یادآور شد: امروز و پس از گذراندن آن فراز و نشیب‌های چشمگیر بازار مسکن آرام گرفته و البته شاید هم کمی خواب آلوده باشد که این امر هم فرصت است و هم تهدید.
وی افزود: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی و ارائهٔ راهکارهای کارشناسی شده صنعت گران، سازندگان حرفه‌ای و مهندسان متخصص را وارد میدان کنیم می‌توانیم با بازتعریف مسکن به عنوان یک کالای صرفاً مصرفی آرام‌آرام رونقی پایدار را در این صنعت بسیار مهم ایجاد نماییم.
حق لطفی تأکید کرد: البته پیش از آن باید بدانیم که امروز نیاز ما در حوزهٔ ساختمان‌سازی چیست.
دبیر شورای مسکن استان عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر همهٔ تلاش خود را بکار گرفته تا این شرایط را تبدیل به فرصت نموده و از تهدیدهای آن‌که موجب ایجاد رکود در بازار مسکن و صنایع وابسته شده بکاهد. ارائهٔ تسهیلات گوناگون با شرایط پرداخت و بازپرداخت متفاوت نمونه‌ای از این برنامه‌هاست که بناست بدون ایجاد آشفتگی در بازار عرضه و تقاضا متقاضیان هدف را صاحب‌خانه کند.
دبیر ستاد بازآفرینی استان قزوین همچنین ادامه داد: اما یکی از اساسی‌ترین اهدافی که در این راستا در دستور کار قرار گرفته بازآفرینی و باززنده سازی بافت‌های ناکارآمد شهری است. ظرفیت بسیار خوبی که در مرکز شهرها قرار گرفته و با وجود همهٔ امکان‌های زیرساختی و با هزینه‌های بسیار پایین‌تر می‌توان احداث و نوسازی در این بافت‌ها را به انجام رساند.
وی اظهار کرد: با این اقدام علاوه بر اینکه رونقی منطقی در بازار مسکن ایجاد می‌شود، خطرات و آسیب‌های جدی که این بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را تهدید می‌کند نیز از بین خواهد رفت.
حق لطفی در پایان گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری در قزوین در حاشیهٔ بافت‌های تاریخی قرار گرفته که بازآفرینی و بازسازی آن‌ها موجب احیا و رخ نمونی آثار و بناهای ارزشمند تاریخی شهر هم می‌شود که توسعهٔ گردشگری را در پی خواهد داشت.