صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی

منظور از ذکر نام «بابل» در نقشه کتاب جغرافیای پایه دهم، مرکزیت استان نیست

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در واکنش به برخی انتقادات نسبت به ذکر نام «بابل» به عنوان مرکز مازندران در کتاب درسی جغرافیای پایه دهم گفت: هیچ گونه اشتباهی رخ نداده و منظور از آوردن نام بابل در این نقشه، مرکزیت استان نیست و انتقادها نسبت به این مساله وجاهتی ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در واکنش به برخی انتقادات نسبت به ذکر نام «بابل» به عنوان مرکز مازندران در کتاب درسی جغرافیای پایه دهم گفت: هیچ گونه اشتباهی رخ نداده و منظور از آوردن نام بابل در این نقشه، مرکزیت استان نیست و انتقادها نسبت به این مساله وجاهتی ندارد.
منظور از ذکر نام «بابل» در نقشه کتاب جغرافیای پایه دهم، مرکزیت استان نیست
محمود امانی طهرانی  اظهار داشت: نقشه های کتاب درسی جغرافیا را سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهیه کرده و در اختیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار می دهد و این نقشه هم جزء همان نقشه ها است که در اول کتاب نیز به این موضوع اشاره شده است.
وی با بیان اینکه سازمان پژوهش دخل و تصرفی در مطالب نقشه ها ندارد، اضافه کرد: باید توجه داشت که در ذیل این نقشه نیز جایی نوشته نشده که این شهرها، مراکز استان هستند بلکه نقاط شهری مدنظر بوده که در این صورت نام هر شهری از یک استان می تواند مطرح شود و طراح نقشه دلیل و قصد خاصی از آوردن نام «بابل» در نقشه نداشته است.
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری تاکید کرد: به دلیل واکنش های مختلف نسبت به آوردن نام بابل و شائبه عمدی بودن این کار به جای نام مرکز استان مازندران ( شهر ساری) علت این اقدام را از سازمان جغرافیایی نیروی های مسلح جویا خواهیم شد.
وی ادامه داد: در همین نقشه نام تعداد دیگری از مراکز استان ها هم نیامده است زیرا که این نقشه تقسیمات کشوری نبوده که به همه جزئیات اشاره کند بلکه صرفا هدف، آوردن نقاط شهری در حوزه زاگرس بوده است.
امانی طهرانی با اشاره به اینکه تصویرسازی کتاب درسی جغرافیا توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام می شود به همین دلیل فاقد هر گونه شائبه سیاسی و قومی است، تصریح کرد: از آنجا که هیچ گونه اشتباه علمی رخ نداده است نباید به این نوع حساسیت ها دامن زده شود.
وی افزود: در بیش از 10 صفحه از همین کتاب جغرافیای پایه دهم، نام «ساری» به عنوان مرکز استان آورده شده است و ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه در تمامی نقشه های کتاب جغرافیای پایه دهم، «بابل» به عنوان مرکز استان مازندران ذکر شده صحیح نیست، زیرا این نقشه صرفا به عنوان یک کلیشه در برخی صفحات تکرار شده است.
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با تاکید بر اینکه تمامی موارد کتاب های درسی از جمله کتاب درسی جغرافیا توسط مولفان و معاونان مربوطه رصد و نظارت می شود، گفت: این نقشه از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به خوبی و درستی ارائه شده و از آنها قدردانی می کنم که با دقت، سرعت و کیفیت بالای فنی این کار را برای کتاب های درسی انجام دادند و گلایه ای از آنها نیست.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: تمامی موارد انتقادی به شورای برنامه ریزی کتاب های درسی منعکس شده تا بررسی های لازم را انجام دهند و در صورت نیاز اصلاحاتی در کتاب درسی جغرافیای پایه دهم برای سال تحصیلی آینده داشته باشند.
بر اساس گزارش ایرنا، آوردن نام «بابل» به جای مرکز استان مازندران در کتاب درسی جغرافیای پایه دهم موجب واکنش ها و انتقاداتی نسبت به این مساله شد. نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نقشه‌ای که در کتاب درسی جدید سال دهم دبیرستان وجود دارد و در آن شهری به جز ساری به عنوان مرکز استان مازندران معرفی شده، خواستار پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش شد.
علی‌اصغر یوسف‌ نژاد اظهار داشت: در کتاب درسی جدید التالیف جغرافیا که سال دهم دبیرستان تدریس می‌شود و در آن نقشه‌ای از ایران به تکرار وجود دارد، متاسفانه شهری به جز ساری به عنوان مرکز استان مازندران مشخص شده است.
وی بیان کرد: این اقدام باعث شکاف و حساسیت‌های بین شهری و قومی در استان مازندران شده است و بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان در این رابطه اظهار نگرانی کرده‌اند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه این مساله پیگیری می‌شود، افزود: من به آموزش و پرورش در این زمینه تذکر داده‌ام و در صورتی که این مشکل از سوی این وزارتخانه حل و جبران نشود خواستار مجازات عوامل این کار هستم چرا که در این شرایط به دنبال وحدت، آرامش و امنیت در استان هستیم.
یوسف‌نژاد با بیان اینکه مولفان، این کار را با نیت خیری انجام نداده اند، ادامه داد: آموزش و پرورش باید مشخص کند چرا بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب و چاپ تعداد زیادی کتاب، فردی عمدا یا سهوا چنین تخلف آشکاری را انجام می‌دهد؟ چرا وزارتخانه‌ای با این امکانات، بودجه و کارشناس این خطای آشکار را انجام می‌دهد که موجب شکاف بین مردم ‌شود؟ چرا وزارت آموزش و پرورش و وزیری که از نظر فکری و فرهنگی باید به آرامش جامعه کمک کند چنین کار خطایی انجام می‌دهند؟
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از طریق وزارت آموزش و پرورش این موضوع را صد در صد پیگیری می‌کند و این مساله در بخش نظارتی مجلس که به صورت سئوال و استیضاح است مطرح خواهد شد، گفت: این موضوع شاید برای افرادی مساله‌ کوچکی باشد اما برای استانی که همه شهرهای آن کلانشهر است ابعاد محلی، شهری و رابطه بین شهری نامناسبی دارد.