صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاونت اقتصادی اتاق ایران بررسی کرد

نشان تجاری غازی عینتاپ؛ از شهر صنعتی تا برندسازی

بولتن آذرماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. در این بولتن «پروژه برندسازی نشان تجاری شهر غازی عینتاپ» موردبررسی قرارگرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، اتاق صنعت غازی‌عینتاپ (GSO) یکی از اتاق‌های کشور ترکیه است که با اجرای پروژه‌ای با عنوان "نشان تجاری شهر غازی‌عینتاپ (Trademark City Gaziantep)" برنده جایزه رقابت اتاق‌های بازرگانی جهان در سال 2005 گردید. اتاق صنعت غازی‌عینتاپ به کمک پروژه مزبور، زمینه‌های برجسته شدن و پیشرفت شهر غازی‌عینتاپ را فراهم کرد و توجه سرمایه‌گذاران را به مزایای سرمایه‌گذاری در این شهر جلب نمود.
داشتن نشان تجاری مزایای بسیاری دارد. زیراکه با تبدیل یک شرکت به نشان تجاری، شرکت می‌تواند درآمدهای خود را افزایش دهد و از طریق آن با انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید، موجبات افزایش نرخ اشتغال و دستیابی به اقتصادی سالم‌تر و قوی‌تر را فراهم سازد. با این دیدگاه، GSO پروژه "نشان تجاری شهر غازی‌عینتاپ" را در اوایل سال 2003 با یک ساختار منسجم شروع کرد و طرح مزبور را بعنوان وظیفه‌ای برای اعضای خود و مسئولیت اجتماعی آنها در برابر شهرشان تعریف کرد. این طرح بر اساس استراتژی "تمایز" شکل گرفت زیراکه برای اولین بار در ترکیه، نشان تجاری برای یک شهر ثبت می‌شد.
این پروژه برای جذب سرمایه‌گذاری در شهر غازی‌عینتاپ و همچنین جلب حمایت مردم از این پروژه، به طور هدفمند و با برنامه‌ریزی؛ فعالیت‌های مختلفی را از قبیل: اطلاع‌رسانی، مشاوره، تبلیغات، آگاه‌سازی و لابی‌گری در دستور کار خود قرار داد. بدین نحو که 1) با فعالیت‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی، مخاطبان و مؤسسات موردنظر در غازی‌عینتاپ و سراسر ترکیه از طرح نشان تجاری غازی‌عینتاپ آگاه شدند، 2) یک سری خدمات مشاوره‌ای توسط اتاق صنعت این شهر به شرکت‌های عضو این پروژه در خصوص برندسازی (Branding) ارائه گردید، 3) اتاق به واسطه فعالیت‌های لابی‌گری، ذهنیت موجود از کیفیت محصولات تولید شده در شهر غازی‌عینتاپ را تغییر داد و موجبات جذب سرمایه‌گذاری در شهر را مهیا ساخت، 4) این پروژه با ثبت لوگویی برای شهر غازی‌عینتاپ، حس تعلق شهروندان این شهر را تقویت کرد و 5) یک سری سمینار ملی، همایش و کنگره با محوریت برندسازی در حین اجرای این طرح، برگزار شد.
با اجرای این پروژه توسط اتاق صنعت غازی‌عینتاپ، موفقیت‌های قابل توجهی هم برای GSO به‌عنوان مجری این طرح و هم برای این شهر حاصل گردید.