صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک مقام مسئول

ایجاد مرکز داده بازرگانی، قانونی است

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ایجاد مرکز داده بازرگانی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت براساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تکالیف قانونی مرکز بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ایجاد مرکز داده بازرگانی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت براساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تکالیف قانونی مرکز بوده است.
 رمضانعلی صادق زاده، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت : ایجاد مرکز داده بازرگانی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت براساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تکالیف قانونی مرکز بوده است که با دستور وزیر وقت و توسط یکی از شرکتهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) صورت گرفته است .
وی با بیان اینکه مرکز یکسری از سامانه های تکلیفی و حاکمیتی مثل سامانه تدارکات الکترونیکی ، سامانه جامع تجارت و سامانه نماد اعتماد الکترونیکی خارج از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بود افزود : این موضوع اواخر دولت یازدهم مطرح شد و آقای نعمت زاده تاکید کرد که باید به این تکلیف قانونی عمل و با ایجاد یک مرکز داده ، سامانه های حاکمیتی را به مرکز منتقل کنیم .
وی گفت : باتوجه به اینکه ردیف بودجه نداشتیم آقای نعمت زاده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را مکلف به ایجاد این مرکز کرد و مرکز داده بازرگانی اکنون با کمک شرکت IT مرکز گسترش فناوری اطلاعات از شرکتهای متعلق به «ایدرو» درحال ایجاد است .
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سئوال که ترک تشریفات مناقصه برای اجرای این طرح انجام نشده است افزود : ترک تشریفات باید مراحل قانونی خود را طی کند و به اطلاع هیات ۳ نفره برسد که شما بخواهید هزینه کنید ، وقتی اجرای طرح بصورت BOT است نیازی به ترک تشریفات و ارجاع آن به هیات ۳ نفره نیست .
صادق زاده همچنین گفت : ایجاد این مرکز دستور حاکمیتی است و تکلیف قانونی برای ایجاد این مرکز با سرمایه گذاری سازمان توسعه ای زیر مجموعه وزارتخانه و براساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی انجام می شود .
وی در پاسخ به این سئوال که باوجود مرکز داده ای در وزارت ارتباطات ، آیا به ایجاد این مرکز که بار مالی دارد نیازی بوده است یا خیر افزود : با توجه به اینکه وزارت ارتباطات در ۲ ، ۳ نقطه کشور مرکز داده ایجاد کرده است با آنها صحبت کردیم ولی ظرفیت این کار را نداشتند و عمدتا بخش غیر فعال را ایجاد کردند ، صورتجلسه ای تهیه شد که می گوید اگر می خواهید از این مرکز استفاده کنید باید بخش رادیویی و فعال را خودتان خریداری و در مرکز قرار دهید .
وی در پایان با بیان اینکه برآورد اولیه هزینه مرکز داده بازرگانی حدود ۲۰ میلیارد تومان است گفت : در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که به تصویب هیات وزیران رسیده است ایجاد مرکز داده بازرگانی جزو تکالیف مرکز شد و استارت ایجاد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سال ۸۹ زده شد ولی از سال ۸۹ تاکنون این تکلیف قانونی به رغم وضع خوب مالی دولت در اواخر دهه ۸۰ اجرا نشد .